پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:19 - 1403/01/29

چرا در سوره بقره نماز ظهر دارای اهمیت است؟

کارگر آنلاین | تأکید و سفارش قرآن نسبت به صلاه وسطی (۱) ( طبق این فرض که مراد نماز ظهر است) چنانکه از شأن نزول آن استفاده می شود تأکید بر عدم سهل انگاری در انجام نماز ظهر است.

تأکید و سفارش قرآن نسبت به صلاه وسطی (1) ( طبق این فرض که مراد نماز ظهر است) چنانکه از شأن نزول آن استفاده می شود تأکید بر عدم سهل انگاری در انجام نماز ظهر است.

در شأن نزول این آیه نقل شده که: «جمعی از منافقان گرمی هوا را بهانه برای ایجاد تفرقه در صفوف مسلمین قرار داده بودند و در نماز جماعت شرکت نمی‏کردند و به دنبال آنها بعضی از مؤمنین نیز از شرکت در جماعت خودداری کرده بودند و جماعت مسلمین کاهش یافت، پیغمبر اکرم (ص) از این جهت ناراحت بود حتی آنها را تهدید به مجازات شدید کرد، لذا در حدیثی از «زید بن ثابت» نقل شده که پیامبر (ص) در گرمای فوق العاده نیمروز تابستان نماز (ظهر) را با جماعت می‏گذارد و این نماز برای اصحاب و یاران سخت‏ترین نماز بود، به طوری که گاه پشت سر پیامبر (ص) یک صف یا دو صف بیشتر نبود، در اینجا فرمود: من تصمیم گرفته‏ ام خانه کسانی را که در نماز ما شرکت نمی‏کنند بسوزانم، آیه فوق نازل شد و اهمیت نماز ظهر را (با جماعت) تاکید کرد.(2)

پی نوشت ها:

1. «حافِظُوا عَلَی الصَّلَواتِ وَ الصَّلاةِ الْوُسْطی‏ وَ قُومُوا لِلَّهِ قانِتینَ»(بقره(2) آیه 238) «در انجام همه نمازها، (به خصوص) نماز وسطی [نماز ظهر] کوشا باشید! و از روی خضوع و اطاعت، برای خدا بپاخیزید».

2. آیت الله مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، تهران، دار الکتب الإسلامیة، 1374ش، ج‏2، ص 205.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین