تاریخ : 11:18 - 1399/06/11
کد خبر : 97048
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

موج سوم کرونا از جاده های شمال می آید

موج سوم کرونا از جاده های شمال می آید

از ابتدای شیوع کرونا در کشور (یکم اسفند ۹۸) تا به امروز، رکورد جدیدی در مسافرت‌های کشور ثبت شد و از بامداد چهارشنبه گذشته تا بامداد روز یکشنبه (۹ شهریور) در چهار محور پرتردد منتهی به مازندران، گیلان، گلستان، قزوین، زنجان، قم و مرکزی، تا روز عاشورا تعداد بیش از دو‌میلیون سفر ثبت شد.

به گزارش کارگر آنلاین، از ابتدای شیوع کرونا در کشور (یکم اسفند ۹۸) تا به امروز، رکورد جدیدی در مسافرت‌های کشور ثبت شد و از بامداد چهارشنبه گذشته تا بامداد روز یکشنبه (۹ شهریور) در چهار محور پرتردد منتهی به مازندران، گیلان، گلستان، قزوین، زنجان، قم و مرکزی، تا روز عاشورا تعداد بیش از دو‌میلیون سفر ثبت شد.

روز گذشته (۱۰ شهریور) نیز مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا از افزایش ۲۵‌درصدی ترددها و ترافیک نیمه سنگین در محورهای شمالی کشور خبر داد. این آمار در شرایطی منتشر شده که استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند.

با این حجم از مسافرت‌ها به استان‌هایی با شرایط قرمز، کارشناسان و مسئولان وزارت بهداشت و درمان از آغاز زودهنگام موج سوم کرونا خبر می‌دهند.این در حالی است که بسیاری از مردمی که به سفر رفته‌اند معتقدند که برگزاری مراسمات محرم دلیل شیوع موج سوم است، اما پیگیری رسانه‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از هیات‌های عزاداری بیش از حد تصور به پروتکل‌های بهداشتی پایبند بودند و این سفر بی‌موقع مردم بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی است که زنگ خطر شیوع موج سوم کرونا را در کشور به صدا در آورده‌ است.

وقتی 387هزار و 667 خودرویی (بنا به آمار اداره مدیریت و اطلاعات راه‌ها و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مازندران از چهارشنبه تا یکشنبه) که بار سفر را به استان مازندران بدون توجه به وضعیت قرمز این استان بسته‌اند، بی‌تردید بسیاری از آنها به شهرهایشان سوغات کرونا را می‌آورند.این وضعیت در استان گیلان هم حاکم است بنا بر آمار اداره مدیریت اطلاعات راه‌ها و حمل‌ونقل جاده‌ای استان گیلان در زمان مذکور، تعداد 327هزار و 632خودرو به استان گیلان وارد شدند. حالا با این حجم مسافرت‌ها، وزارت بهداشت یک پیشنهاد دارد و از مسافران خواسته تا 14 روز که از نشانه‌های بیماری کرونا در افراد ظاهر می‌شود، در تجمعات حضور نداشته باشند.

محسن میرصالحی، رئیس اداره مدیریت و اطلاعات راه‌ها و حمل‌ونقل جاده‌ای استان گلستان نیز از افزایش مسافران ورودی به آن استان، همزمان با تعطیلات تاسوعا و عاشورا خبر داد. رئیس اداره مدیریت و اطلاعات راه‌ها و حمل‌ونقل جاده‌ای استان گلستان به گفت: از بامداد چهارشنبه گذشته تا بامداد روز یکشنبه (دیروز) 49هزار و 786خودرو به استان گلستان وارد شدند.در این شرایط فرزاد جلالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل گفته است که «در تعطیلات شاهد موج عظیمی از مسافرت‌ها به شهرهای مازندران بوده‌ایم‌ و نتیجه این سفرها در شیوع ویروس کرونا از ۲ تا ۳ هفته دیگر مشخص می‌شود. رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم سبب می شود زمینه خلق موج سوم کرونا در بابل و استان آغاز نشود».به گفته وی با توجه به در پیش‌بودن فصل پاییز و شیوع آنفلوآنزا، روزهای سخت پاییز و زمستان پیش روی ما است که هیچ‌راهی به جز رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی وجود ندارد. آبتین حیدرزاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز گفته است:«گیلان بیش از دوماه است که در وضعیت قرمز قرار دارد و در این مدت بارها به هموطنان توصیه کرده و از آنان خواسته‌ایم به این استان مسافرت نکنند، اما توجه نکرده‌اند رفتاری کاملا غیراخلاقی که تبعات سنگینی می‌تواند برای مردم استان و خود آنان دربر داشته باشد».

تا 14 روز به تجمعات نرویدرضا جلیلی خشنود، معاون ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران نیز با اشاره به اینکه حجم مسافرت‌های هفته گذشته بسیار بالا بود و اثرات این حجم از سفرهای تابستانی را طی ۱۰-۱۴ روز آتی خواهیم دید، گفت: مسافرانی که از سفر بازگشتند، باید طی ۷-۵ روز از حضور در تجمعات خودداری کنند، زیرا ممکن است ناقل ویروس بوده و فعلا بدون علامت باشند.همچنین معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به افزایش ۹‌درصدی سفرها در تعطیلات اخیر گفت: در هفته آینده افزایش موارد سرپایی ابتلا به کوویدـ۱۹، ۲ تا ۳ هفته بعد افزایش موارد بستری و ۴ تا ۶ هفته بعد افزایش جان‌باختگان را بر اثر این بیماری شاهد خواهیم بود.

سردرگمی مردمکارشناسان می‌گویند که با توجه به ادامه آمار سه رقمی مرگ روزانه بر اثر ابتلا به کووید- ۱۹، دولت بایستی محدودیت‌هایی را برای سفر شهروندان در ایام تعطیلات اعمال می‌کرد و بر کسی پوشیده نیست که وزارت میراث فرهنگی و گردشگری مردم را تشویق به سفر می‌کرد و در سوی مقابل وزارت بهداشت از مردم می‌خواست که به سفر نروند. ستاد ملی مقابله با کرونا از بهمن‌ماه گذشته تا همین امروز به‌طور مکرر از مردم درخواست کرده ‌است تا اعلام پایان مهار و کنترل بیماری کرونا در کشور از سفر پرهیز کنند.اما ظاهرا حساسیت عمومی نسبت به این درخواست‌ها کاهش یافته و بخشی از مردم بدون درنظر گرفتن درخواست‌های ستاد ملی مقابله و مدیریت بیماری کووید-19، همچنان هر تعطیلات طولانی را زمان مناسب سفر می‌دانند و هشدارهای مکرر کادر بهداشت و درمان، درخواست‌های عاجزانه وزیر بهداشت و سربازان خط مقدم مبارزه با کرونا از مردم برای خودداری عمومی از سفر نیز کارساز نیفتاده است.در این بین مردمی که تعطیلات نوروز را در خانه‌هایشان سپری کردند، بی‌‌‌توجه به شرایط کشور به سمت شمال رفتند و عکس‌های منتشر شده از سواحل دریای خزر به خوبی عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی آنها را نشان می‌دهد که بدون درنظر گرفتن هشدارهای کرونایی نه‌تنها به جاده‌های شمالی زدند و ریسک ابتلا به کووید-19 را به جان خریدند که حتی برای ساعتی حضور در ساحل خزر رعایت حال ساکنان شهرهای شمالی کشور را هم نکردند.براساس آمار رسمی تاکنون در ایران ۳۷۵‌هزار و ۲۱۲ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و بیش از ۲۱‌هزار و ۵۷۱ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. روز گذشته وزارت بهداشت ایران اعلام کرد که‌هزار و ۷۵۴ مبتلا جدید به ویروس کرونا شناسایی شده و 109 نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.


منبع : سلامت نیوز