تاریخ : 18:17 - 1399/06/11
کد خبر : 97383
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

دوراپزشکی؛ آغاز یک انقلاب در نظام سلامت کشور/ نباید کرونا زمین گیرمان کند

دوراپزشکی؛ آغاز یک انقلاب در نظام سلامت کشور/ نباید کرونا زمین گیرمان کند

وزیر بهداشت گفت: افتتاح خدمات دوراپزشکی آغاز یک انقلاب و روزی سرنوشت ساز در نظام سلامت است.

به گزارش کارگرآنلاین، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم افتتاح گام نخست خدمات دوراپزشکی با یاد شهدای مدافع سلامت (پویش ره سلامت) ضمن تسلیت ماه محرم و درود به روح شهدای کشور، اظهار کرد:: شاید امروز از دو جهت یکی از زیباترین روز‌های زندگی من باشد، یکی از این جهت که امروز شاهد کاهش مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ و رسیدن آن به مرز دو رقمی شدن بودیم که خبر بسیار خوشایندی برای من و تیمم بود چرا که بعد از مهار خیز اول دچار خیز دوم شدیم و در خیز دوم هم نفس‌گیرتر از خیز اول دچار گرفتاری و تنش شبانه روزی شدیم و امیدوارم همچنان روند نزولی داشته باشیم، گرچه تشویش خاطر از بی مبالاتی‌ها و سفر‌ها ذهم من و همکارانم را مشوش کرده است، دوم هم اینکه امروز شاهد یک انقلاب در نظام ارائه خدمات سلامت کشور هستیم.

او افزود: از همه همکارانم که در برپایی این اقدام کمک کردند، تشکر می‌کنم. بعد از انقلاب اسلامی دستاورد‌های بسیار گران سنگی را در عرصه نظام سلامت داشتیم. کاهش مرگ و میر زنان و کودکان یکی از این تحولات بود. رصد منحنی رشد کودکان، واکسیناسیون، تغذیه با شیر مادر و مایع درمانی خوراکی به عنوان چهار هدف اصلی در برنامه‌های ملی توانست میزان مرگ و میر کودکان را به یک‌دهم در منطقه برساند، همچنین بحث سواد زنان هم بسیار مهم است، باید توجه داشت که  بحث مراقبت خانواده‌ها و مکمل‌های غذایی و... توانست عرصه نظام سلامت را در دنیا دگرگون کند و ما هم با تکیه بر ساختار بسیار منسجم خودمان به نام نظام شبکه توانستیم این دستاورد‌های عظیم را در جمهوری اسلامی ایران خلق کنیم.

نمکی ادامه داد: من این توفیق را داریم که حدود سه دهه پیش به عنوان مسئول بهداشت این کشور خدمت کنم. وقتی امروز حرف از هیرمند، زابل، مشهد می‌زنند، یاد روز‌های سخت در این مناطق می افتم، من برای مبارزه با بیماری‌های واگیردار روز و شب‌های بسیاری را در این مناطق سپری کردم و امروز وقتی می‌شنوم که به همت همکارانم اتصال پزشک عمومی به متخصص در دورترین نقاط مملکت شکل گرفته است، به خودم می‌بالم و امروز را یک روز سرنوشت‌ساز در تاریخ نظام سلامت کشور می‌دانم.

وزیر بهداشت گفت: معتقدم امروز یک انقلاب در نظام ارائه خدمت کشور آغاز شد، گرچه ممکن است این اقدام در ذهن کوچک به نظر بیاید، اما پایه‌گذار یک حرکت بزرگ ملی است و این حرکت بزرگ ملی نظام ارائه خدمت را دگرگون می‌کند. رشد کیفی نظام ارائه خدمت بزرگترین مایحتاج و وسیله‌ای است که نیاز داشتیم. در زمینه رشد کمی اعم از توسعه زیرساخت‌ها، تعداد تخت، تعداد پزشک، تعداد دانشکده‌های پزشکی و... در سال‌های گذشته رشد فزاینده‌ای داشتیم و امروز به تغییر نگاه و رویکرد و استفاده از ابزاری برای ارتقاء کیفی نیاز داشتیم.

نمکی گفت: زمانیکه توفیق داشتم به عنوان وزیر بهداشت، وارد عرصه سلامت شوم، اولین تصمیم دگرگونی کیفی نظام ارائه خدمت بود. اولین گامی که برداشتم استقرار پرونده الکترونیک سلامت برای ۸۰ میلیون نفر از مردم بود و معتقدم برای ارتقاء کیفی نظام سلامت بدون ایجاد یک ریل مناسب در نظام الکترونیک راهی نداریم، پرونده الکترونیک سلامت به ما کمک کرد تا در طرح ملی بسیج کنترل فشار خون ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را در سراسر کشور با همت و غیرت و رشادتی که همکارانم به خرج دادند، غربالگری کنیم و دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بیمار مبتلا به فشار خون را شناسایی کنیم و تحت مراقبت قرار دهیم. در بسیج ملی مبارزه با کرونا هم آنچه که به کارمان آمد، پرونده الکترونیک سلامت بود. همزمان هم استقرار نسخه نویسی، نسخه پیچی الکترونیک، اعمال راهنماهای بالینی و را دنبال کردیم و بستر همه این برنامه ها پرونده الکترونیک سلامت و طب دیجیتال بود.

وزیر بهداشت ادامه داد: در این میان اقدام بزرگی در ستاد وزارتخانه و با همکاری بزرگانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و بنیاد برکت کلید خورد و امروز شاهد رونمایی از آن هستیم. دورا پزشکی  تغییراتی را در ارائه خدمات ایجاد می‌کند؛ نخستین تغییر اعتلای کیفی خدمات سلامت و دوم کاهش نیاز به نیرو‌های تخصصی در اقصی نقاط کشور است. یکی از گرفتاری‌های ما این است که یک منطقه متخصص اعزام می کنیم و عمده وقت این متخصص خالی می ماند و حال اگر متخصص اعزام نکنیم، از معیارهای عدالت در سلامت فاصله گرفته ایم، بنابراین این کار بزرگ علمی به ما کمک می‌کند که در این مناطق از ابزاری به نام تله مدیسین یا دورا پزشکی استفاده کنیم.

نمکی گفت: این رویکرد جدید به ما امکان می‌دهد که بهره‌وری را در نیروی انسانی متخصص کشور بالا ببریم و عدالت در سلامت را در دورترین نقاط کشور داشته باشیم. خرسندیم که این حرکت بزرگ ملی در دورترین و محروم‌ترین نقاط کشور آغاز شد، همچنین این طرح گفتمان دو سویه بین ما و مردم ایجاد خواهد کرد و به مردم این امکان را می‌دهیم که حرف‌ها و گرفتاری‌هایشان را با ما مطرح کنند، افزون بر این طرح دورا پزشکی کمک می‌کند که مردم برای بیماری‌های غیرواگیر و مزمن مرتب به طبیب مراجعه نکنند، این اقدام برای پیشگیری از ابتلا به کرونا در شرایط کنونی به کار می‌آید و مردم دیگر مجبور نخواهند بود برای کنترل دیابت، فشار خون به طور مداوم به پزشک مراجعه کنند و این طرح کار ارزشمندی در دوران مدیریت کرونا محسوب می‌شود.

نمکی با اشاره به برخی اقدامات در دوران مدیریت کرونا گفت: در مدیریت کووید-۱۹ یک اتفاق ویژه افتاد و یکی از این اقدامات این بود که توانستیم بیمارستان‌های معینی را انتخاب کنیم تا از طریق تله مدیسین یا پزشکی از راه دور  تجربیات‌ خود را به بیمارستان‌های کم تجربه‌تر منتقل کنند، همچنین در مدیریت کرونا دریافتیم که در بیماری کرونا بیمار به جای دارو مراقبت مناسب می‌خواهد و مراقبت بهترین شیوه استمرار حیات مبتلایان به کرونا است. همین مکانیزم به ما کمک کرد که بیماری را در خوزستان، کردستان و... کنترل کنیم.

وزیر بهداشت بیان کرد: اگر منحنی‌های ابتلا و فوتی کرون را نگاه کنید، می بینید که در روز‌های اول در قم و گیلان گرفتار کرونا شدیم، منحنی مرگ و بستری پا به پای هم حرکت می کردند، اما اگر در این دوره منحنی‌ها را نگاه کنید، می بینیند که فاصله بین بستری و مرگ بسیار زیاد شده است و همه اینها نشان می‌دهد ما یاد گرفتیم چگونه از بیماران کرونایی به خوبی مراقبت کنیم و انتقال این تجربیات از طریق تله مدیسین یا دورا پزشکی محقق شد.

او گفت: با اجرای طرح دوراپزشکی هزینه‌های نظام سلامت کاهش  و بازدهی ما افزایش پیدا خواهد کرد و در عین حال می‌توانیم اقتصاد سلامت را در این روز‌های سخت اقتصادی کشور مدیریت کنیمف باید توجه داشت که بحث آموزش از راه دور بسیار مهم است و این موضوع از مسائلی است که به شدن روی آن کار می‌کنیم. در عین حال ما باید زیرساخت‌های آموزش از راه دور را برای همه سطوح اعم از دبستان و دبیرستان تقویت کنیم. افزون بر اینها ضرورتی ندارد که حتما برای فلان جراحی رزیدنت را به اتاق عمل ببریم، بلکه عالی‌ترین استاد می‌تواند از بیمارستانی در تهران یک نفر را در زاهدان برای جراحی آموزش دهد و باید از ابزار دوراپزشکی استفاده کنیم.

نمکی گفت: در حال حاضر ابزار موبایل در دست همه وجود دارد. آموزش از راه دور برای بیماری‌های غیرواگیر و آموزش درباره آن‌ها موثر است. در سال  ۳۸۰ هزار مرگ در کشور ثبت می شود که ۹۷ هزار مورد از آنها به علت فشار خون بالاست و ۳۱۳ هزار مورد مرگ ایرانیان برای بیماری‌های غیرواگیر است. با آموزش از راه دور روی صفحه موبایل افراد می‌توان از بیماری‌های غیرواگیر پیشگیری کرد، برای اصلاح سبک زندگی مردم باید از این ابزار استفاده کنیم زیرا تغذیه مردم درست نیست. بی تحرکی باعث آسیب به مردم می‌شود.

وزیر بهداشت بیان کرد: باید از ابزارها برای آموزش از راه دور دانش آموزان و دانشجویان استفاده کنیم، باید زیرساخت‌های آموزش از راه دور را تقویت کنیم. شاید در پاییز نیاز داشته باشیم به دلیل همپوشانی کرونا و آنفلوآنزا  از زیرساخت‌ها به نحوی استفاده کنیم که آموزش حضوری به حداقل برسد.

نمکی اظهار کرد: تلاش کردیم کار‌های تازه‌ای را در وزارت بهداشت شروع کنیم، اما به سیاه چاله کرونا افتادیم، در عین حال نباید کرونا ما را زمین گیر کند، ما حرکتی را به نام ره سلامت آغاز کردیم، ما ملتی هستیم که همزمان شهید می‌دهیم و تاریخ می‌سازیم. ما برای مدیریت کرونا شهید می‌دهیم و از ایجاد توسعه غافل نمی‌شویم. مردم و خیرین و بنیاد‌ها در کنار ما حضور دارند.

وزیر بهداشت یادآوری کرد: امسال برای اولین سال، ۱۰ هزار و ۶۰۰ تخت بیمارستانی و ۱۴۰۰ پروژه را تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ افتتاح می‌کنیم. این پروژه زیربنایی و مهم نیز یکی از پروژه‌های ماندگار در کشور خواهد بود.

 


منبع : خبرگزاری باشگاه خبرنگاران | آخرین اخبار ایران و جهان | YJC