تاریخ : 17:50 - 1399/06/15
کد خبر : 99792
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

آیا بورس زمین گیر شده است؟

آیا بورس زمین گیر شده است؟

ریزش بورس در هفته های گذشته سوژه روز است و با وجود اینکه در سایر بازارها شاهد افزایش قیمت هستیم هیچ دلیل قانع کننده ای برای ریزش شاخص وجود ندارد، در این میان بعضی از تحلیل گران اصولگرا آنرا به بی تدبیری دولت نسبت می دهند.

کارگر آنلاین : همزمان بعضی تحلیل می‌کنند که دولت برای هموار کردن راه صدور اوراق نفتی بورس را زمینگیر کرده است ، همزمان عده‌ای مخالف دخالت دولت در بورس هستند و مردم عادی نیز نظاره‌گر جریان و نگران کاهش شدید ارزش سهام خود هستند. به نظر می‌رسد با هماهنگی‌هایی که با سهامداران حقوقی صورت گرفته است شاهد مثبت شدن شاخص در بورس باشیم و سهام صندوق دوم نیز به تقویت بازار کمک کند.

هفته نیمه تعطیلی که گذشت هر چند تحت تاثیر خبر بورس بود اما با مراسم بزرگداشت تاسوعا و عاشورای حسینی آغاز و با مراسم چهلم مادر در رفسنجان به پایان رسید.


فضای کشور نیز کاملا تحت تاثیر مراسم محرم است و عزاداران حسینی شعور و معرفت خود را با رعایت پروتکل های بهداشتی نشان دادند.
در عرصه بین المللی رابطه رسمی اسراییل و امارات و تاثیر آن بر ایران بحث روز است و افزایش قیمت دلار در این هفته تا حدودی از این موضوع نشأت گرفته است، سخنان صریح رهبری در خیانت امارات به آرمانهای فلسطین مانع پیوستن بقیه کشورها به این توافق در شرایط فعلی شد. پیش بینی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری امریکا سوژه رسانه ها است و ترامپ توانسته است اختلاف ۸ درصدی خود با بایدن را کاهش دهد ولی شرایط به نفع ترامپ نمی باشد و اگر نتواند اقدام ویژه ای انجام دهد شانسی برای پیروزی در انتخابات ندارد.
ترامپ به خوبی فهمیده که امریکایی ها نظر مثبتی روی چینی ها ندارند ، لذا سعی میکند که به حملات خود به رهبران چین ادامه دهد و سرنگونی هواپیمای سوخوی چینی بر فراز تایوان توسط سامانه پدافند امریکایی می تواند به تشدید اختلافات دو کشور دامن بزند.

بازگشایی مدارس و واگذاری حضور یا عدم حضور دانش آموزان در مدرسه به مدیران مدارس باعث نگرانی خانواده‌ها شده، دانش آموزان، معلمان و بعضی از خانواده‌ها علاقه ای به حضور فیزیکی دانش آموزان را ندارند، در حالیکه در بسیاری از کشورها از جمله اروپایی مدارس بازگشایی شده و دانش آموزان نیز در بعضی از روزها مکلف به حضور در کلاس هستند. اینکه دولت و وزارت آموزش و پرورش اختیارات را به مدارس داده است عاقلانه می باشد و هر مدرسه با توجه به امکانات و تعداد دانش آموز می توانند تصمیم گیری نمایند.
دوشنبه روز اول کاری هفته بود و به اتفاق آقای رفیعی دبیر کل اتحادیه (اپکس) در نشست برنامه ریزی تلفیقی شرکت نفت که با حضور نمایندگان پخش و پالایش وانجمن پالایشگاهها با موضوع قیمت پایه گمرگی فراورده های نفتی شرکت کردیم و دیدگاه کارشناسی اتحادیه در مورد نحوه قیمت گذاری را بیان کردیم که در موارد با نظرات انجمن پالایشگاهها مغایرت داشت و جلسه به جمع بندی نرسید، توافق شد در ده روز آینده برنامه ریزی تلفیقی وزارت نفت بر اساس نظرات ارایه شده تصمیم گیری نماید.
سه شنبه به دعوت و اصرار رادیو گفتگو در میزگرد با موضوع بررسی اصل ۴۴ و واگذاریها با حضور دکتر ابوالفضل حسینی شرکت کردم ، کارشناس و مجری برنامه آقای سلیمانی بود که درصدد واکاوی علل ناموفق بودن واگذاریها خصوصا هفت تپه، هپکو، ماشین سازی تبریز و.... بود.
من به مواردی از تغییرات نامناسبی که مجلس در لایحه دولت درباره قانون سیاستهای اجرای اصل ۴۴ انجام داد مانند تبدیل گروه بندی فعالیت های اقتصادی از ۴ گروه به ۳ و افزایش سهم نهادهای عمومی از ۲۰ درصد به ۴۰ درصد مدعی شدم که این موارد باعث انحراف شده، ضمنا نبود نظارت و آیین نامه نامناسبی که دولت برای واگذاری مصوب کرد که در آن اهلیت دیده نشد نیز موثر بود و خصوصی سازی در ایران به هیچ یک از اهداف خود که افزایش کارایی و بهره وری، توانمند سازی بخش خصوصی، گسترش مالکیت عمومی، چابک سازی دولت و.... نرسیده است، ضمناً عایدی دولت هم از واگذاری یکصد و پنجاه هزار میلیارد تومانی تا سال ۹۵ حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان بوده است، البته در مجموع اعتقاد دارم حتی واگذاری بنگاههای دولتی به بنگاهای عمومی باعث بهبود وضعیت بنگاهها شده است و سهام عدالت علیرغم اینکه عامل حفظ مدیریت دولت بر ۶۱ بنگاه بزرگ اقتصادی کشور شد ولی با تدبیر دولت روحانی و آزاد سازی آن توانسته در شرایط کرونایی به اقتصاد ۵۰ میلیون ایرانی کمک نماید و از گسترش فقر جلوگیری نماید.

بعد از پایان برنامه رادیو در دفتر چند جلسه کاری داشتم وسپس تا دیر وقت در آرشیو ایمیل ها ، مستندات یک پرونده حقوقی را جهت ارایه به کارشناس پرونده استخراج و پرینت گرفتم.


چهارشنبه را دور کاری کردم و با توجه به اینکه تعدادی از اعضا اتاق مشترک ایران وعراق موفق به ثبت کورتاژهای صادراتی پنج ماهه اول سال ۹۷ در سامانه بانک مرکزی نشده اند و اکنون امکان پذیر نمی باشد از طریق سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی پیگیر حل آن شدم و راهکار های خود را برای عملیاتی شدن این خواسته بحق صادرکنندگان توسط بانک مرکزی به آقای زادبوم ارایه دادم، متاسفانه با توجه به تعطیلی ۵ روزه عراق به مناسبت سوگواری ابا عبدالله، صادرات مجددا به حداقل رسیده وموج جدید کرونا در عراق می تواند بر صادرات ایران تاثیر بگذارد،


عملکرد کاظمی نخست وزیر عراق مورد رضایت احزاب بزرگ شیعی عراق نیست و در جلساتی که این رهبران با نخست وزیر داشته اند به ایشان هشدارهای لازم داده شده است و اگر ایشان تجدید نظر نکند در مرحله اول بعضی از وزرای ناکارامد برکنار می شوند و در مرحله بعد امکان برکناری نخست وزیر وجود دارد.


امروز عصر با مدیر بازرگانی خارجی پالایشگاه ستاره خلیج فارس دیدار داشتم و ضمن دعوت جهت عضویت پالایشگاه در اتحادیه اپکس در مورد همکاری های صادراتی گفتگو کردیم، پالایشگاه علاقمند به گسترش صادرات به بازار عراق و حضور در بازارهای جدید است ، بزودی ظرفیت این پالایشگاه مجددا افزایش خواهد یافت و به یکی از بزرگترین پالایشگاه های میعانات دنیا تبدیل خواهد شد.


چهارشنبه شب برای برگزاری مراسم چهلم مادر در رفسنجان، عازم کرمان شدیم و نیمه های شب به رفسنجان رسیدیم، غروب در محل آرامگاه ایشان و در محوطه باز مراسم مختصری برگزار کردیم و یاد مادر را گرامی داشتیم.


خانه پدری بدون مادر دیگر آشیانه مان نمی باشد ، هر موقع که به خانه وارد میشدیم چشمان مشتاق مادر منتظر ما بود و هیچ وقت خبر سفرمان به رفسنجان را از قبل به مادر اطلاع نمی دادیم تا نگران پرواز ما نباشد و معمولا بدون خداحافظی بر می گشتیم ، زیرا مادر هیچ وقت به رفتن ما رضایت نمی داد، خدایش بیامرزد و با اولیا محشور گرداند، امین

 


منبع : خبرآنلاین