تاریخ : 12:10 - 1399/06/15
کد خبر : 99579
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

۶ نشانه خاموش سرطان روده بزرگ

۶ نشانه خاموش سرطان روده بزرگ

گفته می‌شود که سرطان روده بزرگ سومین سرطان شایع در جهان است که سالانه حدود ۱۰ درصد از کل آمار سرطان‌ها در جهان را به خود اختصاص داده است. خونریزی مقعدی بارزترین نشانه سرطان روده بزرگ است، اما علائم دیگری نیز وجود دارد که ممکن است نادیده گرفته شود. اگر هر یک از این نشانه‌ها را در بدن خود مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید.

به گزارش کارگر آنلاین،  گفته می‌شود که سرطان روده بزرگ سومین سرطان شایع در جهان است که سالانه حدود ۱۰ درصد از کل آمار سرطان‌ها در جهان را به خود اختصاص داده است. خونریزی مقعدی بارزترین نشانه سرطان روده بزرگ است، اما علائم دیگری نیز وجود دارد که ممکن است نادیده گرفته شود.

اگر هر یک از این نشانه‌ها را در بدن خود مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید.

کم خون هستید

تشخیص کم خونی ممکن است اولین علامت خونریزی داخلی باشد، حتی اگر علائم دیگر سرطان روده بزرگ را ندیده باشید. این مسئله به ویژه در بدن زنان پس از یائسگی صدق می‌کند. پاتریشیا ریموند، متخصص گوارش در کالج آمریکایی گوارش می‌گوید: گاهی ممکن است فردی تا ۶ ماه دچار خونریزی داخلی باشد و متوجه آن نشود. بنابراین، در صورت مشاهده علائم کم خونی، مانند خستگی، رنگ پریدگی پوست یا سرگیجه، به پزشک مراجعه کنید چرا که می‌توانند علائم سرطان روده بزرگ نیز باشند.

نفس نمی‌کشید

یکی دیگر از عوارض خونریزی داخلی آهسته، تنگی نفس است. دکتر ریموند می‌گوید: اگر بدن شما دچار خونریزی شده باشد یا استفراغ خونی داشته باشید، بدن شما پلاسما را بدون ایجاد آهن یا گلبول قرمز اضافی، تولید می‌کند. این موضوع مانعِ از دست دادن خون در حجم زیاد می‌شود اما توانایی خون در حمل اکسیژن را کاهش می‌دهد. به همین دلیل ممکن است تنگی نفس، یکی از علائم سرطان روده بزرگ باشد که شما نادیده گرفته‌اید.

احساس نفخ می‌کنید

دکتر رونالد هولکومب، مدیر مرکز سرطان دانشگاه هاوایی می‌گوید: گاهی ممکن است خوراکی مصرف کرده‌ باشید که باعث مسدود شدن روده بزرگ و ایجاد نفخ و گرفتگی شده باشد. احساس نفخ و گرفتگی، علل بسیاری دارد اما اگر این علائم به شکل دائمی در بدن شما وجود دارد، حتما به پزشک مراجعه کنید. او می‌افزاید: درد در سمت راست شکم نشانه است که نباید آن را نادیده گرفت.

دچار یبوست شدید شده‌اید

همه ما گاهی دچار یبوست می‌شویم که احتمالاً جای نگرانی نیست، اما اگر یبوست شدید و مداوم شود، می‌تواند یکی از علائم سرطان روده بزرگ باشد. دکتر هولکومب می‌گوید: یبوست مداوم نوعی انسداد را نشان می‌دهد. فردی که تمام مدت دچار این مشکل است باید برای بررسی آن به دکتر مراجعه کند. بهتر است دلایل دیگر بروز یبوست را نیز بشناسید تا در صورت بروز، آگاهی نسبی از وضعیت خود داشته باشید.

مدفوع شما رنگ عجیبی است

خونریزی در راست روده معمولاً قرمز است. دکتر هولکومب می‌گوید: مدفوع تیره و سیاه رنگ نیز نشانه‌ای است که احتمال خونریزی و وجود مقداری خون در در روده را تایید می‌کند. این احتمال نیز وجود دارد که علت خونریزی یک زخم کوچک در دستگاه گوارش باشد اما نباید این نشانه را نادیده گرفت چرا که حتما یکی از علائم سرطان روده بزرگ، وجود خون در مدفوع است.

روده مسدود شده است

وجود خون در مدفوع تنها نشانه سرطان روده بزرگ نیست. نشانه کمتر شناخته شده دیگری نیز وجود دارد که باید به آن توجه داشته باشید. اگر شکل مدفوع همیشه باریک باشد، این موضوع می‌تواند به وجود عاملی مسدود کننده در روده بزرگ ناشی از پولیپ اشاره کند. اسهال مداوم نیز ممکن است یکی از علائم سرطان روده بزرگ باشد. فراموش نکنید که علامت‌های هشداردهنده سرطان را نباید هرگز نادیده بگیرید.




 


منبع : سلامت نیوز