پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00014:25 - 1403/02/29

یادداشت

خانواده؛ نهادی بدون جایگزین و نقش رسانه

کارگر آنلاین |خانواده در ایران قدر و امتیاز منحصر به فردی است که رسانه‌ها باید برای حفظ و تقویت آن برنامه‌های هدفمند و متقن داشته باشند.

خانواده در ایران قدر و امتیاز منحصر به فردی است که رسانه‌ها باید برای حفظ و تقویت آن برنامه‌های هدفمند و متقن داشته باشند.

در آستانه روز ملی جمعیت قرار داریم. به پیشنهاد سازمان ثبت احوال کشور و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، 30 اردیبهشت 93 مصادف با روز ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری به عنوان روز ملی جمعیت در تقویم رسمی کشور به ثبت رسید.

  • واقعیت این است که خانوده نزد ایرانیان همواره مقدس‌ترین نهاد بوده و حتی گسترش روز افزون شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی هم نتوانسته مرجعیت کوچکترین ساختار اجتماعی یعنی خانواده را نزد ایرانیان تحت‌الشعاع قرار دهد.
  • قدرت خانواده در ایران امتیاز منحصر به فردی است که بسیاری از جوامع و کشورها از آن بی‌بهره‌اند از همین رو تمامی سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ جمعیتی، فرهنگی و اجتماعی در کشور باید با محوریت نهاد خانواده باشد. 
  • سیاست‌های جمعیتی از دهه ۴۰ و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون دو بار مورد بازنگری و تجدید نظر قرار گرفته است. جمعیت در دنیای امروز از مهمترین عوامل اقتدار کشورها به شمار می‌رود. نیروی‌های مولد و جوان از پایه‌های اصلی قدرت و رشد اقتصادی - اجتماعی کشورها هستند و قدرت و توسعه هر کشور رابطه مستقیم با نیروی انسانی و جمعیت دارد. 
  • خوشبختانه امید به زندگی زنان و مردان در کشورمان در طول 45 سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و در حال حاضر امید به زندگی به بیش از 75 سال رسیده است. کشور ما سال‌ها از جمعیت جوان برخوردار بوده و لازم است این سرمایه همچنان حفظ شود و به نظر می‌رسد این امر از مهمترین مسئولیت‌های کنونی رسانه‌های کشور است.
  • تقابل اقتصاد و فرهنگ و بروز مشکلات معیشتی سبب شده فرزندآوری رنگ و بوی کمتری میان جوانان داشته باشد. ظهور شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی نیز مسیری قوی برای انحراف جوانان از مسئولیت‌های ذاتی‌شان شده است.بنابراین رسانه‌ها باید بتوانند گفتمانی قوی از ارزش‌های جمعیتی را از ابعاد دینی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به جامعه عرضه کنند. اینکه افزایش جمعیت می‌تواند باعث بهبود شرایط زندگی و رفاه نسبی نسل‌های آینده شود. تحقیقات نشان می‌دهد تغییرات جمعیتی در ایران تأثیر قابل توجهی بر رشد اقتصادی داشته است. افزایش جمعیت و بهبود سطح سرمایه انسانی کشور، عملکرد اقتصادی را بهبود بخشیده و زمینه‌های جدیدی برای توسعه و ایجاد فرصت‌های شغلی فراهم کرده است. همچنین، ساختار جمعیتی کشور در بر اقتصاد مؤثر است؛ برخی عوامل مانند نسبت جمعیتی بین جوانان و افراد سالمند، ترکیب سنی جمعیت و نسبت تحصیلاتی تاثیر بسزایی در توسعه اقتصادی دارند. لذا رسانه‌های کشور باید در سیاستگذاری‌های خود در زمینه فرهنگسازی برای افزایش جمعیت، بررسی و کارشناسی بحران‌ها، آسیب‌ها و چالش‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی ناشی از کاهش جمعیت و تبیین درست و مناسب آثار و پیامدهای این بحرانها برای مردم برنامه داشته باشند.

معصومه رضائیان

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین