تاریخ : 01:03 - 1399/05/19
کد خبر : 89825
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

ورود مجدد دلار به فاز ریزش

ورود مجدد دلار به فاز ریزش

خبرهای خوش همتی از آغاز روند کاهش تدریجی نرخ ارز ورود 2.5 میلیارد دلار ارز صادراتی و وصول 16 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی پس از شوک چند روز قبل بانک مرکزی که موجب کاهش قیمت دلار از بیش از 25 هزار تومان به 23 هزار تومان شده بود، رئیس کل بانک مرکزی جمعه شب مجدد از شروع روند کاهش نرخ ارز در روزهای آینده خبر داد و قیمت 24 هزار تومان را کاملا غیرواقعی دانست

کارگر آنلاین : خبرهای خوش همتی از آغاز روند کاهش تدریجی نرخ ارز ورود 2.5 میلیارد دلار ارز صادراتی و وصول 16 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی پس از شوک چند روز قبل بانک مرکزی که موجب کاهش قیمت دلار از بیش از 25 هزار تومان به 23 هزار تومان شده بود، رئیس کل بانک مرکزی جمعه شب مجدد از شروع روند کاهش نرخ ارز در روزهای آینده خبر داد و قیمت 24 هزار تومان را کاملا غیرواقعی دانست. این خبر همتی کاهش حدود هزار تومانی نرخ ارز در بازارهای فردایی را رقم زد.
 
 
به گزارش فارس، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، با حضور در برنامه «بدون تعارف» بخش خبری 20:30 با اشاره به وضعیت نرخ ارز که در ماه های گذشته تحت تاثیر شیوع کرونا، مسائل سیاسی و امنیتی قرار گرفته است، اظهار کرد: اقداماتی در حال انجام است که هر روز قیمت ارز وابسته به بعضی موارد نباشد؛ بر این اساس جلوی یک سری رانت‌ها، تخلفات و بی‌نظمی‌ها را گرفته‌ایم و با قدرت پیش می‌رویم. وی با تاکید بر این که نرخ واقعی ارز رقمی بسیار پایین‌تر از قیمت فعلی آن در بازار است، به این شبهه که دولت خود قیمت ارز را برای درآمدزایی بالا برده است، پاسخ داد و گفت: دولت هنوز ارزی را که مصرف می‌کند با قیمت ۴۲۰۰ تومان است و حتی بخشی از ارزهای بانک مرکزی را با مجوز قانونی با قیمت ۴۲۰۰ تومان برای این منظور صرف کرده است، بنابراین افزایش قیمت ارز تاثیری بر درآمدهای دولت ندارد. وی افزود: رئیس جمهوری دنبال کنترل نرخ ارز است و به هیچ عنوان چنین کاری نخواهد کرد. مگر می‌توان ۸۵ میلیون نفر را به خاطر درآمدزایی نابود کرد؟ رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که نرخ ارز در روزهای آینده پایین‌تر می آید، افزود: نشان خواهیم داد که دولت چنین هدفی (افزایش نرخ ارز برای درآمدزایی) ندارد. درخور ذکر است کانال های اطلاع رسانی نرخ های فردایی ارز از کاهش تا هزار تومانی نرخ فردایی دلار در بازار آزاد خبر داده اند. به این ترتیب نرخ دلار در بازار آزاد که تا عصر جمعه حدود 23 هزار و 300 تومان بود، تا عصر دیروز حدود هزار تومان کاهش یافت. رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به مهلت 10 روزه چندی قبل به صادرکنندگان برای بازگشت ارز گفت: در این مدت 2.5 میلیارد دلار ارز وارد سامانه نیما شده و برای واردات از این طریق تامین ارز شده است که این کار حتماً به آرامش بازار کمک می‌کند و بخش زیادی از کالاهایی که در گمرک بود، ترخیص خواهد شد. همتی در بخشی از سخنان خود به وجود عوامل اخلالگر در بازار ارز کشور اشاره کرد و با بیان این که این اخلالگران از کشورهای حاشیه حمایت می‌شوند، تصریح کرد: از قوه قضاییه به ما اطلاع دادند که تعدادی از ۲۵۰ نفری را که اسامی آن ها را داده‌ایم، بازداشت کرده‌اند و این‌ها اخلالگرانی حرفه‌ای هستند که حتی یک دلار ارز وارد کشور نکرده‌اند. رئیس کل بانک مرکزی درباره اقدامات بانک مرکزی برای مقابله با اختلاس‌های بانکی، تاکید کرد: قوه قضاییه خوب برخورد می کند، ظرف همین چند ماه گذشته جناب آقای رئیسی اقدامات بسیار خوبی را انجام داده‌اند و نزدیک به ۱۶ هزار میلیارد تومان از مطالبات بدهکاران بانکی را وصول کرده‌ایم.