تاریخ : 10:29 - 1399/04/26
کد خبر : 88218
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

دولت حاضر نیست حق کارگران و بازنشستگان را پرداخت کند/ مسئولان تنها یکبار صدای بازنشستگان و جامعه کارگری را بشنوند

دولت حاضر نیست حق کارگران و بازنشستگان را پرداخت کند/ مسئولان تنها یکبار صدای بازنشستگان و جامعه کارگری را بشنوند

رئیس اتحادیه زنان کارگر استان فارس با بیان اینکه سالهاست که دست دولت در صندوق کارگران و بازنشستگان است، گفت: دولت به هیچ وجه حاضر نیست بدهی ۲۲۰ هزار میلیاردی خود را به این سازمان که حق کارگران و بازنشستگان است، پرداخت کند.

کارگر آنلاین : زهرا درویشی، بازرس کانون بازنشستگان شیراز و حومه و رئیس اتحادیه زنان کارگر استان فارس در گفت وگو با ایلنا، ضمن گرامیداشت هفته تامین اجتماعی، چالش‌های پیش‌روی صندوق تامین اجتماعی کارگران، بازنشستگان و مستمری بگیران را برشمرد و تاکید کرد: مسئولان باید برای یکبار هم که شده صدای بازنشستگان و جامعه کارگری را بشنوند.
 
وی افزود: اگرچه صاحبان اصلی صندوق تامین اجتماعی از سال‌های گذشته تاکنون مبلغ قابل توجهی از درآمدشان  را در قالب حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می کردند اما در حال حاضر و در دوران بازنشستگی در تامین هزینه ها و مایحتاج زندگی با مشکل مواجه شده اند.
 
وی با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی به ۷۰ درصد فعال جامعه و تعداد ۲۳ میلیون نفر خدمات ارائه می‌دهد، افزود: ذکر این نکته هم ضروری است که تامین اجتماعی تنها صندوقی است که از دولت کمک نمی‌گیرد.
 
درویشی با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی حیات خلوت دولت است، افزود: در حال حاضر بودجه صندوق تامین اجتماعی در بخش منابع  و مصارف با عدم تعادل و با رشد شکاف نقدینگی زیادی مواجه شده است و بررسی ها نشان می دهد ۲/۴ میلیون بیمه شده غیر حمایتی، شامل خادمان مساجد، طلاب، رانندگان، قالیبافان، کارگران ساختمانی و کارگران حمل ونقل (باربران) و... افراد زیادی که از بیمه سلامت بهره مند شدند که همه این گروه‌ هاتحت پوشش خدمات سازمان هستند و تعهدات مالی فراوانی برای سازمان ایجاد کرده اند.
 
درویشی بیان کرد: اگرچه در سایر کشورها سازمان تامین اجتماعی باعث افزایش سطح رفاه در میان مردم می‌شود اما این اتفاق در ایران عکس شده است بطوریکه بی ثباتی و بی مدیریتی در سازمان و شرکت شستا باعث نظارت ضعیف و نابودی صندوق شده است.
 
بازرس کانون بازنشستگان شیراز با اشاره به اینکه جامعه کارگری و بازنشستگان خواستار سه جانبه گرایی در سازمان تامین اجتماعی هستند، ادامه داد: اجرای دقیق و قانون الزام درمان، تسویه کل بدهی‌های دولت بر اساس قانون بودجه، واگذاری سهام شستا به کارگران و بازنشستگان، اجرای همسان‌سازی حقوق و افزایش حق مسکن و معیشت و .....بخشی از خواسته های جامعه کارگری و بازنشستگان استان به شمار می رود.
 
وی با انتقاد از اختصاص بودجه ۳۲ هزار میلیارد تومان جهت اجرای طرح همسان سازی افزود: چرا دولتمردان با غارت دارایی صندوق مانند افراد ضعیف با بازنشستگان برخورد می کند.