تاریخ : 17:18 - 1399/06/15
کد خبر : 99783
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

لیزر دیسک کمر چرا و چه وقت؟

لیزر دیسک کمر چرا و چه وقت؟

بیرون‌زدگی دیسک کمر از شایع‌ترین علل مراجعه بیماران به کلینیک‌های جراحی مغز و اعصاب است. ستون فقرات کمری با پنج مهره که محدوده حرکتی زیادی دارند و بین مهره‌ها دیسک‌های ژلاتینی، مانند بالشتک‌های محافظتی قرار گرفته، همواره مستعد آسیب به‌دلیل فشارهای فیزیکی روزمره است.

به گزارش کارگر آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ، این فشارهای مکرر سبب خشک ‌شدن دیسک و در نهایت بیرون‌زدگی آن می‌شود. دیسک بیرون‌زده روی عصب‌های نخاعی فشار آورده و درد ایجاد می‌کند. درد بیمار ابتدا در خود کمر و بعد به صورت درد سیاتیک به پاها منتشر می‌شود.

 

اما شدت بیرون‌زدگی دیسک می‌تواند بسیار متفاوت باشد.مرحله اول درمان دیسک بیرون‌زده استراحت و درمان دارویی است.اما گاهی درد بیمار به این درمان‌ها پاسخ نمی‌دهد و لازم است درمان‌های جدی‌تری به‌کار گرفته شود. در سال‌های اخیر فناوری جدیدی برای درمان بیرون‌زدگی دیسک معرفی شده که «لیزر دیسک کمر» نام دارد.در این روش که معمولا بدون بیهوشی و فقط با بی‌حسی موضعی انجام می‌گیرد، سوزن باریکی وارد فضای دیسک می‌شود و با کمک لیزر قسمتی از دیسک سوزانده، تبخیر و از سوزن خارج می‌گردد. موفقیت هیچ درمانی صد درصد نیست و لیزر دیسک کمر هم ممکن است به موفقیت قطعی منجر نشود. اما از طرف دیگر همه بیماران هم نامزدهای خوبی برای این روش درمانی نیستند و امکان شکست لیزر در برخی شکل‌های بیرون‌زدگی دیسک کمر بیشتر است.دیسک‌هایی که پاره شده و حجم دیسک بیرون‌زده زیاد باشد، مواردی که به دلیل بیرون‌زدگی دیسک به عصب آسیب رسیده و مثلا ضعف در پاها مشاهده شود، دیسک‌های به‌شدت تخریب‌شده که با زوائد استخوانی همراه است و همین‌طور وجود همزمان تنگی قابل‌توجه کانال نخاعی، برای لیزر دیسک کمر مناسب نیستند و احتمالا نتیجه عمل آنها رضایتبخش نخواهد بود.به‌عبارت دیگر افرادی که آرتروز و ساییدگی شدید مهره‌ای ندارند، دیسک آنها دچار پارگی شدید نشده و تنها بیرون‌زدگی مختصر یا متوسط مشاهده می‌شود و عصب مجاور هم آسیب ندیده، برای لیزر دیسک کمر بسیار مناسب هستند. این افراد می‌توانند با درمانی کم‌تهاجمی که عوارض بسیار کمی هم دارد و بدون نیاز به جراحی باز، از درد رها شوند. فقط لازم است به‌جای تحت‌تاثیر قرار گرفتن تبلیغات ظاهریپر زرق و برق، به یک پزشک معتمد و با تجربه در زمینه جراحی‌های باز و بسته ستون فقرات مراجعه کنند.