تاریخ : 06:33 - 1399/05/06
کد خبر : 89132
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

چرا یبوست به «ام‌الامراض» معروف است/ روشهای درمان یبوست

چرا یبوست به «ام‌الامراض» معروف است/ روشهای درمان یبوست

یک دستیار تخصصی طب سنتی ایران گفت: یبوست به «ام‌الامراض» معروف است یعنی علاوه بر اینکه خود یک بیماری است، سبب بسیاری از بیماری‌های دیگر می‌شود؛ تجمع سموم در بدن یکی از مهمترین عارضه‌های این بیماری است.

کارگر آنلاین : محمد انصاری‌پور درباره یبوست و راهکارهای درمان آن در طب سنتی اظهار داشت: رعایت کردن 6 عامل ضروری حیات یا «ستة ضروریه» در حد تعادل تمام متابولیسم‌ها و واکنش‌های بدن را حمایت می‌کند.
 
وی افزود: هضم و دفع هم از دسته همین واکنش‌های بدن است؛ امروزه ثابت شده که ورزش هم به اشتها و هضم معده کمک می‌کند و هم یبوست را رفع می‌کند, خواب معین، باعث هضم و دفع مواد است که متأسفانه اغلب مردم به نقش مهم آن در سلامتی آگاهی ندارند و امروزه بی‌نظمی در خواب به یک امر عادی تبدیل شده است.
 
این دستیار تخصصی طب سنتی ایران تصریح کرد: عادات غذایی و تغذیه منظم، آب و هوای سالم، نشاط و رعایت بهداشت و دفع ادرار و مدفوع نیز از عوامل کنترل‌کننده هضم و دفع هستند.
 
پرهیز از تأخیر در اجابت مزاج از راه‌‌های پیشگیری از یبوست است
 
انصاری‌پور خاطرنشان کرد: ماندن مدفوع در راست‌روده پس از احساس دفع باعث بازجذب آب مدفوع و سموم آن می‌شود که علاوه بر سمّیت برای بدن، مدفوع خشک‌تر و دفع آن سخت‌تر می‌شود، علاوه بر این، پس از مدتی حساسیت روده بزرگ به حضور مدفوع کم شده و به‌موقع باعث هشدار به دفع مدفوع نمی‌شود که این هم به خشکی مدفوع منجر می‌شود بنابراین در زمان احساس به دفع باید تخلیه مدفوع صورت گیرد.
 
آب انار شیرین به اجابت مزاج بهتر کمک می‌کند
 
این دستیار تخصصی طب سنتی ایران متذکر شد: کسانی که مبتلا به یبوست هستند می‌توانند بالنگ، هویج، انار و بِه مصرف کنند و در ترکیباتی مثل مربای به، مربای هویج و مربای بالنگ، خورشت به، خورشت آلو و هر نوع غذای پخته که بتوان به آن هویج، آلو و به اضافه کرد، مفید است همچنین آب انار شیرین نیز به بهبود دفع کمک می‌کند؛ این غذاها هضم و فعالیت معده و روده را تقویت می‌کنند.
 
وی یادآور شد: یبوست به «ام‌الامراض» معروف است یعنی علاوه بر اینکه خود یک بیماری است، سبب بسیاری از بیماری‌های دیگر می‌شود؛ تجمع سموم در بدن یکی از مهمترین عارضه‌های این بیماری است که می‌تواند همه اعضاء بدن شامل کبد، مغز، قلب و سایر اندام‌های حیاتی را تحت تأثیر قرار دهد. منبع/تسنیم