تاریخ : 22:11 - 1399/06/07
کد خبر : 95283
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

با شاه سبزیجات، خود را در برابر سرطان بیمه کنید!

با شاه سبزیجات، خود را در برابر سرطان بیمه کنید!

کارگر آنلاین: کلم بروکلی یکی از خوراکی‌های با ارزش غذایی بالا محسوب می‌شود. که خواص فراوانی برای سلامت انسان دارد. و به دلیل خاصیت ضد سرطانی که دارد، به اکسیر ضد سرطان مشهور است. کلم بروکلی علاوه بر اینکه سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی است. کالری بسیار کمی دارد. و برای تناسب اندام و لاغری بسیار مفید است. در این مقاله به بررسی خواص بی‌نظیر کلم بروکلی برای سلامتی، مواد مغذی موجود در آن می‌پردازیم. همچنین چند نکته در مورد مصرف و پخت و پز آن را با شما در میان می‌گذاریم. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

فواید سلامتی کلم بروکلی
کلم بروکلی به دلیل سرشار بودن از آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن، خواص سلامتی ویژه‌ای دارد. در ادامه به معرفی و بررسی برخی فواید آن خواهیم پرداخت.

جلوگیری از ابتلا به سرطان
ارباب کلم‌ها به دسته‌ای از سبزیجات به نام سبزیجات صلیبی اختصاص دارد. به طور کلی سبزیجات صلیبی حاوی مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان‌های مختلف هستند. و خواص ضد سرطانی شگفت انگیزی از خود نشان می‌دهند. کلم بروکلی نیز به دلیل سرشار بودن از آنتی اکسیدان‌ها، باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌شود. دانشمندان همچنین دریافتند که کلم بروکلی دارای خواص ضد توموری است. و باعث جلوگیری از رشد تومورهای سرطانی در نقاط مختلف بدن می‌شود.

افزایش سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها
کلسیم و کلارژن دو ماده‌ای هستند که برای سلامت استخوان‌ها بسیار مفید هستند. و وجود این دو ماده در بدن برای رشد استخوان‌ها ضروری است. بدن ما برای تولید کلارژن به ویتامین C نیاز دارد. که هر دوی این مواد در بروکلی یافت می‌شوند. مصرف کلم بروکلی همچنین به سلامت دندان‌ها نیز کمک زیادی می‌کند. از دیگر مواد مغذی موجود در کلم بروکلی ویتامین K است. که دانشمندان معتقدند این ویتامین نیز برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان نقش موثری را ایفا می‌کند. بنابراین کلم بروکلی به خوبی می‌تواند مواد مغذی مورد نیاز بدن برای سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها را فراهم کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن
کلم بروکلی به دلیل سرشار بودن از ویتامین C باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. و با این کار به سلامتی بدن کمک زیادی می‌کند. مصرف کلم بروکلی یک روش مناسب برای پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها و سرماخوردگی‌ها می‌باشد. همچنین خوردن کلم بروکلی در هنگام سرماخوردگی باعث افزایش سرعت بهبودی بیمار خواهد شد.
 
افزایش سلامت پوست با کلم بروکلی
همانطور که در بندهای قبلی گفتیم، بروکلی به تولید کلاژن در بدن کمک می‌کند. کلاژن یکی از موادی است که به سلامت پوست انسان کمک می‌کند. و باعث تولید سلول‌های پوستی جدید می‌شود. کلم بروکلی همچنین باعث جلوگیری از چروک شدن پوست و آسیب‌های پوستی می‌شود. و به خوبی از پوست انسان در برابر بیماری‌ها پشتیبانی می‌کند.

کمک به دستگاه گوارشی و هضم غذا
کلم بروکلی سرشار از فیبر است. فیبر خوراکی موجود در آن به هضم بهتر غذا و سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. و باعث جلوگیری از ابتلا به یبوست و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ می‌شود. مصرف روزانه ارباب کلم‌ها به خوبی فیبر مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.
 
کاهش التهاب
التهاب پاسخ طبیعی بدن در هنگامی است که سیستم ایمنی مورد حمله قرار می‌گیرد. بنابراین التهاب می‌تواند نشانه خوبی باشد. که سیستم ایمنی به خوبی کار خود را انجام می‌دهد. و عفونت یا بیماری در حال رفع شدن است. اما التهاب مزمن می‌تواند خطر ساز باشد. و منجر به بروز بیماری‌های دیگر شود. ارباب کلم‌ها دارای خاصیت ضد التهابی است. و مصرف آن در هنگام بروز التهاب می‌تواند به سلامت بدن کمک کند. خوردن کلم بروکلی همچنین می‌تواند منجر به درمان التهاب مزمن شود.

جلوگیری از ابتلا به دیابت
بر اساس تحقیقات انجام شده، خوردن کلم بروکلی به متعادل شدن سطح قند خون بدن منجر می‌شود. افرادی که مقدار فیبر بیشتری در روز مصرف می‌کنند، کمتر در معرض ابتلا به دیابت هستند. همچنین افرادی که به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند. با مصرف ارباب کلم‌ها می‌توانند قند خون خود را کنترل و مدیریت کنند.

 افزایش سلامت قلب و عروق
فیبر، پتاسیم و آنتی اکسیدان‌های موجود در کلم بروکلی به افزایش سلامت قلب و عروق کمک شایانی می‌کنند. و باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شوند. مصرف کلم بروکلی خطر سکته‌های قلبی و مغزی را نیز کاهش می‌دهد.

یکی دیگر از فواید مصرف سبزیجات صلیبی مانند کلم بروکلی کاهش چربی بد خون است. که سبب بهبود سطح سلامت قلب و عروق خواهد شد. و از گرفتگی شریان‌های قلبی که امروزه یک بیماری شایع است، جلوگیری می‌کند.

چند نکته مهم در خصوص کلم بروکلی و نحوه مصرف آن
در هنگام خرید ارباب کلم‌ها، سعی کنید محصولاتی را که ترد و محکم و به رنگ سبز تیره هستند را انتخاب کنید. که تازه تر هستند. از خرید کلم بروکلی‌های نرم و لکه دار که به رنگ زرد متمایل هستند پرهیز کنید.

همیشه قبل از مصرف اقدام به شست و شوی دقیق کلم بروکلی بکنید. و به خوبی آن را ضد عفونی کنید. زیرا ممکن است آلودگی یا حشرات در لا به لای گل آن وجود داشته باشند.

کلم بروکلی را تنها هنگامی که قصد خوردن آن را دارید بشویید. زیرا شستن ارباب کلم‌ها و قرار دادن آن در یخچال به مدت طولانی سبب ایجاد لکه‌هایی روی آن خواهد شد.

کلم بروکلی یکی از ۱۵ سبزیجاتی است. که در لیست سبزیجات تمیز قرار دارند. این بدان معناست که ارباب کلم‌ها کمتر در معرض آلودگی‌های شیمیایی قرار دارد.

بهترین روش برای بهره‌مندی حداکثری از خواص ارباب کلم‌ها، بخارپر کردن آن می‌باشد.

سخن آخر
در این مقاله به بررسی خواص بی‌نظیر کلم بروکلی برای سلامت بدن پرداختیم. همچنین به خاصیت ضد سرطانی ویژه آن اشاره کردیم. مصرف کلم بروکلی به خوبی می‌تواند مواد مغذی مورد نیاز بدن را فراهم کند. و سطح سلامت عضوهای مختلف بدن را بهبود ببخشد. امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

 

 

منبع: بلاگ کرفس