یادداشت دکتر سید احمد علوی عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران
فرصت های از دست رفته در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

اساساً نمایشگاهها محل ارائه دستاوردهای جدید در آن موضوع به اهالی فن و علاقمندان هستند که در جنب آن برای سرگرمی مراجعه کنندگان برنامهها و جشنوارههایی هم طراحی میشود.
برای ارائه دستاوردهای جدید در نمایشگاه سالانه قرآن حتماً باید دستگاههای متولی مانند وزارت ارشاد، سازمان اوقاف و امور خیریه، حوزه علمیه، سازمان فرهنگی و هنری، صداوسیما و ... در طول سال برنامهریزی و سرمایهگذاری کنند. چرا که دستاورد جدید یکه شبه خلق نمیشود.
هرگونه نقص در این برنامهریزی، سیاستگذاری و سرمایهگذاری موجب توقف تولید محتوای جدید برای نمایشگاه قرآن میشود و در نتیجه برنامههای جنبی بر محتوای اصلی غالب میشوند.
ارتباط معنوی و اجتماعی با موضوع و محتوای اصلی نمایشگاه که همان قرآن کریم مشخص شود
ضمن آنکه برنامههای جنبی هم قرار نیست از اصل محتوا فاصله زیادی داشته باشند. مثلاً برنامههای بازیهای کامپیوتری کودکان و یا اسباب بازیهایی که ارائه میشود یا فروش لباس و صنایع دستی، هر کدام باید نسبت و ارتباط معنوی و اجتماعی خود را با موضوع و محتوای اصلی نمایشگاه که همان قرآن کریم است مشخص نمایند.
نمیخواهم زحمات همکاران خوب خودم در نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم را که در ایام ماه مبارک رمضان و تعطیلات عید نوروز شبانه روزی پای کار بودند را نادیده بگیرم که حتماً هم جای خداقوت و خسته نباشید به آنهاست ولی حتماً باید تلنگری به مسئولان مربوطه در حوزههای مختلف که در طول سال وظیفه برنامهریزی، سیاستگذاری و سرمایهگذاری در امر تولید محتوای قرآنی را دارند زده شود که چقدر در این خصوص عقب هستیم و به قرآن مدیون مانده ایم.