پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:30 - 1395/03/18

خلف وعده پرداخت افزایش حقوق بازنشستگان در خرداد

بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی به ۲موضوع که آن را «خلف وعده» مسئولان می‌خوانند اعتراض دارند.

کارگرآنلاین: سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان میزان افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی ۱۴درصد اعلام شد ولی بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی به ۲موضوع که آن را «خلف وعده» مسئولان می‌خوانند اعتراض دارند، یکی میزان افزایش حقوق که معاون رئیس‌جمهور وعده ۲۰تا ۴۰درصدی داده بود و دیگری وعده مسئولان سازمان تأمین اجتماعی درباره زمان پرداخت افزایش حقوق ماه‌های فروردین و اردیبهشت با حقوق خرداد که اکنون وعده پرداخت در تیر و مرداد را می‌دهند.

 

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی روز گذشته در نشست خبری خود با بیان اینکه سرجمع حداقل حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی با افزایش 14درصدی در سال 95به 900هزار تومان رسیده، گفت: «مابه‌التفاوت حقوق فروردین و اردیبهشت 95بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی تیر و مرداد‌ماه پرداخت خواهد شد.» به این ترتیب ممکن است عده‌ای از بازنشستگان معوقات حقوق فروردین‌ماه خود را در مرداد‌ماه دریافت کنند.یعنی 5 ماه تأخیر در دریافت مطالبات؛موضوعی که البته در گذشته هم سابقه داشته است.

 

سیدتقی نوربخش البته توضیح داد:«با توجه به اینکه در تأمین اجتماعی افزون بر حداقل مستمری که پرداخت می‌شود مزایای انگیزشی نیز به بازنشستگان پرداخت خواهد شد و سرجمع دریافتی مستمری‌بگیران به بیش از 900هزار تومان می‌رسد و در مجموع دریافت یک مستمری‌‌بگیر اعم از حداقل حقوق و دستمزد کمتر از 900هزار تومان نخواهد بود.» نوربخش مدعی شده که «در این سال‌ها هر سال افزایش نرخ مستمری بالاتر از نرخ تورم و صندوق بازنشستگی کشوری بوده و دلیل آن نیز عقب‌ماندگی در دولت‌های نهم و دهم بوده است»، این در حالی است که میزان افزایش حقوق سایر صندوق‌های بازنشستگی 12تا 20درصد تعیین شده‌است. آنطور که خبرگزاری فارس نوشته، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه افزایش 14درصدی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی بار مالی3هزار و 400میلیارد تومانی برای تأمین اجتماعی دارد گفته مجموع افرادی که حداقل حقوق را در تأمین اجتماعی دریافت می‌کنند 53هزار نفر هستند. البته پیش‌تر معاون رئیس‌جمهور و مسئولان سازمان تأمین اجتماعی بارها اعلام کرده‌اند که دست‌کم 55درصد از 2میلیون و 800هزار بازنشسته این سازمان حداقل حقوق را دریافت می‌کنند.

 

سخنگوی دولت دی94 با اعلام حداقل بگیر بودن ۵۵‌درصد از 2میلیون و ۸۰۰ هزار بازنشسته تحت پوشش تأمین اجتماعی، تأیید کرد که در پرداخت‌ حقوق‌ها عدم‌تعادل وجود دارد. محمدباقر نوبخت مناسب‌ترین زمان برای جبران این عدم‌تعادل را سال ۹۵ به‌عنوان نخستین سال برنامه ششم اعلام کرد.

 

صدای بازنشستگان

محمدحسن زدا، معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی طی چند روز اخیر بارها از اعمال افزایش حقوق بازنشستگان این سازمان همزمان با پرداخت حقوق خردادماه خبر داده‌است. 3روز پیش هم مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه افزایش حقوق‌ها اواخر خرداد پرداخت می‌شود، توضیح داد که همچنین معوقات ماه‌های فروردین و اردیبهشت پس از مشخص شدن درصد افزایش‌ها در جلسه هیأت وزیران در تیرماه پرداخت می‌شود.

 

محمود صالحی، یکی از بازنشستگان تأمین اجتماعی به همشهری گفت:«امسال نیز ماجرای تکراری بازنشستگان در حال تکرار است و باوجود وعده‌های مسئولان افزایش ما کمتر از افزایش حقوق سایر بازنشستگان است و توقع ما جبران عقب افتادگی چند سال اخیر بود که اینچنین نشده‌است». خانم میرزایی، بازنشسته‌ای است که از آنچه «تبعیض درافزایش حقوق بازنشستگان» می‌خواند انتقاد دارد و می‌گوید: «مگر خون بازنشستگان سایر دستگاه‌ها رنگین‌تر از خون ماست، چرا حقوق آنها 12تا 20درصد افزایش یافته و حقوق ما فقط 14درصد؟» او با بیان اینکه افزایش20درصدی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری گواه تبعیضی است که مسئولان بین بازنشستگان قائل هستند، گفت: «من فیش حقوقی یکی از بستگان که از صندوق بازنشستگی کشوری حقوق دریافت می‌کند را با فیش خودم مقایسه کردم و متوجه تفاوت فاحشی شدم.

 

چرا مسئولان به این موضوع رسیدگی نمی‌کنند؟ آیا این عدالت است؟» حسن چاوشی، بازنشسته‌ای است که با اشاره به تاریخچه زمان پرداخت افزایش حقوق ماه‌های فروردین و اردیبهشت هر سال گفت: هر سال وعده «ماه آینده» داده‌می‌شود ولی در عمل پرداخت مابه‌التفاوت چند‌ماه طول می‌کشد، با توجه به حرف‌های مدیرعامل تأمین اجتماعی پیش‌بینی می‌شود پرداخت افزایش حقوق فروردین و اردیبهشت تا شهریور نیز طول بکشد. این در حالی است که قبلا گفته شده «بار مالی افزایش حقوق تأمین شده از 20تا 27خرداد یکجا پرداخت می‌شود.»/جام نیوز

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین