تاریخ : 06:26 - 1399/05/18
کد خبر : 89769
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

عکس ۱۰۰ هزارتومانی جدید | آماده برای حذف صفرها

عکس ۱۰۰ هزارتومانی جدید | آماده برای حذف صفرها

عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی در برنامه‌ای در تلوزیون از ۱۰۰ هزار تومانی جدید رونمایی کرد.

به گزارش کارگر آنلاین ، رییس کل بانک مرکزی در برنامه بدون تعارف شبکه ۲ سیما از طرح جدید ایران چک صد هزار تومانی رونمایی کرد و گفت: صفرهای این ایران چک کم رنگ شده است.
 
عبدالناصر همتی درباره حذف چهار صفر از پول ملی گفته است: حذف چهار صفر در مجلس جدید نیز در حال پیگیری است اما بانک مرکزی در اسکناس‌های جدیدی که چاپ می‌کند صفرها را به صورت کمرنگ چاپ می‌کند تا به نوعی نشانه دوران گذار باشد.
 
 صد هزار تومانی جدید
البته قرار است که روند تبدیل واحد پولی به صورت تدریجی اجرا شود؛ بر این اساس، در دو سال ترتیبات اجرای این طرح فراهم شده و سه سال نیز دوره گذار خواهد بود که در این دوره هر دو واحد پولی (ریال و تومان) به صورت همزمان اعتبار خواهند داشت.
 
با حذف چهار صفر از پول ملی، «ریال» به «تومان» تغییر می‌کند و بر اساس لایحه اصلاح ماده یک قانون پولی و بانکی کشور هرتومان معادل ۱۰٫۰۰۰ریال واَضعاف آن «قران» خواهد بود و هر تومان معادل ۱۰۰ قران می شود.
 
 
بانکچک با هدف تسهیل مبادلات در ایران از سال ۱۳۶۸ و برای نخستین بار توسط بانک سپه با عنوان «سپه چک» منتشر شد و با توجه به فقدان اسکناس‌های درشت، از سال ۱۳۷۵ برخی بانکها به انتشار ایران‌چک در کنار بانک چک روی آوردند که به محض ارایه به شعبه پذیرنده، پشت‌نویسی و باطل می‌شد.
 
انتشار بانکچک و ایرانچک بانکها تا سال ۱۳۸۷ همچنان ادامه یافت. نسبت مانده مجاز چک پول‌های صادره بانک‌ها حداکثر ۴۰ درصد بود که بانک می‌توانست تا سه ماه این نسبت را رعایت نکند. این موضوع باعث بی انضباطی و خلق پول توسط بانک‌ها شد.
 
تا سال ۱۳۸۴ هر بانک ایرانی مجوز چاپ ایران‌چک تا سقف مبلغ ۵۰۰٬۰۰۰ ریال را داشت؛ اما در سال ۱۳۸۷ امتیاز چاپ ایران‌چک از بانک‌های دیگر گرفته‌شد و تنها بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران امتیاز چاپ آن را در دست گرفت. ایران‌چک‌ها در دو اسکناس با مبلغ‌های ۵۰۰٬۰۰۰ ریال و ۱٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال و به ترتیب با طرح‌های حرم امام رضا در مشهد و تخت جمشید در شیراز چاپ شدند.