تاریخ : 10:06 - 1399/06/15
کد خبر : 99503
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

بررسی وضعیت مادران باردار کووید ۱۹/پزشکان چه نکاتی را باید بدانند

بررسی وضعیت مادران باردار کووید ۱۹/پزشکان چه نکاتی را باید بدانند

آخرین یافته‌های بالینی و درس آموخته‌های تخصصی کووید ۱۹ در مادران باردار، در وبینار دانشگاه علوم پزشکی تهران، به اشتراک گذاشته شد.

به گزارش کارگر آنلاین، آخرین یافته‌های بالینی و درس آموخته‌های تخصصی کووید ۱۹ در مادران باردار، در وبینار دانشگاه علوم پزشکی تهران، به اشتراک گذاشته شد.

 نخستین وبینار تخصصی کووید ۱۹ در بارداری از طریق شبکه اختصاصی اجتماعی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.
در این وبینار، آخرین یافته‌های بالینی و درس آموخته‌های تخصصی کووید ۱۹ در مادران باردار به اشتراک گذاشته شد.
اشرف آل یاسین مدیر گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: این وبینار برای کمک به کیفیت درمان و حفظ جان مادران باردار مبتلا به کرونا و باهدف کاهش آمار مورتالیتی و موربیدیتی آنان برنامه‌ریزی و اجرا شد.
وی افزود: می‌توان گفت در این وبینار، آخرین پروتکل‌های کشوری، دستاوردهای علمی و تجربیات بالینی توسط مجموعه‌ای از بهترین متخصصان این مرکز در اختیار تیم‌های درمانی مرتبط با مادران باردار قرار گرفت.
آل یاسین تاکید کرد: امیدوارم با تداوم این برنامه‌های آموزشی شاهد کاهش مرگ ‌و میر مادران باردار در تمامی کشور باشیم.
نگین اسمعیل پور متخصص عفونی، در خصوص سطح بندی مادران باردار مبتلا به کرونا در مراجعه به مراکز درمانی بر اساس علائم بالینی توضیحاتی داد و گفت: سطح ‌بندی بیماران بر اساس شدت بیماری به ما در تصمیم‌گیری برای ادامه مراقبت از بیمار در داخل یا خارج از بیمارستان کمک می‌کند.
وی در خصوص داروهای مجاز برای مادران باردار مبتلا به کووید ۱۹ و تجویز منطقی آنتی‌بیوتیک، نکاتی را مطرح و بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تیم‌های درمانی در برخورد با مادران مبتلا به کرونا تأکید کرد.
ام البنین پاک‌نژاد متخصص ریه، عوارض ناشی از سی تی های بدون اندیکاسیون در زنان باردار مبتلا به کووید ۱۹ را بسیار نگران ‌کننده خواند و افزود: واقعیت این است که سی تی یک کار تشخیصی است و تعجیل در آن جایی ندارد، بنابراین ضروری است متخصصان زنان در مادران باردار مبتلا به کووید ۱۹ برای درخواست سی تی حتماً از مشاوره سایر گروه‌های تخصصی عفونی، داخلی یا قلب استفاده کنند.
وی در خصوص طوفان سایتوکین توضیحاتی داد و گفت: مطالعات در خصوص H۱N۱ نشان می‌داد مادران بارداری که در محیط آلوده به ویروس قرار می‌گرفتند بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا بودند. ولی در کووید ۱۹ مطالعات کافی نیست و هنوز به ‌طورقطع چیزی در مورد اثرات این بیماری بر مادر و جنین و عوارض احتمالی آن پس از بهبودی نمی‌دانیم.
پاک نژاد افزود: آنچه مسلم است این‌که زنان در بارداری با تغییرات فیزیکی مواجه می شوند که می‌تواند در ابتلا، شدت بیماری و فرآیند درمانشان اثرگذار باشد.
لاله اسلامیان متخصص زنان و زایمان، بر ثبت تعداد تنفس در پرونده زنان باردار و بررسی تمامی عوامل منجر به تب در این بیماران تأکید کرد و گفت: خود زایمان می‌تواند ایجاد طوفان سیتوکین را سبب شود.
وی افزود: ابتلا به کووید ۱۹، درمان‌های آنتی ویرال و پره اکلامپسی منجر به افزایش آنزیم‌های کبدی خواهد شد، بنابراین کنترل آنزیم‌های کبدی، حفظ هموگلوبین (تا ۱۰) و منیزیم (تا ۳) در کاهش مورتالیتی مادران باردار مبتلا به کرونا مؤثر است.
علیرضا سلیمی نیا متخصص بیهوشی در این وبینار به چالش‌های مهم مادران باردار کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانی پرداخت و گفت: متأسفانه باورهای غلطی در درمان زنان باردار مبتلا به کرونا وجود دارد.
وی افزود: هر یک از درمان های بیمار باردار کووید ۱۹ باید برحسب شرایط بیمار تعیین و منطبق با استانداردهای جهانی انجام شود و در صورت نیاز مادر باردار به اینتوباسیون، ضروری است این اقدام به هنگام اتفاق بیافتد.
سلیمی نیا با تأکید بر اهمیت حفظ سچوریشن بیماران مبتلا به کووید ۱۹، ادامه داد: به‌ خصوص در مادران باردار مبتلا به کرونا که ریه‌های بسیار شکننده‌ای دارند، نحوه تغییر پوزیشن و استفاده از روش پرون پوزیشن بسیار مهم است و باید با دقت و زیر نظر متخصص ICU انجام شود.

 


منبع : سلامت نیوز