تاریخ : 22:31 - 1399/05/09
کد خبر : 89339
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

داوطلبان کنکور تا زمان آزمون چه غذا‌هایی مصرف کنند؟

داوطلبان کنکور تا زمان آزمون چه غذا‌هایی مصرف کنند؟

کارگر آنلاین: مریم زارعی، کارشناس برنامه تغذیه نوجوانان دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اظهار کرد: بسیاری از دانش‌آموزان، روز‌های پیش از کنکور به علت مطالعه زیاد تصور می‌کنند که غذا و استراحت مانع مطالعه می‌شود، در صورتی که با تغذیه صحیح می‌توان بازدهی فکری را افزایش داد؛ دانش آموزان در این دوره‌های بحرانی و استراس زا، باید مواد مغذی و وعده‌های غذایی کامل دریافت کنند.

به گزارش کارگر آنلاین، او ادامه داد: شواهد علمی نشان می‌دهد، دانش‌آموزانی که در روز کنکور، صبحانه کامل مصرف می‌کنند تمرکز بهتری داشته اند؛ همچنین بهتر است وعده صبحانه، شامل گروه نان و غلات، پروتئین، میوه‌ها و سبزیجات باشد.

زارعی افزود: توصیه می‌شود دانش‌آموزان در ایام کنکور از نان‌های سبوس دار و غلات صبحانه به همراه یک لیوان شیر یا شیرموز و یک عدد تخم مرغ آب‌پز یا مقداری پنیر مصرف کنند.
کارشناس برنامه تغذیه نوجوانان دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه دانش آموزان در وعده صبحانه، بیشتر از میوه‌های فصل مصرف کنند، تصریح کرد: تکراری بودن صبحانه موجب کاهش اشتها و کاهش تمایل به مصرف این وعده غذایی می‌شود.

او بیان کرد: استفاده از برخی سبزی‌ها مانند خیار و گوجه فرنگی در کنار صبحانه می‌تواند اشتهای دانش آموزان را افزایش دهد.
زارعی گفت: دانش آموزان و داوطلبان کنکور برای تامین مواد مغذی و تنظیم قند خون در زمان مطالعه علمی و کتاب‌ها باید میان وعده‌های سالم در فواصل وعده‌های اصلی مصرف کنند، زیرا این مواد به یادگیری و تمرکز حواس کمک زیادی می‌کند؛ انواع میوه‌ها و آبمیوه‌های طبیعی، سبزی‌هایی مثل خیار یا هویج، انواع خشکبار مثل برگه ها، کشمش، توت خشک یا ساندویچ‌های کوچک مثل نان و پنیر و خرما یا نان و پنیر و خیار و گوجه فرنگی در میان وعده، بخشی از پروتئین، انرژی و مواد قندی را تامین می‌کند.

او ادامه داد: در ایام امتحانات، از مصرف زیاد شیرینی، شکلات و مواد قندی پرهیز شود؛ این مواد غذایی انرژی زیادی به بدن می‌رسانند و با تحرک کمتر باعث چاقی می‌شوند.
زارعی افزود: کمبود آهن نیز در کاهش قدرت یادگیری نقش دارد؛ داوطلبان باید در برنامه غذایی معمول خود از منابع غذایی دارای آهن مانند گوشت ها، خشکبار، مغزها، حبوبات و سبزی‌های سبز تیره استفاده کنند که دچار کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن نشوند.

او بیان کرد: کمبود ید نیز موجب کاهش قدرت یادگیری و عدم تمرکز حواس می‌شود؛ توصیه شده در برنامه غذایی روزانه از نمک یددار تصفیه شده به مقدار کم برای تامین ید بدن استفاده شود.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران