پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:47 - 1403/03/26

آغاز مراسم حج در گرمای بالای ۴۰ درجه

کارگر آنلاین |آیین‌های حج امسال در حالی برگزار شده که افکار عمومی در بسیاری از کشورهای اسلامی درگیر جنگ ویرانگر و پرتلفاتی است که در غزه جریان دارد.

آیین‌های حج امسال در حالی برگزار شده که افکار عمومی در بسیاری از کشورهای اسلامی درگیر جنگ ویرانگر و پرتلفاتی است که در غزه جریان دارد.

  • در این میان گذرگاه رفح میان غزه و مصر از یک ماه پیش در پی عملیات نظامی اسرائیل در این منطقه مسدود شده و فلسطینیان غزه امسال موفق به شرکت در مراسم حج نشدند.

با این حال، ملک سلمان، پادشاه عربستان، یک هزار نفر از فلسطینیان را که پیش از بسته شدن گذرگاه رفح از غزه خارج شده و اکثراً در مصر بودند، با هزینهٔ عربستان برای شرکت در مناسک حج دعوت کرد.دعوت‌شدگان فلسطینی افرادی هستند که کسی را در جنگ غزه از دست داده یا بستگان‌شان مجروح شده و برای درمان به مصر رفته بودند.

مقامات فلسطینی در کرانه باختری نیز گفته‌اند چهار هزار و ۲۰۰ زائر از این مناطق در حج امسال مشارکت دارند. زائران فلسطینی از کرانه باختری از راه اردن به عربستان می‌رسند.
امسال برای نخستین بار پس از آغاز جنگ داخلی سوریه، زائران این کشور نیز با پروازهای مستقیم از دمشق به مکه رسیده‌اند.
شماری نامعلوم از مردم سوریه نیز که در مناطق زیر کنترل شورشی‌های مسلح مخالف حکومت دمشق زندگی می‌کنند، از راه ترکیه خود را به عربستان رسانده‌اند.

رئیس‌جمهور مصر که کشورش برای برقراری آتش‌بس غزه فعالیت می‌کند، جزو رهبران مسلمانی است که برای آیین حج به عربستان رفته است. عبدالفتاح سیسی و محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی، از مسجد نبوی در مدینه دیدار کردند.
تدابیر امنیتی در مکه و اطراف آن برقرار شده و افرادی که مجوز انجام حج را ندارند، در پست‌های بازرسی در جاده‌های منتهی به شهر از ورود به مکه باز می‌مانند.
عربستان در طول سه سال پس از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا محدودیت‌های شدیدی برای حضور زائران برقرار کرد، ولی از سال گذشته این محدودیت‌ها را برداشت.

محمد العبدالعالی، سخنگوی وزارت بهداشت عربستان، گفت یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های حج امسال، افزایش شدید دما است. دمای هوا در عربستان در روزهای جاری بیش از ۴۰ درجه است.
زائران مسلمان از جهان و عربستان روز شنبه در صحرای عرفات خواهند بود.

پس از ادامه مناسک حج شامل وقوف در عرفات و مشعرالحرام، زائران یکشنبه به منا باز می‌گردند تا هفت سنگریزه به جمره بیندازند و با قربانی دام، عید قربان را جشن بگیرند.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین