تاریخ : 06:22 - 1399/05/22
کد خبر : 90144
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

مصرف قند چه بلایی بر سر بدن می‌آورد؟

مصرف قند چه بلایی بر سر بدن می‌آورد؟

یک متخصص تغذیه گفت: فروکتوز سریع جذب می‌شود و در کبد به چربی سازی و ذخیره آن مشغول می‌شود و طی فرایند‌های درهم‌تنیده‌ای موجب افزایش فشارخون می‌شود.

کارگر آنلاین : مصرف قند چه بلایی سر بدن می‌آورد؟خبرگزاری میزان - فارس نوشت: سید ضیا‌ءالدین مظهری درخصوص واکنش بدن به فروکتوز گفت: برخلاف گلوکز، فروکتوز خیلی سریع جذب و در مسیر جریان خون به حرکت درآمده و سپس کبد شروع به تولید چربی و ذخیره آن کرده و قسمتی از آن را به جریان خون انتقال می‌دهد که طی فرایند‌های درهم‌تنیده‌ای موجب افزایش فشارخون می‌شود. انباشت زیاد چربی در جریان خون با رسوب و نفوذ در مخاط رگ‌های خون رسان، حالت کشسانی آن‌ها را کمتر کرده، فشار مضاعفی را به قلب و کلیه‌ها وارد و عملکرد آن‌ها را از حالت عادی خارج میکند.
 
این متخصص تغذیه افزود: از طرف دیگر افزایش میزان مولکول‌های قند در خون، مشکالت فراوان دیگری را به وجود می‌آورد بطوری‌که تأثیرات زیانباری را در چرخه سوخت وساز بدن پدیدار آورده و تمامی این تغییرات نهایتا به بروز سندرم متابولیک ختم می‌شود که علائم بارز آن شامل انباشت چربی زیاد در محیط شکم، افزایش فشارخون، افزایشتری گلیسیرید خون و کاهش سطح HDL کلسترول و افزایش قند خون است.
 
وی بیان کرد: یکی از راه‌های غیرمستقیم دریافت شکر و قند‌ها و انباشت آن‌ها در بدن، از طریق مصرف تولیدات متنوع صنایع غذایی از قبیل سس‌ها، غذا‌های آماده، کنسرو‌های مختلف، تنقلات، گوشت‌های فراوری‌شده است که به مقدار قابل توجهی کربوهیدرات به جیره غذایی روزانه مصرف کنندگان انتقال می‌دهد که اصلا به چشم نیامده و به حساب آورده نمی‌شود.
 
مظهری با بیان اینکه برمبنای توصیه سازمان جهانی بهداشت یک فرد رشد یافته با وزن متناسب نسبت به قدش یعنی BMI در محدوده ۱۸.۵ تا ۲۵ حدوداً به ۲۵ تا ۳۰ گرم قند در روز نیاز دارد که معادل ۵ قاشق مرباخوری شکر می‌شود تاکید کرد:، ولی متأسفانه همه ما به صورت مستقیم و غیرمستقیم بیش از ۱۲۰ تا ۱۵۰ گرم کربوهیدرات به صورت (قند و شکر) یعنی دو تا سه برابر میزان توصیه شده دریافت می‌کنیم.