اخبار اقتصادی
چاپ00012:35 - 1403/04/19

یادداشت معصومه رضائیان

کابینه سنگ محک پزشکیان در عمل به وعده‌ها

کارگر آنلاین | مسعود پزشکیان پس از دریافت حکم تنفیذ کابینه پیشنهادی خود را به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌کند، این کابینه می‌تواند نمادی از آنچه او در برقراری انسجام ملی و نخبه سالاری وعده داده را به نمایش بگذارد.

مسعود پزشکیان پس از دریافت حکم تنفیذ کابینه پیشنهادی خود را به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌کند، این کابینه می‌تواند نمادی از آنچه او در برقراری انسجام ملی و نخبه سالاری وعده داده را به نمایش بگذارد.


معصومه رضائیان؛ با اعتماد مردم به مسعود پزشکیان و آغاز کار دولت چهاردهم اکنون جامعه منتظر اقدامات رئیس دولت در عمل به وعده‌ها خواهد بود. پزشکیان در مناظرات انتخاباتی روی برخی واژه‌ها مانند استفاده از کارشناسان نخبه، برقراری انسجام ملی و رفع اختلافات داخلی تأکید ویژه‌ای داشت. او در بخشی از مناظره تلویزیونی گفت: باید انسجام داخلی را اصلاح و اختلافات را کم کنیم. ما با هم دشمن نیستیم و تا زمانی که اختلافات داخلی داریم سیاست خارجی موفقی نخواهیم داشت. 
وی همچنین در دیدارهای پس از انتخاب خود نیز بر رفع اختلافات سیاسی تأکید کرد. پزشکیان در دیدار با سیدحسن خمینی بار دیگر تکرار کرد که اگر اختلافات در داخل را کنار نگذاریم به جایی نمی‌رسیم. ما وقتی می‌توانیم با بیرون گفت‌وگو کنیم که اول گفت‌وگو در داخل را یاد گرفته باشیم. 
پزشکیان در نخستین پیامش هم از مردم خواست در مسیر دشوار پیش رو او را همراهی کنند و تصریح کرد که این تازه آغاز همراهی ماست و این راه جز با همراهی، همدلی و اعتماد شما هموار نخواهد شد.
او که در گفت‌وگوهای تلویزیونی هیچ برنامه‌ای به مردم ارائه نکرد، نداشتن مسیر روشن راه را اینگونه رفع رجوع کرد که برنامه باید در بدنه سازمان تدوین شود تا قابلیت اجرا داشته باشد. ما باید با کارشناسان بنشینیم و نسبت به روند تدبیر کنیم که بعدها پشیمان نشویم. به اعتقاد پزشکیان سیاستی موفق است که گزینه‌های مختلف برای حل مشکلات در اختیار داشته باشد و با کارهای کارشناسی بدست می‌آید.
البته سخنان رئیس دولت چهاردهم، دلنشین و مورد پسند تمام سلیقه‌های سیاسی و ستایش هر انسان خردمندی است. چه اینکه تاکنون نیز مسئولی بر سر کار نیامده که ادعا کند می‌خواهم کشور را به ورطه جنگ و اختلافات داخلی بکشانم! لذا چنین گفتاری هرچند قابل احترام و مورد پذیرش است، اما جز در عمل قابل سنجش نخواهد بود. 
موضوع قابل تأمل اینکه مسعود پزشکیان در پایگاه رأی خود اصلاً شناخته شده نبود و در واقع آرای خود را مدیون توئیت‌ها و حضور پررنگ محمد جوادهای معروفِ دولت دوازدهم در فضای مجازی و هزینه تبلیغاتی بدنه دولت‌های اصلاحات و اعتدال بود که زمینه پیروزی انتخاباتی او را رقم زد. 
اما مسعود پزشکیان امروز از فرآیندهای خوشایند انتخاباتی و شور و هیجان تبلیغات فاصله گرفته و در قامت رئیس دولت چهاردهم ظاهر شده که پس از این تنها عمل به وعده‌ها ملاک راستی آزمایی گفتار او خواهد بود و کابینه دولت به عنوان بازوی اجرایی چهارساله آینده او، می‌تواند ویترین نمایش حقانیت مدعای برقراری انسجام ملی و وحدت گروه‌های سیاسی باشد. 
موضوعی که امروزه به اصلی‌ترین مسئله رسانه‌ها تبدیل شده و گمانه‌زنی‌های زیادی پیرامون آن وجود دارد و باید دید آیا مسعود پزشیان در این زمینه فراجناحی عمل کرده و می‌تواند وفاق ملی را از بدنه دولت آغاز کند و آیا هیئت دولت آنچنان که ادعای پزشکیان بود، پالس مثبتی از وفاق را به جامعه مخابره می‌کند؟

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
سامانه بتا بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران