تاریخ : 15:40 - 1399/05/06
کد خبر : 89184
سرویس خبری : فرهنگی
 

۳۰۰ وظیفه ایجابی برای حفظ حجاب/25 دستگاه اجرایی دقیقا چه می‌کنند؟

۳۰۰ وظیفه ایجابی برای حفظ حجاب/25 دستگاه اجرایی دقیقا چه می‌کنند؟

۳۰۰ وظیفه ایجابی بر عهده ۲۶ دستگاه اجرایی گذاشته ‌شده است تا حجاب و عفاف را در جامعه تقویت کنند؛ اما فقط کافی است اطرافمان را خوب نگاه کنیم، حتی لباس مناسبی برای خانم‌هایی که انتخابشان لباس پوشیده است در ویترین مغازه‌ها پیدا نمی‌شود. راستی این روزها دستگاه‌های اجرایی مصوبه حجاب و عفاف چه می‌کنند؟

کارگر آنلاین : حکایت حجاب زن ایرانی، حکایت امروز و دیروز نیست. حجاب زنان ما از دیرباز نوک پیکان حمله آنهایی بوده است که هیچ‌وقت خوبِ ما را نخواستند. می‌پرسید چطور؟ فقط کافی است تاریخ را بخوانید. طوری که «ویل دورانت» معتقد است: «نقش پوشش و حجاب زنان در ایران باستان چنان برجسته است که می‌توان ایران را منشأ اصلی پراکندن حجاب در جهان دانست.»
 
علاوه بر آن، همچنان روایت‌هایی از کشتار مردم بی‌گناه (کشف حجاب) در مسجد گوهرشاد و مبارزات سیاسی، اجتماعی در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ برای حفظ عفت و حجاب زن ایرانی نقل کوچه و بازار است؛ اما این روزها چرا باید نسل جوان ما در تله کم‌ارزشی حجاب گرفتار شود؟ راستی چرا این‌چنین پرشتاب جامعه‌مان به سمت سبک پوشش غربی گام برمی‌دارد؟
 
فرمان فرهنگ به کجا پیچیده است؟
 
 وقتی فرمان فرهنگ و پوشش زنان به سمت غرب می‌پیچید؛ سیاست‌گذاران فرهنگی ما چه می‌کردند؟ چرا ارزش‌های یک جامعه اسلامی لحظه‌به‌لحظه جای خودشان را به ضد ارزش‌ها می‌دهند؟ چرا وقتی کشورهای غربی گوی سبقت را برای پیشبرد فرهنگشان در جامعه ما، از خود ما می‌گیرند، نشسته‌ایم و نگاه می‌کنیم؟
 
شاید باورتان نشود اگر بگوییم بالغ‌بر ۳۰۰ وظیفه و بند ایجابی بر عهده ۲۶ دستگاه اجرایی گذاشته‌شده است تا حجاب و عفاف را در جامعه تقویت کنند؛ اما فقط کافی است اطرافمان را خوب نگاه کنیم، ویترین‌های مغازه‌ها رامی ببینیم که حتی لباس مناسبی برای خانم‌هایی که دوست دارند محجبه باشند در آنها پیدا نمی‌شود. مغازه‌دارها می‌گویند: «مانتوهای بلند دکمه‌دار مشتری ندارد؛ اول باید تقاضا باشد تا ما بتوانیم عرضه‌کننده باشیم».
 
 راستی مسؤولان و کارشناسان فرهنگی جامعه‌مان کجا بودند که این‌طور سلیقه نسل جوان ما برگشت؟ انگار خیلی‌ها خودشان را به خواب‌زده‌اند.
 
 
 
جامعه در دوقطبی حجاب
 
وقتی همه دستگاه‌ها وظایف ایجابی را برای تقویت و فرهنگ‌سازی حفظ حجاب و عفاف فراموش کرده‌اند و یا کمتر به آن بها می‌دهند جامعه این‌چنین پرشتاب به سمت چراغ‌های چشمک‌زن پیش می‌رود. معلوم است که با سکوت و کم‌کاری ۲۵ دستگاه که تبیین حجاب و عفاف را بر عهده‌دارند؛ حالا فقط و فقط یکی از وظایف سلبی نیروی انتظامی به چشم دوست و دشمن می‌آید. گاهی همین خودی‌ها، انتقادهایشان به تنها وظیفه سلبی نیروی انتظامی، طوری گل می‌کند که انگارنه‌انگار خودشان هم برای حفظ و پیشبرد فرهنگ حجاب و عفاف وظایفی را بر عهده ‌دارند و با اظهارنظرهای بی‌موقعشان جامعه را به سمت دوقطبی محجبه‌ها و شل حجاب‌ها پیش می‌برند.
 
 همین ایجاد دوقطبی‌ها بزرگ‌ترین آسیب را نه‌تنها به فاصله نسل‌ها می‌زند، بلکه بین همسالان نیز دوقطبی حجاب و بی‌حجابی ایجاد می‌کند. آن‌قدر از خودمان دورافتاده‌ایم که حتی گاهی فراموش می‌کنیم نیم‌نگاهی به خودمان، به تاریخمان، به مبارزاتمان برای حفظ حجاب بیندازیم. مبارزاتی که می‌گوید؛ حجاب بخشی از هویت فرهنگی یک زن ایرانی از دیرباز بوده است. حتی قبل از اسلام، زنان ایرانی به حفظ حجاب و استفاده از لباس‌های بلند مفتخر بودند.
 
 
 
۲۶ وزارت خانه، نهاد و دستگاه
 
 بنا به گفته کارشناسان یکی از راهکارهای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، اجرایی کردن مصوبه ۴۲۸ است که در تاریخ ۱۳ دی ۱۳۸۴ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. بر اساس این طرح ۲۶ وزارتخانه، سازمان و دستگاه اجرایی موظف شدند برای گسترش فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه اسلامی وارد میدان شوند. در این میان سازمان صداوسیما با ۳۱ وظیفه برای گسترش فرهنگ حجاب و عفاف در رأس قرار دارد و بعدازآن به ترتیب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش‌وپرورش و نیروی انتظامی هرکدام با ۲۱ وظیفه، سازمان تربیت‌بدنی با 18 وظیفه، وزارت علوم و وزارت بهداشت با ۱۷ وظیفه، سازمان جوانان با ۱۴ وظیفه، وزارت بازرگانی با ۱۳ وظیفه، سازمان تبلیغات اسلامی با ۱۲ وظیفه، وزارت کشور، ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر و سازمان میراث فرهنگی هرکدام ۱۱ وظیفه، وزارت امور خارجه و شهرداری با ۱۰ وظیفه، وزارت مسکن و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با ۹ وظیفه، وزارت ارتباطات با ۸ وظیفه، وزارت راه و مجلس شورای اسلامی با ۷ وظیفه، نیروی مقاومت بسیج و مرکز زنان و خانواده با ۶ وظیفه. سازمان بهزیستی، وزارت کار و قوه قضائیه هرکدام با ۵ وظیفه را بر عهده‌دارند.
 
 آب در آسیاب دشمن ریختن
 
 اما نکته جالب اینجاست که در بین همه این سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی؛ تنها وظیفه سلبی نیروی انتظامی که در شکل و شمایل گشت ارشاد ورود می‌کند به چشم غریبه و آشنا می‌آید. البته این اتفاق اصلاً غیرعادی نیست وقتی برای فرهنگ‌سازی حجاب و عفاف بیشتر دستگاه‌ها کم‌کاری می‌کنند، به حتم نقش سلبی نه‌تنها قوی‌تر می‌شود بلکه بیشتر به چشم می‌آید. با سهل‌انگاری و انتقادهای بی‌موقع همین دستگاه‌ها؛ دانسته و ندانسته در آسیاب دشمن آب می‌ریزند.
 
شاید برای شما هم جالب باشد وقتی متوجه می‌شوید حتی وزارت مسکن یا وزارت راه هم وظایفی را برای ترویج حجاب و عفاف بر عهده‌دارند؛ اما خیلی از شهروندان و حتی دستگاه‌های اجرایی هم نمی‌دانند که این وزارتخانه‌ها هم وظایفی این‌چنینی بر عهده‌دارند.
 
 
 
ایجابی‌ترین وظیفه این دستگاه‌ها
 
برای اینکه بیشتر با وظایف این دستگاه‌ها و سازمان‌ها در حیطه حجاب آشنا شوید، چند نمونه از وظایف این ۲۶ دستگاه را بیان می‌کنیم تا بدانیم واقعاً این سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوطه برای پیشبرد حفظ عفاف و حجاب که جزی وظایف ایجابی آن‌ها به‌حساب می‌آید تأثیرگذار بوده‌اند؟
 
 سازمان صداوسیما به‌عنوان بزرگ‌ترین نهاد فرهنگی و رسانه‌ای کشور بیشترین وظیفه را در بین این دستگاه‌ها و سازمان‌ها بر عهده دارد. از بین ۳۱ وظیفه حجاب و عفاف صداوسیما به سه مورد آن اشاره می‌کنیم ۱- به تصویر کشیدن زنان تحصیل‌کرده، ممتاز، متعهد و باحجاب در فیلم‌ها و مجموعه‌های هنری و پرهیز از نشان دادن آنان در نقش‌ها و شخصیت‌های عامه و کم‌سواد.۲- ترویج الگوهای مناسب حجاب از طریق تولید فیلم و سریال و سایر برنامه‌های تلویزیونی و انجام مناظره علمی، فرهنگی و هنری در خصوص فلسفه حجاب و عفاف به‌منظور استحکام بنیه اعتقادی و فرهنگی جوانان ۳- تهیه برنامه‌های مختلف در خصوص تاریخچه و جایگاه پوشش و حجاب در غرب، تبیین علل و عوامل آن و چگونگی رواج فرهنگ برهنگی در سده‌های اخیر در آن جوامع.
 
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نام این وزارتخانه بیشترین تقارن را با مقوله فرهنگ و حفظ حجاب و عفاف به تصویر می‌کشد. از بین ۲۱ وظیفه‌ای که بر عهده دارد به ۳ وظیفه آن اشاره می‌کنیم ۱-حمایت مادی و معنوی از آثار فرهنگی‌ـ هنری همانند تسریع در صدور مجوز، ارائه یارانه و تشویق تولیدکنندگان آثار فرهنگی و هنرمندانی که راهکارهای تازه و جذاب در راستای توسعه فرهنگ عفاف دارند ۲- تولید سمفونی و آثار موسیقیایی متناسب با موضوع عفاف و حجاب ۳- نظارت فرهنگی بر اینترنت و ایجاد سیاست‌های حمایتی و هدایتی به‌منظور تعمیق فرهنگ عفاف و حجاب و جلوگیری از ورود و گسترش مظاهر تهاجم فرهنگی.
 
اولین جایگاه آموزش حجاب اجتماعی
 
می‌رسیم به وزارت آموزش‌وپرورش که جایگاه مهمی برای تربیت نسل‌ها بر عهده دارد. چراکه بعد از خانواده اولین بستر اجتماعی افراد، وزارت آموزش‌وپرورش است و زمینه‌سازی فرهنگ حجاب و عفاف می‌تواند در مدرسه، شکل و شمایل اجتماعی به خود بگیرد. از بین ۲۱ وظیفه آموزش‌وپرورش تنها به ۴ وظیفه آن اشاره می‌کنیم ۱- اجرای مسابقات فرهنگی ـ هنری و علمی باهدف جهت‌دهی به افکار نسل جوان با موضوع حجاب و عفاف و نظرسنجی از جوانان در تهیه طرح‌ها و برنامه‌های مناسب در زمینهٔ حجاب ۲- تعیین رنگ‌ها و مدل‌های متنوع در پوشش دانش‌آموزان با رعایت موازین و ضوابط شرعی جهت تأمین سلایق مختلف ۳-مَحْرَم‌سازی محیط‌های آموزشی و پرورشی و اداری به‌منظور ایجاد زمینه بروز نیازهای دختران با حفظ سادگی و موازین و ضوابط شرعی برای جلوگیری از خودنمایی آن‌ها در مجامع عمومی ۴- آشنا نمودن جوانان خصوصاً دختران ـ برای شناخت توطئه‌ها، زمینه‌ها، روش‌ها و مجاری نفوذ فرهنگ غربی از طریق مدارس
 
سدی برای ترانزیت کالاهای ضد فرهنگی
 
وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز در حفظ حجاب و عفاف مصوبه‌هایی را بر عهده دارد که تنها با دانستن دو وظیفه متوجه خواهید شد که این وزارت خانه می‌تواند در پیشبرد حفظ حجاب و عفاف بسیار مؤثر باشد.۱-اهتمام بیشتر در ممانعت از ورود غیرقانونی پوشاک و محصولات فرهنگی مغایر باعفت عمومی و شئونات اسلامی با توجه به قوانین مربوطه ۲- نظارت دقیق بر واردات و صادرات و ترانزیت (عبور) تمامی کالاها (ازجمله کالاهای فرهنگی، مواد غذایی، دارویی، آرایشی، پوشاک و ...) با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط.
 
 
 
دانشجوهای باحجاب
 
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ـ دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی که حفظ حجاب و عفاف را برای طیف جوان و تحصیل‌کرده بر عهده دارد که به‌اختصار چندوظیفه را بیان می‌کنیم ۱ - تدوین برنامه جامع فرهنگ عفاف و حجاب با توجه به‌ضرورت الگوسازی، بهینه‌سازی و به‌روز کردن الگوها، با در نظر گرفتن تنوع فرهنگی موجود در کشور در محیط‌های دانشگاهی توسط پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی ۲- آشنا نمودن دانشجویان با  شرایط ازدواج آسان و تشکیل خانواده مستقل و نیمه‌مستقل و کمک به انجام ازدواج‌های سالم دانشجویی
 
مرکز امور زنان و خانواده نیز که نامش باحجاب و عفاف رابطه مستقیمی دارد از مهم‌ترین وظیفه این مرکز می‌توان به ۱- تشویق و حمایت از تشکل‌های خصوصی است که در خصوص ترویج فرهنگ عفاف فعالیت می‌نمایند.۲- همکاری با سازمان صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص ترویج نمادها و الگوهای لباس‌های بومی ایرانی و تشویق و حمایت از مراکز تولید و توزیع لباس‌های ملی و اسلامی، اشاره کرد.
 
فضای امنی وجود دارد؟
 
 وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در حال حاضر وظایف این وزارت خانه نقش بسیار پررنگ و مستقیمی در حفظ فرهنگ حجاب و عفاف دارد ازجمله می‌توان به چندوظیفه آن اشاره کرد ۱- ایجاد فضای امن در تبادل اطلاعات و جلوگیری از مخدوش شدن حریم عفاف در عرصه تبادل اطلاعات ۲- ارائه نرم‌افزارهای مرتبط ارزان‌قیمت به خانواده‌ها به‌منظور جلوگیری از دسترسی به سایت‌های ضد اخلاقی. 
 
تشویق حجاب در ورزش
 
سازمان تربیت‌بدنی نیز باوجود برقراری ارتباط‌های بین‌المللی می‌تواند در این فرهنگ‌سازی بسیار تأثیرگذار باشد و وظایف متنوعی را در این زمینه بر عهده دارد ازجمله ۱- طراحی لباس‌های مناسب برای بانوان ورزشکار در راستای حفظ حریم عفاف و حجاب ۲- تجلیل و تشویق ورزشکاران مروج فرهنگ عفاف ۳-تبلیغ و الگوسازی مثبت از افراد و تیم‌های اعزامی ورزشی که مروج ارزش‌های اخلاقی و فرهنگ عفاف در خارج از کشور هستند.
 
هر محله یک مرکز فرهنگی
 
سازمان شهرداری که طی دهه گذشته فرهنگ‌سازی و فعالیت‌هایش را در بستر سراهای محله با عامه مردم چهره به چهره کرده است وظایفی را برعهده‌گرفته است که می‌توان به تهیه تندیس و عکس و تصاویر مناسب از شخصیت‌های اسلامی، وقایع مهم تاریخی و طرح‌های نمادین و استفاده از آن‌ها جهت نصب در اماکن عمومی مهم و تفرجگاه‌ها، همراه با ترمیم و بازسازی مستمر آن‌ها اشاره کرد و همچنین گسترش اماکن عمومی، پارک‌ها و مراکز ورزشی مناسب برای زنان و دختران برای اوقات فراغت و ایجاد فضاهای مناسب جهت برخورداری آنان از آزادی عمل در رعایت حجاب توسط سازمان پارک‌ها.
 
تسهیلات ازدواج دارید؟
 
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که اغلب با دانشجوهای درمان و بیمارستان‌ها مرتبط است چندین وظیفه مهم را برای فرهنگ‌سازی حجاب و عفاف بر عهده دارد که از مهم‌ترین می‌توان به ۱- طراحی و ساخت خوابگاه‌های دانشجویی متناسب باارزش‌های اسلامی ۲- نظارت بیشتر بر بیمارستان‌های خصوصی به‌منظور ترویج فرهنگ حجاب و رعایت حقوق زنان بیمار ۳- ایجاد تسهیلات ویژه برای ازدواج دانشجویی، ساخت خوابگاه‌های متأهلی و فعال کردن دفاتر مشاوره در امر ازدواج دانشجویی.
 
امربه‌معروف با برگزاری همایش
 
ستاد احیای امربه‌معروف و نهی از منکر، این ستاد بیشتر ستاد سلبیه به نظر می‌رسد؛ اما از برنامه‌هایی که در صدر دیگر وظایفش است می‌توان به برگزاری همایش و مسابقات فرهنگی گسترده در سراسر کشور برای عمومی  و نهادینه کردن حجاب و پوشش با همکاری مادی و معنوی مردم و دولت و سازمان‌های مربوط اشاره کرد و همچنین تشویق جامعه به حفظ پوشش اسلامی و قبولاندن نظارت همگانی به‌عنوان یک اصل مسلم شرعی و انسانی.
 
بهزیستی و حمایت از زنان
 
 سازمان بهزیستی علاوه بر حمایت‌های مادی و معنوی از افراد رنج‌کشیده اجتماع به‌خصوص خانواده‌های معلولان وزنان خودسرپرست فعالیت‌های فرهنگی برای حفظ حجاب و عفاف، بر عهده‌دارند که اجرایی کردن آن‌ها می‌تواند در راستای دیگر وظایف این سازمان تأثیر بسیار مثبتی داشته باشد ازجمله حمایت از تشکل‌های صنفی در خصوص زنان سرپرست خانواده برای کارآفرینی، خودیاری و بهبود زندگی اقتصادی آن‌ها و جلوگیری از بروز ناهنجاری‌های اخلاقی و فرهنگی در آنان. توانمندسازی، حرفه‌آموزی و تأمین امنیت مالی و جانی زنان بی‌سرپرست به‌منظور پیشگیری از بروز آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای و وزارت رفاه و تأمین اجتماعی.
 
وزارت امور خارجه برای فرهنگ‌سازی و حفظ عفاف و حجاب به‌عنوان حمایت از قانون حجاب در کشورمان چندین وظیفه بر عهده دارد که از آن‌ها می‌توان به معرفی خانواده‌ها و دانشجویان ایرانی مقیم خارج از کشور که در جهت گسترش و اعتلای فرهنگ و سنت اصیل اسلامی و ملی تلاش کرده‌اند، اشاره کرد و همچنین اعطای جوایز به این‌گونه افراد از طریق رسانه‌های گروهی به‌منظور الگوسازی.
 
وزارت کار و امور اجتماعی علاوه بر وظایف اصلی خود در جهت اعتلای فرهنگ و حجاب وظایفی را برعهده‌گرفته است که مهم‌ترین آن عبارت است از ایجاد فضای مناسب برای کارکنان و برداشتن زمینه‌های اختلاط زن و مرد در محیط‌های کاری با توجه به فرهنگ عفاف و حجاب توسط کارفرمایان.
 
مجلس شورای اسلامی علاوه بر اینکه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باید بر اجرایی شدن مصوبه‌ها نظارت داشته باشند باید در تهیه و تصویب طرح‌های آسان‌سازی ازدواج و تأمین منابع موردنیاز اقتصادی، فرهنگی و... برای زوج‌های جوان شرکت داشته باشند و مجلس شورای اسلامی باید طرح‌های لازم را در مورد برخورد با قاچاق کالاهای مروّج ابتذال و بی‌حجابی  با استفاده ازنظر مراجع ذی‌صلاح تهیه و ارائه نماید. همچنین مجلس نسبت به تهیه طرح‌های قانونی در راستای فرهنگ‌سازی و ارائه الگوهای مناسب جهت توسعه فرهنگ عفاف اقدام کند.
 
بومی‌سازی حجاب و عفاف
 
وزارت کشور برای حفظ فرهنگ حجاب و عفاف چندین وظیفه بر عهده دارد که از مهم‌ترین آن می‌توان به تهیه شناسنامه اجتماعی مناطق مختلف کشور در ابعاد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی با توجه به تنوع فرهنگ‌ها و اعتقادات دینی مردم هر منطقه و برنامه‌ریزی جهت تقویت فرهنگ عفاف متناسب با آداب‌ورسوم آن‌ها اشاره کرد و همچنین وزارت کشور وظیفه دارد از تردد باندها و تجارت فحشا در مرزها جلوگیری کند در ضمن وزارت کشور به‌عنوان نماینده رئیس‌جمهور بر کلیه ترجمان‌ها و وزارتخانه‌ها برای رعایت عفاف و حجاب نظارت می‌کند.
 
برای حجاب و عفاف بودجه بگذارید
 
سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وظیفه دارد توجه ویژه‌ای به سیاست‌ها و آموزه‌های فرهنگ عفاف و حجاب در هنگام تدوین برنامه‌های توسعه پنج‌ساله و بودجه سالانه کشور داشته باشد و همچنین آموزه‌های فرهنگ عفاف و حجاب در برنامه‌های درسی ـ در آموزش‌های ضمن خدمت‌ـ برای مدیران و کارکنان دولت و تقویت نهادهای نظارتی و ارزش‌یابی در راستای حاکمیت فرهنگ عفاف در ادارات و مراکز آموزشی بگنجاند و در نهایت بودجه‌های مصوب مرتبط با طرح‌های گسترش فرهنگ عفاف و حجاب اسلامی که از سوی وزارتخانه‌های مربوط ارائه‌شده است را تسهیل و تسریع کند.
 
قوه قضائیه یکی از مؤثرترین‌ها در فرهنگ‌سازی حجاب و عفاف است در بین افرادی است که مرتکب جرم شده‌اند مثل گنجاندن مفاهیم عفاف و حجاب در دوره‌های آموزشی و تربیتی جوانان و نوجوانان بزهکار و مجرم به‌منظور بازپروری همچنین قوه قضائیه با به‌کارگیری قضات مجرب، برخورد قضایی یکسان با مجرمان و متخلفان در سراسر کشور و ارتقاء سطح آموزش ضابطان جهت اجرای احکام قضایی در پیشبرد فرهنگ‌سازی سهیم باشد.
 
 همان اندرونی و بیرونی‌های خودمان
 
 وزارت مسکن و شهرسازی ازجمله وزارت خانه‌هایی است که کمتر می‌توان وظیفه آن را در پیشبرد فرهنگ و حجاب دانست؛ اما همان‌طور که در ادامه می‌آید این وزارت خانه نیز وظایفی را بر دوش دارد ازجمله ۱- تأکید بر اجرای مقررات ساختمانی در جهت استفاده از معماری متناسب بافرهنگ دینی به صورتی که خانواده‌ها در حریم خانه احساس آزادی عمل و آرامش کنند. همچنین تدوین سیاست‌ها و اجرای برنامه‌های مناسب در جهت تأمین تسهیلات لازم برای خانه‌دار شدن اقشار جوان وزنان سرپرست خانوار از طریق مسکن استیجاری. دیگر وظیفه این وزارت خانه، کوشش در جهت تقویت و ترویج شهرسازی و معماری اسلامی به‌طوری‌که ارزش‌های اخلاقی و دینی ملاک عمل بوده و همواره در طراحی‌های شهری قرار گیرد.
 
 گردشگری با شئونات اسلامی
 
سازمان میراث فرهنگی و جهانگردی نیز وظایفی را بر عهده دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به ایجاد مراکز فروش پوشاک، کالاهای فرهنگی و اماکن اقامتی و پذیرایی برای گردشگران خارجی اشاره کرد و همچنین به اطلاع‌رسانی در خصوص شئون اسلامی و فرهنگی با جزوات و بروشورهای توزیعی در بین گردشگران و برنامه‌ریزی، نظارت و کنترل فرهنگی پیرامون اعزام گروه‌های گردشگری به خارج از کشور.
 
نیروی مقاومت بسیج که بیشتر در مساجد و محله‌ها فعالیت می‌کنند و ارتباط مستقیم با عامه مردم‌دارند ازجمله می‌توان انجام کارهای فرهنگی و ارزشی در جامعه با توجه به فرهنگ عفاف است و کارشناسان تحصیل‌کرده بتوانند آسیب‌شناسی بدحجابی و ابتذال فرهنگی با انجام فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی را انجام دهند.
 
 وزارت راه و ترابری ازجمله وزارت خانه‌هایی است که کمتر کسی فکر می‌کند که در فرهنگ‌سازی حجاب و عفاف می‌تواند مؤثر باشد؛ اما بی‌گمان وظایفی را برعهده‌گرفته است که از می‌توان به دو مورد از مهم‌ترین اشاره کرد ۱- تشویق و ترغیب شرکت‌ها و مؤسسات حمل‌ونقل زمینی، هوایی، دریایی و ریلی به ارائه خدمات فرهنگی به مسافران به‌منظور اشاعه فرهنگ عفاف و حجاب ۲ ـ ایجاد مراکز بهداشتی ـ رفاهی در ایستگاه‌های راه‌آهن، فرودگاه‌ها، پایانه‌ها و جاده‌ها به همراه نصب تابلوهای راهنما و اطلاع‌رسانی با محوریت عفاف و حجاب.
 
گشت ارشاد در نیروی انتظامی
 
 آخرین دستگاهی که علاوه بر وظایف ایجابی وظایف سلبی نیز برای حفظ حجاب و عفاف بر عهده دارد نیروی انتظامی است ازجمله وظایف این دستگاه می‌توان به نظارت و کنترل قانونی و اصولی بر وضعیت اماکن تفریحی و عمومی نظیر پارک‌ها، سالن‌های سینما، سالن‌ها و اماکن ورزشی، کوهستان‌ها، سواحل دریایی، جزایر، مناطق آزاد تجاری، فرودگاه‌ها، پایانه‌ها و ... (با مشارکت نهادها و دستگاه‌های ذی‌ربط) اشاره کرد و همچنین اهتمام بیشتر به آگاه‌سازی جامعه از آثار مثبت اجتماعی و اخلاقی حجاب و عفاف و نتایج منفی عدم رعایت آن از طریق خلق آثار فرهنگی، هنری و تبلیغی.
 
در میان وظایف سلبی و ایجابی نیروی انتظامی و حتی ۳۰۰ وظیفه دیگر سازمان‌ها و وزارت خانه‌ها، تنها وظیفه «تذکر به افراد بدحجاب و برخورد با آن‌ها طبق ضوابط قانونی در اماکن عمومی شهر» به چشم همگان آمده است. همین رفتار سلبی نیروی انتظامی نشان می‌دهد که اگر دیگر دستگاه‌ها و نهادها به وظایف خود عمل کرده بودند. حالا جامعه به سمت و سویی پیش نمی‌رفت که نیروی انتظامی این‌چنین بر بازوی سلبی خود متکی شود و همه این اتفاقات از جایی نشأت می‌گیرد که دیگر دستگاه‌ها وظایف ایجابی خود را اجرایی نمی‌کنند.
 
 
 
فرهنگ‌سازی با زبان مهربانی
 
 آن ملایمت و مهربانی و امربه‌معروف که از ارکان دین اسلام است؛ کجای مصوبه‌های سیاست‌گذاران حجاب و عفاف قرار داده‌شده که حالا به چشم نمی‌آیند؟ بالفرض که در مصوبه‌ها باشند؛ چرا با ملایمت‌های اسلامی اجرایی نمی‌شوند؟ مگر می‌توان بدون زبان تشویق، تأیید فرهنگ‌سازی کرد؟
 
از بین ۳۰۰ وظیفه‌ای که بر عهده دستگاه‌ها قرار داده‌شده که در اینجا به‌اختصار فقط چندوظیفه این دستگاه‌ها را شمردیم؛ می‌توان دریافت که در بین وظایف دستگاه‌ها اشتراک‌هایی وجود دارد؛ اگر سازمان‌ها در این وظایف مشترک، دست‌به‌دست هم می‌دادند می‌توانستند به‌قدر توان و بودجه‌شان در حفظ حجاب و عفاف تأثیرگذار باشند و می‌توانستند در شورای عالی انقلاب حرفی برای گفتن داشته باشند نه اینکه هرکدام برای اجرایی نکردن وظایف خود در جایگاه منتقد بنشینند.
 
منبع/فارس