تاریخ : 10:27 - 1399/04/26
کد خبر : 88217
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

کارگران بسیاری نمی‌دانند نماینده کارگر کیست و شورایعالی کار کجاست!

افزایش ۲۶ درصدی دستمزد نمی‌تواند زندگی آبرومندانه برای کارگران فراهم کند؛

کارگران بسیاری نمی‌دانند نماینده کارگر کیست و شورایعالی کار کجاست!

اکبر علیپور با انتقاد از سیاست‌های مزدی دولت گفت: کارگران سال به سال فقیرتر می‌شوند، به خصوص حداقل‌بگیران.

کارگر آنلاین : اکبر علیپور (فعال کارگری و رئیس سابق انجمن صنفی کارگران معدن چادرملوی یزد) در گفتگو با ایلنا، با تاکید بر ضرورتِ ترمیم ساختار تشکل‌های عالی کارگری گفت: در حال حاضر بسیاری از کارگران شاغل در واحدهای صنعتی و معدنی که در اقصی نقاط کشور مشغول به کار هستند، هیچ اطلاعی در مورد سازوکار مذاکرات مزدی یا ساختار شورایعالی کار ندارند؛ اصلاً نمی‌دانند همچین شورایی وجود دارد و نمایندگان کارگران در تعیین دستمزد دخالت دارند؛ بعضاً فکر می‌کنند دولت به تنهایی مسئول تعیین دستمزد سالیانه است.
 
به گفته وی، برای افزایش قدرت چانه‌زنی طبقه‌ی کارگر، باید ارتباطِ راس تشکل‌های عالی با بدنه کارگری تقویت شود و نمایندگان کارگران در شوراهای چانه‌زنی، نماینده واقعی و برآمده از بدنه کارگری باشند.
 
علیپور ادامه می‌دهد: من خودم در کارگاه‌های مختلف در یزد و شهرستان‌های دیگر به عینه دیده‌ام که بخشی از کارگران هیچ اطلاعی از قوانین و حقوق خود ندارند؛ بایستی آگاهی‌رسانی شود و نقش برجسته تشکل‌های صنفی برای کارگران تبیین گردد.
 
این فعال کارگری در ادامه به موضوع دستمزد ۹۹ می‌پردازد و می‌گوید: افزایش ۲۶ درصدی حداقل مزد به هیچ‌وجه راضی‌کننده نیست و نمی‌تواند حداقل‌های زندگی ۷۰ درصد حداقل‌بگیر کارگری را تامین کند. امروزه کارگران به خصوص حداقل‌بگیران با دستمزد دریافتی خود حتی نمی‌توانند سفره‌های غذای خانوار خود را تامین کنند چه برسد به هزینه‌های مسکن و آموزش و بهداشت.
 
به اعتقاد علیپور، افزایش ۲۶ درصدی مزد در مقابل تورمِ حداقل ۴۰ درصدی، یعنی عقب‌ماندگی پیش از پیش دستمزد از سبد معیشت و این رویه به فقیرترسازی کارگران خواهد انجامید.