پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:44 - 1397/03/27

نمک نشناسی خودروسازان

سایپا و ایران خودرو اکنون در حالی در ایجاد بازار سیاه و گران شدن چند میلیون تا چند ده میلیونی خودرو نقش ایفا می کنند که دولت تقریبا تماشاچی است و چون عملا ممانعت نمی کند.

به گزارش کارگرانلاین،  محمد ایمانی فعال رسانه‌ای و تحلیل‌گر، طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت:

نسبت عملکرد دولت در حوزه تولید و فروش خودرو با شعار انحصار زدایی، همان است که شعار می گوید؛ "چپ آوازه افکند و از راست شد"! دولت همواره از انحصار زدایی به نفع مردم سخن گفته اما در حوزه خودرو کاملا بر عکس عمل کرده است.

سایپا و ایران خودرو اکنون در حالی در ایجاد بازار سیاه و گران شدن چند میلیون تا چند ده میلیونی خودرو نقش ایفا می کنند که دولت تقریبا تماشاچی است و چون عملا ممانعت نمی کند، می شود گفت راضی است. همان گونه که در ماجرای ارز اتفاق افتاد و گفته شد تداوم چند ماهه روندگرانی دلار از 3700 تومان تا 6800 تومان، درآمد17 تا 35 هزار میلیارد تومانی برای دولت داشت.

خودروسازان دولتی سال 94 با رکود شدیدی دست و پنجه نرم می کردند، به نحوی که بالغ بر 150 هزار خودرو در انبار این شرکت ها خاک می خورد و خریدار نداشت و تولید این شرکت ها 17 درصد کاهش یافت. زیان انباشته خودروسازان در این دوره، ۴۲۰۰ میلیارد تومان برآورد می شد. مهر ماه همان سال دولت از بسته حمایت از تولید و ایجاد رونق اقتصادی رونمایی کرد. اما بخش خصوصی کترین سهم  را از بودجه اختصاصی داشت.

شنبه 25 مهر 94 بسته سیاست‌های دولت برای تسریع در رونق اقتصادی در نهاد ریاست جمهوری رونمایی شد. گفته شد 35 هزار میلیارد تومان قرار است در چند ماه آینده و تا پایان سال به طرح‌های عمرانی اختصاص  می یابد و  تسهیلاتی به کالاهای بادوام و خودرو پرداخت می شود. آقای نوبخت در این نشست، از اختصاص 10 میلیارد دلار ظرف 6 ماه آتی برای سرمایه‌گذاری در تولید و تحریک تقاضا خبر داد. در همین نشست رئیس بانک مرکزی از وام 25 میلیونی برای خرید خودرو رونمایی کرد.

با این اقدام  و اختصاص 2هزار و 770 میلیارد تومان پول از منابع بانک مرکزی، 130 هزار خودرو ظرف 6 روز به فروش رفت، پارکینگ ایران خودرو و سایپا در بهار 95 جارو شد و این شرکت های دولتی به برکت جیب مردم رونق گرفتند؛ هر چند این میزان پول تزریق شده موجب رشد 8/ 1 درصدی پایه پولیشد و با در نظر گرفتن ضریب فزاینده پولی، 16هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه گردید ؛ رقمی که می توانست اثرات تورمی داشته باشد.

دو سال پس از این اتفاق، خودروسازان دولتی با مافیای دلالان برای گران کردن بی حساب خودرو مسابقه گذاشته اند اما دولتمردان جز انتقاد لفظی کاری انجام نمی دهند. چرا؟ دولت مگر نباید مدافع حقوق مردم باشد و جلوی احتکار و انحصار های زورگویانه را بگیرد؟

مگر نه اینکه با بسته حمایتی چند هزار میلیاردی که از جیب همین مردم تدارک شد، شرکت های زمین خورده خودروساز سر پا شدند؟ پس این اجحاف با ولی نعمتان برای چیست؟ مردم هم باید تحریم ظالمانه دشمن را تحمل کنند و هم فرصت طلبی شرکت های دولتی نمک نشناس را ؟!

منبع: مشرق

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین