تاریخ : 11:10 - 1399/06/11
کد خبر : 97098
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

اهدای بیش از ۲۸ هزار واحد خون در تاسوعا و عاشورا/ پویش نذر خون تا اربعین ادامه دارد

اهدای بیش از ۲۸ هزار واحد خون در تاسوعا و عاشورا/ پویش نذر خون تا اربعین ادامه دارد

حاجی بیگی گفت: در روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی ۲۸ هزار و ۳۷۸ واحد خون کامل توسط داوطلبان اهدا شده است.

به گزارش کارگر آنلاین،  بشیر حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون ایران با اشاره به اینکه ۲۸۳۷۸ واحد خون در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی اهدا شده است، گفت: با توجه به اجرای طرح نذر خون توزیع اهداکنندگان در بازه زمانی تاسوعا تا اربعین حسینی و اجتناب از تجمع در ایام خاص در دستور کار قرار گرفت و از این رو آمار اهدای خون در این دو روز ۱۶ درصد کمتر از مدت زمان مشابه در سال گذشته است.

حاجی بیگی با بیان اینکه شرایط کرونایی حاکم بر جامعه موجب شد تا سازمان انتقال خون از استقرار تیم‌های سیار در بسیاری از نقاط کشور صرف نظر کند، اظهار کرد: عدم امکان استقرار تیم سیار موجب شد تا اهدای خون در تاسوعا و عاشورای امسال با کاهش رو به رو شود.

او با بیان اینکه سازمان انتقال خون با اجرای طرح نذرخون همواره در تلاش بوده است تا از حضور داوطلبان اهدای خون در کل روز‌های ماه‌های محرم و صفر بهره‌مند شود تصریح کرد: اهدای خون نباید به محدوده زمانی خاص موکول شود؛ چرا که عمر خون و فرآورده‌های آن کوتاه است در حالی که نیاز به این محصولات همیشگی و مستمر است.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران بیش از ۵۲ درصد از خون‌های دریافت شده در تاسوعا و عاشورای امسال را اهدا شده توسط اهداکنندگان مستمر برشمرد و افزود: اهداکنندگان مستمر افرادی هستند که در سال حداقل دو بار خون اهدا می‌کنند.

حاجی بیگی گفت: کاهش ۱۶ درصدی اهدای خون در روز‌های تاسوعا و عاشورا چنانچه با حضور مستمر اهداکنندگان تا اربعین حسینی همراه باشد نه تنها جبران می‌شود بلکه امکان مدیریت هرچه بهتر ذخایر خون و تامین نیاز بیماران نیز فراهم خواهد شد.

افزایش آمار اهداکنندگان خون در برخی استان‌ها

او افزود: با وجود همه‌ی محدودیت‌ها در برخی از استان‌ها شاهد افزایش نزدیک به صد درصد آمار اهدای خون نیز بودیم.

سخنگوی سازمان انتقال خون یادآوری کرد: استان‌های سمنان، کهگیلویه و بویر احمد، کرمانشاه، بوشهر، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، مرکزی و تهران با افزایش آمار اهدای خون در شب تاسوعا و روز‌های تاسوعا و عاشورای امسال مواجه بودند.


منبع : خبرگزاری باشگاه خبرنگاران | آخرین اخبار ایران و جهان | YJC