اخبار اقتصادی
چاپ00011:33 - 1403/07/28

یادداشت علی اکبر سمیعی

عزم ایران برای همکاری‌های مالی و پولی با اعضای بریکس

کارگر آنلاین | علی اکبر سمیعی در یادداشتی نوشت : ایران از سال گذشته به عضویت رسمی بریکس درآمد. حضور ایران در کنار قدرت های بزرگی همچون روسیه، چین، برزیل، آفریقای جنوبی، هند، آرژانتین، امارات، عربستان و مصر موجب شکل گیری یکی از بلوک های قدرتمند در عرصه جهانی شده که قطعا با بهره گیری از فرصت های ناشی از عضویت کشورمان در این سازمان، افق پیش روی اقتصاد ایران به ویژه در زمینه مناسبات پولی و بانکی روشن خواهد بود.

ایران از سال گذشته به عضویت رسمی بریکس درآمد. حضور ایران در کنار قدرت های بزرگی همچون روسیه، چین، برزیل، آفریقای جنوبی، هند، آرژانتین، امارات، عربستان و مصر موجب شکل گیری یکی از بلوک های قدرتمند در عرصه جهانی شده که قطعا با بهره گیری از فرصت های ناشی از عضویت کشورمان در این سازمان، افق پیش روی اقتصاد ایران به ویژه در زمینه مناسبات پولی و بانکی روشن خواهد بود.
رئیس کل بانک مرکزی کشورمان در همین زمینه با بیان اینکه ایران هم قصد دارد عضو بانک بریکس شود، گفت: و ما در مورد اتصال شبکه‌های کارت و همکاری‌های مالی و پولی توافقات خوبی داشتیم.

  • محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی، در حاشیه اجلاس بریکس، اظهار داشت: ما توافقات بسیار خوبی در زمینه مالی و پولی داشتیم. ایران در دوره‌ای که دبیر بریکس بود، توافقات خوبی با بانک مرکزی روسیه انجام داد و ما در مورد اتصال شبکه‌های کارت و همکاری‌های مالی و پولی توافقات خوبی داشتیم که همه آنها را در بریکس مطرح کردیم.

وی افزود: به عنوان مثال، امروز در بریکس موضوع پرداخت معاملات با ارزهای محلی یکی از مسائل مطرح شده بود و توافق بسیار خوبی در این زمینه حاصل شد. همچنین، توافقات خوبی در مورد پرداخت‌های ذخیره جهانی و استفاده از اوراق قرضه برای پرداخت‌ها صورت گرفت.

  • او همچنین گفت: فکر می‌کنم کشورهای بریکس به خوبی توسعه یافته‌اند و قطعاً در آینده توسعه بیشتری خواهند داشت. بانک توسعه جدیدی که توسط بریکس ایجاد شده است می‌تواند بسیاری از اهداف توسعه کشورهای عضو بریکس را دنبال کند، زیرا امروز بانک جهانی در چارچوب اهداف ایالات متحده و کشورهای غربی عمل می‌کند. ما امیدواریم که بانک توسعه جدید این نقش را برای کشورهای عضو بریکس ایفا کند و ما قصد داریم عضو این بانک شویم.

این اظهارات فرزین نشان می دهد، کشورمان عزم جدی دارد تا همکاری‌های مالی و پولی با اعضای بریکس را گسترش دهد که قطعا این موضوع یکی از راهکارهای مقابله با تحریم های ظالمانه غرب و ایجاد فضایی مناسب برای شکوفایی اقتصاد ایران خواهد بود.

علی اکبر سمیعی / کارگر آنلاین

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
سامانه بتا بانک رفاه کارگران