تاریخ : 14:46 - 1399/05/20
کد خبر : 89972
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

از سیر تا پیاز نگهداری سیر و پیاز

از سیر تا پیاز نگهداری سیر و پیاز

پیاز و سیر از سبزیجات پر طرفدار و پرکاربرد در آشپزی محسوب می‌شوند و برای نگهداری صحیح آنها و جلوگیری از نرم‌شدن، گندیدن و جوانه زدن باید به نکاتی توجه کرد. همیشه چند نکته را در نگهداری سیر و پیاز به خاطر بسپارید.

کارگر آنلاین : پیاز و سیر از سبزیجات پر طرفدار و پرکاربرد در آشپزی محسوب می‌شوند و برای نگهداری صحیح آنها و جلوگیری از نرم‌شدن، گندیدن و جوانه زدن باید به نکاتی توجه کرد. همیشه چند نکته را در نگهداری سیر و پیاز به خاطر بسپارید.
 
دما: برای نگهداری سیر و پیاز از دماهای 4 تا 10 درجه سانتی‌گراد استفاده کنید. دماهای بالا مثل نگهداری در نقاط خیلی گرم آشپزخانه و به‌خصوص نزدیک اجاق گاز، یکی از دلایل اصلی جوانه زدن پیاز است. در داخل یخچال نیز پیاز نرم‌شده و مزه آن تغییر می‌کند. اتاق‌ها یا پارکینگ‌های خنک، زیرزمین، کمد یا کابینت‌های نزدیک به کف در آشپزخانه، محل مناسبی برای نگهداری پیاز هستند. نوسانات دما جوانه زدن یا خراب شدن پیاز را تسریع می‌کند.
 
رطوبت هوا: پیاز و سیر خیلی راحت و سریع رطوبت را جذب می‌کند و این امر منجر به پوسیدگی می‌شود. اگر سطح رطوبت در فضای خانه یا آشپزخانه بالاست، نمی‌توانید پیاز را برای مدت طولانی نگه دارید.
 
تاریکی: نور یکی از عواملی است که جوانه زدن پیاز و سیر را تحریک می‌کنند. هرگونه نوسان نور دما و رطوبت را نیز تغییر می‌دهد.
 
جریان هوا: پیاز و سیر را ترجیحا به صورت تک‌لایه در ظروف یا کیسه‌های پلاستیکی سوراخ‌دار که به‌راحتی هوادهی می‌شوند، نگهداری کنید. هرگز آنها را در کیسه‌های پلاستیکی در بسته نگهداری نکنید.
 
ایزوله کردن: پیاز در ضمن نگهداری، گازهایی را از خود متصاعد می‌کند که به‌راحتی می‌تواند مواد غذایی اطراف خود را دچار تغییر طعم کند. برای نگهداری پیاز یک مکان مشخص و به دور از سایر مواد غذایی به‌خصوص سیب‌زمینی در نظر بگیرید. پیاز و سیب‌زمینی در کنار هم سبب تسریع در فساد یکدیگر می‌شوند.
 
خرید پیاز: سعی کنید پیازهای کاملا رسیده و دارای پوسته خشک را برای خرید انتخاب کنید. برای مصرف ابتدا پیازهای آسیب‌دیده و خیلی کثیف را انتخاب و پس از شست‌و‌شوی کامل و جدا کردن بخش‌های آسیب‌دیده از آنها استفاده کنید.
 
شست‌وشو: هرگز نباید سیر و پیاز را قبل از نگهداری بشویید چرا که مقدار زیادی رطوبت در آنها باقی می‌ماند و سبب فساد سریع‌تر آنها می‌شود.
 
چک کردن: در حین نگهداری مرتبا آنها را چک کنید و اگر پیاز نرم و جوانه‌زده‌ای وجود داشت آن را از بقیه جدا کنید و پس از جداسازی جوانه یا بخش آسیب‌دیده آن را به‌سرعت مصرف کنید.
 
آیا پیاز و سیرهای جوانه‌زده قابل استفاده‌اند؟ در مورد سیر، مطالعات نشان می‌دهند سیرهای جوانه‌زده دارای ترکیبات آنتی‌اکسیدان بیشتری نسبت به سیر بدون جوانه هستند. بنابراین مصرف این سیرها بلامانع است. در مورد پیازهای جوانه‌زده ترجیحا بهتر است از پیازهایی که جوانه آنها هنوز رشد زیادی نکرده است پس از جداسازی جوانه‌ها استفاده کنید.
 
دکتر مریم قادری قهفرخی - متخصص صنایع غذایی / روزنامه جام جم