پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00005:56 - 1401/03/08

کاهش وزن بدون گرفتن رژیم‌های سخت

کارگر آنلاین | یک رژیم، غیر رژیمی برای تغییر عادات غذایی شما به عنوان "تغذیه شهودی" شناخته می شود. تغذیه شهودی به معنای اعتماد به بدن برای انتخاب غذاهایی است که احساس خوبی به شما بدهد.

به گزارش کارگر آنلاین، تغذیه شهودی یک ایده ساده است. یعنی با همه نوع غذا صلح می کنید. برخلاف رژیم‌های غذایی سنتی که برخی غذاها را محدود یا ممنوع می‌کند، تغذیه شهودی شما را ملزم می‌کند که به هیچ غذایی به عنوان «خوب» یا «بد» نگاه نکنید. در عوض، به بدن خود گوش می دهید و آنچه را که برای شما مناسب است می خورید.

ممکن است فکر کنید که این بدان معناست که هر زمانی که می خواهید هر چه می خواهید بخورید. اینطور نیست. کارشناسان می گویند تغذیه شهودی به معنای بهره بردن از توانایی طبیعی بدن شما برای گفتن اینکه چه زمانی گرسنه یا سیر هستید، است.

وقتی به طور شهودی غذا می خورید، این هدف را نیز رها می کنید که باید وزن خود را کاهش یا افزایش دهید تا بخواهید ظاهر خاصی داشته باشید.هدف این است که به شما کمک کند روی غذاهایی تمرکز کنید که برای سلامت کلی جسمی و روانی شما بهترین اثر را دارند.

چگونه شهودی غذا بخوریم؟
رژیم های غذایی را رد کنید. پیروی از قوانین سختگیرانه در مورد غذا ممکن است در طولانی مدت به کاهش وزن شما کمکی نکند. اگر رژیم موثر نبود یا نمی توانید به آن ادامه دهید، ممکن است به دنبال یک رژیم جدیدتر و بهتر باشید و همه چیز را از نو شروع کنید. هنگامی که غذاها را محدود می کنید، بدن شما ممکن است مواد مغذی مورد نیاز برای بهترین عملکرد خود را دریافت نکند و برای برخی افراد، رژیم غذایی مکرر می تواند منجر به اختلال خوردن شود.

وقتی گرسنه هستید بخورید:
به بدن خود اعتماد کنید و زمانی که به شما می گوید گرسنه هستید، به خود اجازه غذا خوردن بدهید. برای اطمینان از دریافت مواد مغذی مورد نیاز، غذاهای متنوع بخورید. گرسنگی خود را تا زمانی که بر شما غلبه نکرده نادیده نگیرید. به‌جای انتخاب غذاهایی که به شما احساس خوبی می‌دهند هر چه می‌توانید بخورید. 

به سیر بودن توجه کنید :
هنگامی که غذا می خورید، مرتباً مکث کنید تا با بدن خود ارتباط برقرار کنید. در مورد طعم غذا فکر کنید و میزان گرسنگی خود را ارزیابی کنید تا ببینید آیا به غذای بیشتری نیاز دارید یا خیر. و برای لذت بردن از تجربه غذا خوردن زمان بگذارید. وقتی احساس رضایت و خوشحالی کردید، خواهید فهمید که به اندازه کافی غذا خورده اید.

غذاهایی را انتخاب کنید که احساس خوبی به شما بدهد:
محروم کردن خود از برخی غذاها می تواند باعث ایجاد هوس شدید و حتی منجر به پرخوری شود. تغذیه شهودی در مورد انتخاب غذاهایی است که هم نیازهای سلامتی و هم جوانه های چشایی شما را برآورده می کند. اعتدال کلید موفقیت است. یک تکه شکلات باعث افزایش وزن شما در یک شب نمی شود. اما آنچه و چگونه می خورید در طول زمان بر سلامت شما تأثیر می گذارد.

به احساسات خود احترام بگذارید:
غذا خوردن برای ارضای احساساتی مانند اضطراب ، تنهایی، عصبانیت یا بی حوصلگی مشکلاتی را که باعث این احساسات می شوند برطرف نمی کند. اگر متوجه شدید که این کار را اغلب انجام می دهید، با یک درمانگر صحبت کنید تا احساسات خود را مرتب کند.

فواید تغذیه شهودی چیست؟
ما به مطالعات بیشتری در مورد تغذیه شهودی نیاز داریم. اما برخی تحقیقات نشان داده است که اگرچه کسانی که به طور مداوم  و به طور مستقیم غذا می خورند ممکن است وزن کم نکنند، اما تمایل به داشتن BMI کمتر (شاخص توده بدنی) و سلامت روان بهتر دارند.

تغذیه شهودی ممکن است برای همه نباشد. برای برخی با شرایط سلامتی، مانند دیابت و فشار خون بالا ، ممکن است پزشک از شما بخواهد که برای مدیریت وضعیت خود، مصرف برخی از غذاها را کاهش دهید. اگر قصد دارید تغذیه شهودی را امتحان کنید، ابتدا به پزشک خود در مورد آن مشورت کنید.

اگر مطمئن نیستید که چگونه تغذیه شهودی را شروع کنید، به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا برنامه غذایی مناسب برای شما ارائه دهد.

 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
بانک رفاه کارگران