تاریخ : 10:38 - 1399/05/16
کد خبر : 89666
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

گشایش اقتصادی هفته آینده چیست؟

گشایش اقتصادی هفته آینده چیست؟

رئیس جمهور وعده داده است که در هفته آینده قرار است گشایشی از لحاظ اقتصادی در کشور به وجود بیاید و دست دولت مقداری باز می‌شود. چه گمانه‌هایی برای این گشایش اقتصادی مطرح است؟

به گزارش کارگر آنلاین ، حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به جلسه اخیر سران قوا با یکدیگر گفت: در جلسه سران قوا، طرحی بحث شد و نظرات بسیار به هم نزدیک بود انشاءالله دوشنبه هفته آینده که ادامه جلسه خواهد بود، این طرح به نتیجه برسد و اگر به نتیجه برسد و اگر مقام معظم رهبری موافقت کند و ما اعلام کنیم، گشایشی از لحاظ اقتصادی در کشور به وجود خواهد آمد و دست دولت مقداری باز می‌شود.
 
اما منظور او از گشایش اقتصادی دقیقا چیست؟ در این مورد چند گمانه تاکنون در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است.
 
امکان یا صدور مجوز یک واگذاری بزرگ در بازار سهام، آزادسازی مرحله جدید سهام عدالت که در چند روز اخیر با عنوان عیدی دولت برای صاحبان سهام عدالت مطرح بود و در نهایت تصمیم‌گیری جدید در حوزه دیپلماسی مثل مباحث مرتبط با FATF سه گمانه محتملی بوده‌اند که تاکنون در شبکه‌های اجتماعی توسط مردم مطرح شده است. اما کدام یک ممکن است محتمل‌تر باشد؟
 
روحانی پیش و پس از بیان این وعده چه جملات دیگری را بیان کرد؟
 
او پیش از مطرح کردن این وعده گفت: این افتخار دارد که علیرغم تحریم و فشار داریم تلاش می‌کنیم و جلو می‌رویم و قدم به جلو برمی‌داریم. البته مقام معظم رهبری دستوراتی دادند که باید آن دستورات را اجرا و عملیاتی کنیم. ایشان بعضی از دستورات را به دولت دادند، بعضی از دستورات را به سه قوه دادند. دیروز بر مبنای دستورات ایشان اولین جلسه سه قوه بعد از سخنرانی عید قربان مقام معظم رهبری تشکیل شد و اتفاقا یک موضوع بسیار مهم اقتصادی را در دستور کار قرار دادیم و بخش بزرگ آن بحث را هم تقریبا انجام دادیم، نظرات بسیار به هم شبیه و نزدیک بود.
 
با توجه به این سخنان است که گمانه گشایشی در حوزه دیپلماسی اقتصادی مطرح است که شاید مقامات مسئول درباره FATF قرار است خبر جدیدی را اعلام کنند.
 
روحانی پس از مطرح کردن این وعده هم اظهار کرد: البته مقام معظم رهبری دستورات دیگری هم دادند؛ گفتند راجع به بودجه، اصلاح نظام بانکی، سرمایه‌گذاری، بهبود محیط کسب و کار و اشتغال باید کار کنید و همه اینها به نظر من امکان‌پذیر است. می‌توانیم با همین شرایطی که هستیم اینها را حل و فصل کنیم و در همین فرصتی که در اختیار ماست؛ همین یک سالی که در اختیار ماست و یک سال فرصت بسیار زیادی است و فکر نکنیم که یک سال بیشتر نمانده، یک سال خیلی است.
 
با توجه به اشاره رئیس جمهور به مقوله بودجه شاید قرار است مجوز جدیدی برای واگذاری در بازار سهام برای دولت صادر شود که به همین دلیل گمانه عرضه اولیه بزرگ بورسی یا آزادسازی مرحله دوم سهام عدالت هم تقویت می‌شود. باید دید منظور مشخص روحانی از گشایش اقتصادی هفته آینده چیست و قرار است چه اتفاق مهمی رخ دهد. منبع/تجارت نیوز