تاریخ : 06:23 - 1399/05/19
کد خبر : 89829
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

طلا و دلار در هفته پیش رو چه می‌شوند؟ / شاید سقوط بزرگ در بازار ارز!

طلا و دلار در هفته پیش رو چه می‌شوند؟ / شاید سقوط بزرگ در بازار ارز!

در هفته گذشته دلار برخلاف پیش‌بینی‌ها نه‌تنها ارزان نشد بلکه بیشترین بازدهی هفتگی نسبت به دیگر بازارها را ثبت کرد. در این هفته دلار بیش از ۱۰ درصد درحالی بازدهی داشت که میزان بازدهی در دو بازار سهام و طلا به ترتیب حدود هفت درصد و بیش از چهار درصد گزارش شده است.

به گزارش کارگر آنلاین ، هرچند بازار ارز بیشترین بازدهی هفتگی بازارها را در هفته گذشته داشته اما در هفته پیش‌رو آخرین سیگنال‌ها نشان می‌دهد احتمالا اتفاق جدیدی برای این بازار رخ خواهد داد.
 
رئیس جمهور گفته است که در هفته جدید گشایش اقتصادی در راه است و از نگاه برخی این گشایش می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر بازار ارز بگذارد.
 
از سوی دیگر محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری اظهار کرده است: با علامت‌هایی که از کشورهای اروپایی، آسیایی و دیگران دریافت کرده‌ایم در روزهای پایانی تحریم قرار داریم.
 
علاوه بر این، خبرگزاری فرانسه هم گزارش داده که شماری از دیپلمات‌های خارجی در سازمان ملل متحد پیش‌بینی کرده‌اند طرح آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با شکست مواجه شود.
 
همزمان با گمانی‌زنی درباره گشایش اقتصادی این هفته، برخی کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که اگر طرح‌هایی مثل پیش‌فروش نفت (عرضه اوراق سلف نفتی در بورس) برای جذب نقدینگی مطرح شود یا گشایشی دیپلماسی در حوزه روابط با کشور چین رخ داده باشد، ممکن است این اتفاق ابتدا بر بازار ارز تاثیر بگذارد.
 
اما اظهارات جدید رئیس جمهور آمریکا هم قابل تامل بوده است.
 
ترامپ، رئیس جمهور آمریکا می‌گوید در صورتی که در انتخابات آینده ریاست جمهوری این کشور، پیروز شود خیلی سریع با ایران به توافق خواهد رسید.
 
کاهش تعداد جانباختگان روزانه کرونا به ۱۳۲ نفر نیز سیگنال دیگر کاهش نااطمینانی‌ها و کاهش قیمت در دو بازار ارز و طلا است.
 
از سوی دیگر رئیس مجلس نیز بر گشایشی تاکید کرده که بازار پول و ارز را سامان می‌دهد.
 
اظهارات مهم رئیس کل بانک مرکزی درباره بازار ارز نیز سیگنال هشداری دیگر برای این بازار است. رئیس کل بانک مرکزی گفته است: نرخ واقعی ارز رقمی بسیار پایین‌تر از قیمت فعلی آن در بازار است.اگر بتوانیم نرخ ارز را پایین بیاوریم که در روزهای آینده انشاالله این اتفاق خواهد افتاد، نشان خواهیم داد که دولت هدف افزایش درآمد از طریق گرانی دلار ندارد.
 
با این اخبار و سیگنال‌ها به نظر می‌رسد بازار ارز روزهای پرچالشی را پیش‌رو دارد که در صورت کاهش قیمت در این بازار، این نوسان به بازار طلا نیز سرایت خواهد کرد اما به واسطه افزایش قیمت جهانی طلا، احتمالا میزان تاثیرپذیری طلا در مقایسه با دلار از تحولات پیش‌رو کمتر باشد. احتمالا هرچند دلار دچار نوسان قابل توجهی شود اما طلا به میزان دلار ارزان نشود.