افزایش قیمت خودرو به خاطر ۶ برابر شدن حجم نقدینگی در جامعه است
به گزارش کارگر آنلاین، «محمدرضا نجفی منش» در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد افزود: این اقدام دهه ۷۰ در کشور تجربه شد.
وی اظهارداشت: تعیین قیمتها در حاشیه بازار باعث شد ۱۳ سال قیمت خودرو ثابت بماند و با یک شیب خیلی ملایمی افزایش پیدا کند.
این فعال در صنعت قطعه سازی گفت: بدون شک با این اقدام فضای کنونی حاکم بر بازار خودرو و افزایش قیمت های بی رویه شکسته می شود.
وی در ادامه افزود: افرادی که اکنون به بازار خودرو هجوم می آورند به خاطر نیاز نیست بلکه به سبب حفظ ارزش های پولی شان است.
نجفی منش بیان داشت: خودرو ساز همچنان خودرو را با قیمت پائین و با ضرر عرضه می کنددر این وسط فقط سود هنگفتی به جیب دلالان ریخته می شود.
وی به رادیو اقتصاد گفت: قیمتی که در حال حاضر خودرو ساز خودرو می فروشد با زیان است.
این فعال در صنعت قطعه سازی کشور افزود: خودروهای که در بازار با چند برابر قیمت کارخانه جابجا می شود کار خودرو ساز نیست.
وی اظهارداشت: اکنون که خودرو وارد کشور نمی شود نه به خاطر اینکه قطعه ساز و خودروساز نمی خواهدبلکه به دلیل اینکه ارزی در کار نیست تا بتوانند واردات انجام دهند.
نجفی منش ادامه داد: اگر تولید می کنیم برخی ها می گویند این محصولات قدیمی و کیفیت ندارد.
وی در پاسخ به کسانی که چنین حرف هایی را می زنند، گفت: یک موسسه ای به نام «استاندارد» در کشور وجود دارد اگر کالایی بی کیفیت و غیر استاندارد باشد اجازه ورود به بازار را نمی دهد.
این قطعه ساز افزود: بنده با واردات خودرو مخالف نیستم در سال های که وادات داشتیم هیچ وقت به این میزان هجمه و فشار روی تولید داخل نبود.
وی اظهارداشت: بالا رفتن قیمت خودروها در بازار به دلیل بازارسازی ها نیست بلکه به خاطر شش برابر شدن حجم نقدینگی در جامعه است.
نجفی منش ادامه داد: حجم نقدینگی کشور در سال ۱۳۹۲ به میزان ۴۵۰ هزار میلیارد تومان بوده که اکنون به رقم دو هزار و ۸۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
وی گفت: حال سئوال اینجاست که آیا تولیدات کشور نیز همانند نقدینگی شش برابر شده بی تردید پاسخ این پرسش منفی است.
این فعال در صنعت قطعه سازی افزود: وقتی حجم نقدینگی بالا و تولید کم باشد بطور قطع و یقین قیمت ها بالا می رود و خودرو هم از این قاعده مستثنی نیست.