تاریخ : 17:09 - 1399/06/10
کد خبر : 96651
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

تغذیه نادرست چه مشکلات و بیماری‌هایی را در پی دارد؟

تغذیه نادرست چه مشکلات و بیماری‌هایی را در پی دارد؟

تغذیه نادرست عوارض زیادی به همراه دارد و سلامت انسان را به خطر می‌اندازد.

به گزارش کارگر آنلاین،  تغذیه نادرست عوارض زیادی به همراه دارد و سلامت انسان را به خطر می اندازد؛ بنابراین باید در انتخاب مواد غذایی خود دقت کنیم تا زندگی سالمی داشته باشیم. بیماری های گوارشی یکی از مشکلاتی است که تغذیه ی غلط به وجود می آورد و ممکن است در نهایت منجر به بروز عارضه های دیگری مثل مشکلات نشیمنگاهی شود.

سعی کنید از مصرف غذاهای آماده، چرب و سرخ کردنی پرهیز کنید و غذاهایی که سرشار از مواد مغذی، ویتامین، کلسیم و فیبرهستند را مصرف کنید. زیرا اهمیت به تغذیه علاوه بر اینکه از بروز مشکلات گوارشی جلوگیری می کند، برای سلامت کلی بدن هم مفید است و با رعایت اصول تغذیه سالم، می توانید یک زندگی سالم را تجربه کنید. 

 در صورت عدم مصرف فیبر کافی و همچنین آب، یبوست ایجاد می شود که یکی از مشکلات گوارشی محسوب می شود. (فیبر نوعی کربوهیدرات است و بیشتر در سبزیجات، غلات و آجیل وجود دارد)

در اثر دفع مدفوع سخت و خشک (یبوست)، پارگی و شکاف هایی در اطراف مقعد ایجاد می شود که شقاق مقعدی نام دارد. شقاق یا فیشر باعث خونریزی (رنگ خون قرمز روشن است) از مقعد می شود و درد زیادی را در هنگام دفع مدفوع به همراه دارد و برای درمان آن باید هرچه زودتر اقدام کرد.

اگر خونریزی بسیار شدید باشد منجر به کم خونی می شود. شقاق مزمن باید فورا درمان شود زیرا در صورت عدم درمان می تواند عوارض زیادی به دنبال داشته باشد. عمل جراحی شقاق با لیزر، تنها روشی است که بدون درد و خونریزی انجام شده و معمولا نتایج موفقیت آمیزی را به دنبال دارد.

لیزر درمانی بیماری های مقعدی به دلیل حساسیت زیاد این ناحیه، نیازمند دقت بالا و تبحر پزشک است. کلینیک پایتخت یکی از بهترین مراکز ارائه دهنده خدمات لیزر عارضه های نشیمنگاهی در تهران است و همواره آماده ارائه بهترین خدمات به شما بیماران عزیز می باشد.

انواع عمل شقاق

روش درمان باید به درستی انتخاب شود، زیرا عمل های جراحی ممکن است عوارض زیادی را به همراه داشته باشد. امروزه روش های نوین مانند لیزر جای خود را به روش های سنتی داده است و علاوه بر اینکه عوارضی به دنبال ندارد، روشی قطعی است. در ادامه به معرفی انواع روش های درمان شقاق پرداخته ایم. اما برای انتخاب بهترین روش درمان حتما با پزشک مشورت کنید تا بر اساس شرایط پیشرفت بیماری بهترین روش انتخاب شود.

لیزر 

قطعی ترین روش برای درمان شقاق است. در این روش اشعه ی لیزر به بافت بیماری تابیده می شود و با ایجاد گرما کمک می کند تا این بافت از بین برود. مانند عمل جراحی نیاز به بیهوشی ندارد؛ بنابراین بیمار عوارض داروهای بیهوشی را تحمل نمیکند و درمان فقط در چند ساعت انجام میشود. 

کلینیک پایتخت یکی از قدیمی ترین مراکز لیزر درمانی بیماریهای نشیمنگاه در تهران است که با داشتن کادر مجرب و پزشکان حرفه ای، بهترین خدمات را به بیماران ارائه می دهد. روش نوین لیزر را اکثریت پزشکان پیشنهاد می دهند زیرا امکان برگشت بیماری در آن بسیار پایین است. 

برخی افراد این باور غلط را دارند که پس از درمان با لیزر بی اختیاری مدفوع ایجاد می شود اما این باور کاملا غلط است زیرا در جراحی این امکان وجود دارد نه در روش درمان با لیزر.

اسفنکتروتومی باز

برشی در عضلات اسفنکتر مقعد ایجاد می شود تا فشار از روی این ناحیه برداشته شود و شقاق مقعدی بهبود یابد. زمانی که این برش ایجاد می شود انقباض عضلات کاهش یافته و به شقاق این امکان را میدهد که بهبود یابد. در این روش برش ایجاد شده باز می ماند.

اسفنکتروتومی بسته 

مانند روش اسفنکتروتومی باز در اطراف مقعد برش ایجاد می شود اما قسمتی از برش ایجاد شده بخیه میخورد. 

فلپ پیشرفته

در این روش بخشی از قسمت سالم مقعد را به قسمت آسیب دیده پیوند میزنند؛ بنابراین امکان بی اختیاری مدفوع بسیار بالا است. دوره ی نقاهت در این روش طولانی است و مراقبت بعد از عمل بسیار مهم است زیرا در صورت عدم مراقبت صحیح بیماری مجدد باز می گردد. 

فیشرکتومی

در این روش قسمت آسیب دیده ی عضله ی مقعد (جایی که شکاف ایجاد شده) توسط چاقوی جراحی حذف می شود تا بصورت خود به خود ترمیم شود. امکان برگشت بیماری در این روش وجود دارد و مراقبت های بعد از عمل بسیار سخت است و به بیمار یک رژیم غذایی مخصوص داده می شود تا از بروز مجدد یبوست جلوگیری شود.

عمل جراحی معایب زیادی دارد که شامل موارد زیر است:

دوره ی نقاهت طولانی است و حدود شش هفته زمان میبرد. نیازمند رژیم غذایی مخصوص بعد از عمل است زیرا در صورت عدم مصرف فیبر و مایعات امکان ایجاد یبوست و بازگشت بیماری وجود دارد. نیازمند مراقبت بعد از عمل است زیرا در صورت عدم مراقبت درست سایر مشکلات مانند عفونت ایجاد می شود. جای زخم باقی می ماند و ظاهری زشت ایجاد میکند. به دلیل درد پس از عمل بیمار نیازمند مصرف مسکن است. عدم امکان فعالیت های فیزیکی که در این صورت بیمار از کار و شغل خود عقب می ماند. احتمال بی اختیاری در دفع مدفوع و گاز در عمل جراحی به دلیل ایجاد آسیب در عضلات اسفنکتر بسیار بالا است.

برخی افراد بر این باورند که بوتاکس برای شقاق نوعی درمان محسوب می شود. بوتاکس برای شقاق درمان موقتی محسوب می شود و فقط درد را تا مدتی مانند درمان های خانگی و مصرف دارو کاهش میدهد.

بوتاکس را باید بعد از عمل جراحی برای کاهش عوارض ناشی از جراحی استفاده کرد زیرا عوارض بعد از عمل را تا حد چشمگیری کاهش میدهد و کمک می کند تا بیمار متحمل درد کمتری شود. اما ناگفته نماند که این روش هم مشکلات خود را به دنبال دارد.

باید دقت داشت که شقاق یا فیشر را نمیتوان در خانه درمان کرد زیرا درمان های خانگی و استفاده از پماد و دارو فقط علائم بیماری را کاهش میدهند و نباید آن را جزء روش های درمان قطعی به حساب آورد. در ادامه برخی راهکارها وجود دارند که تا حدودی درد را کاهش می دهند. به عنوان مثال نشستن در وان آب گرم (حمام سیتز) درد و التهاب را تا حد زیادی کاهش میدهد. یا استفاده از برخی پمادها و داروهای موضعی باعث می شود که حساسیت و التهاب زخم کاهش یابد.

در زمانی که مبتلا به شقاق هستید از مصرف غذاهای تند و فلفل دار بپرهیزید زیرا باعث ایجاد سوزش در ناحیه ی مقعد می شوند.

برای درمان حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا شقاق خود باعث ایجاد بیماری های دیگر می شود و اگر خونریزی شدید است درمان را تعویق نیندازید. 

انتهای پیام/


منبع : باشگاه خبرنگاران جوان