پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:57 - 1404/07/20

تمدن نوین اسلامی از اندیشه شروع می‌شود؛

دبیرکل بنیاد قرآن: تمدن‌سازی باید از محیط‌های کوچک آغاز و در ابعاد کلان نهادسازی شود

کارگر آنلاین | دویست و بیست و هفتمین نشست تخصصی حکمرانی قرآنی با موضوع «حکمرانی و تمدن نوین اسلامی» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی حسین زاده، دبیرکل بنیاد قرآن، و جناب آقای دکتر روح الله نوروزعلی، دبیر اندیشکده حکمرانی تمدن نوین اسلامی، برگزار شد.

به گزارش کارگر آنلاین، دویست و بیست و هفتمین نشست تخصصی حکمرانی قرآنی با موضوع «حکمرانی و تمدن نوین اسلامی» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی حسین زاده، دبیرکل بنیاد قرآن، و جناب آقای دکتر روح الله نوروزعلی، دبیر اندیشکده حکمرانی تمدن نوین اسلامی، برگزار شد.

فرآیند پنج مرحله‌ای تمدن‌سازی

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی حسین زاده در این نشست با تأکید بر نگاه فرایندی در نظریه تمدن‌سازی مقام معظم رهبری (حفظه الله)، اظهار داشت: تمدن ابتدا باید در اندیشه و تفکر صحیح، تولید محتوا و ایجاد سبک زندگی آغاز شده و سپس به تدریج در محیط‌های کوچک پیاده شود تا نهادسازی تمدن نوین اسلامی در ابعاد کلان صورت گیرد.

وی افزود: این فرآیند باید با بهره‌گیری از ظرفیت‌های جغرافیای سیاسی و همراه ساختن حکمرانان سرزمین‌های مختلف همراه باشد و هدف نهایی آن رساندن انسان به سعادت دنیا و آخرت است.

دبیرکل بنیاد قرآن، مراحل پنج‌گانه نظریه مقام معظم رهبری شامل: انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت‌سازی، جامعه‌سازی و تمدن اسلامی را یادآور شد و منابع این تمدن نوین را قرآن، رهبری، وحدت، تربیت، حکمت، حقیقت و معنویت دانست.

تعریف تمدن اسلامی و تفاوت آن با تمدن غربی

ایشان با استناد به تعریف علامه جعفری، تمدن را «تشکل هماهنگ انسان‌ها در حیات معقول با روابط عادلانه در جهت پیشبرد اهداف مادی و معنوی انسان‌ها» دانست.

حسین‌زاده در ادامه عوامل مؤثر در رسیدن به تمدن اسلامی را برشمرد:

توحید و خداباوری
علم و دانایی
اقتصاد و دارایی
صنعت و توانایی
رهبری الهی، خصلت مهربانی و حیات معنوی.

وی متذکر شد که آرمان‌های الهی باید ما را به تمدن پیشرفته اسلامی برساند، نه تمدن معیوب غربی که سکولار است، زیرا میان این دو مفهوم فاصله بسیاری وجود دارد.

حکمرانی توحیدی برای کمال معنوی و مادی

در بخش دیگری از نشست، دکتر روح الله نوروزعلی، دبیر اندیشکده تمدن نوین اسلامی، با استناد به حکمت امیرالمؤمنین امام علی (ع)، بر اصلاح رابطه میان خود و خدا و اصلاح امر آخرت برای بهبود زندگی دنیوی تأکید کرد.

نوروزعلی در تعریف تمدن اسلامی توحیدی اظهار داشت: «تمدن اسلامی با نگرش توحیدی، تمدنی است ایدئولوژیک با مجموعه‌ای از ساخته‌ها و اندوخته‌های معنوی و مادی جامعه اسلامی، که انسان را به سوی کمال معنوی و مادی سوق می‌دهد.»

ایشان عوامل ایجاد تمدن نوین اسلامی را از نگاه رهبری به دو دسته باطنی (ایمان، رهبری، امکانات) و ظاهری (بستر اجتماع، فرد، مدیریت) تقسیم کرد و ابراز امیدواری نمود که اندیشکده با تکیه بر خداوند متعال و تبیین نظریه رهبر معظم انقلاب، گامی مؤثر در مسیر تمدن‌سازی بردارد.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
لینکستان
کارت رفاهی بانک رفاه کارگران