اخبار اقتصادی
چاپ00015:25 - 1393/05/20

سازمان تأمین‌اجتماعی و فن‌آوری‌های نوین ارتباطات

باید به طور صریح بیان کرد دیگر فضای سنتی روابط عمومی ‌پاسخگوی مطالبات نوین و روز افزون مردم و مخاطبان نیست. باید با بهره‌گیری از فضای مجازی و فن‌آوری‌های نوین اطلاع‌رسانی در زمینه سهولت دسترسی سریع و آسان و شفاف مردم به خدمات متنوع دولتی و عمومی‌ اقدام کرد.
جهان امروز جهان تغییر و تحول در همه عرصه‌ها است. سرعت این تغیرات و تحولات گاهی از تخیل بشر نیز خارج است. فن‌آوری‌های مختلف باعث شده است بشر در رفاه و آسایش بهتری زندگی کند. در حوزه ارتباطات نیز بهره‌گیری از فن‌آوری‌های نوین ابزارهای سنتی را در محاق فراموشی برده است برای مثال، در حوزه دیپلماسی عمومی‌هم بسیاری از سیاستمداران با بهره‌گیری مناسب و منطقی و هوشمندانه از ابزارهای جدید اطلاع‌رسانی تعاملات دوسویه با مخاطبان و عموم مردم برقرار کرده‌اند. شاهد این ماجرا صفحات فعال فیس‌بوک و تویتر و گوگل پلاس بسیاری از سیاستمداران برجسته دنیای سیاست و اقتصاد و هنر و... است که هر یک صد‌ها هزار لایک و خواننده و کاربر دارد.
فیس‌بوک و تویتر به عنوان دو شبکه اجتماعی فضای‌مجازی  بسیار مهم و تاثیرگذار در دنیای ارتباطات، روز به روز در حال گسترش قلمرو حاکمیت خود هستند. شبکه فیس‌بوک امروزه با بیش از یک میلیارد و 200 میلیون کاربر و مشترک  دومین وب سایت محبوب فضای مجازی و به اصطلاح دومین کشور پرجمعیت دنیا شمرده می‌شود.
آمارهای مربوط به این شبکه‌های اجتماعی  نیز اعجاب‌آور است. زمانی که مشاهده می‌شود در هر دقیقه یک میلیون و 800 هزار لایک در فیس‌بوک زده می‌شود و در هر دقیقه 2 میلیون نفر از خدمات گوگل بهره‌برداری می‌کنند و در هر دقیقه 70 ساعت فیلم وارد یوتیوپ می‌شود و یک میلیون و 30 هزار نفر در همان زمان فیلم‌ها را می‌بینند و دانلود می‌کنند.
بی‌توجهی و استفاده نکردن مناسب و منسجم از این ظرفیت‌ها که ناشی از نداشتن درک درست و شناخت ناقص بعضی از مسئولان  است یک فرصت‌سوزی آشکار و مایه خسران و زیان ابدی برای دولتمردان و کشور  به شمار می‌رود.
خوشبختانه به برکت انتخابات تاریخی و حماسی بیست و چهارم خردادماه سال گذشته  و روی کارآمدن دولت تدبیر و امید بهره‌گیری آشکار و بی‌پرده از این شبکه‌های اجتماعی توسط عده‌ای از سیاستمداران آگاه و روشن ضمیر ایران به خصوص تعدادی از اعضای بلند پایه دولت نظیر معاون اول رئیس‌جمهور و تعدادی از وزرا این امید را در دل جوانان برومند ایران زمین دمید که می‌توان همپا با تحولات بین‌المللی و گسترش علم و دانش در جهان حرکت کرد.
  باید به طور صریح بیان کرد دیگر فضای سنتی روابط عمومی ‌پاسخگوی مطالبات نوین و روز افزون مردم و مخاطبان نیست. باید با بهره‌گیری از فضای مجازی و فن‌آوری‌های نوین اطلاع‌رسانی در زمینه سهولت دسترسی سریع و آسان و شفاف مردم به خدمات متنوع دولتی و عمومی‌ اقدام کرد.
دیگر نمی‌توان مردم و مشتریان صبور و نجیب را در صف‌های طولانی و  پرازدحام و طاقت‌سوز ارائه خدمات معطل کرد. شاید به صراحت بتوان گفت وجود صف و معطلی مردم در هر دستگاه و اداره و نهاد و شرکتی به عنوان یک شاخص مهم نشانگر ناکارآمدی مدیریتی و ضعف اجرایی مدیران تلقی می‌شود و کسب رضایت‌مندی حداکثری مخاطبان و ارباب‌رجوع نشانگر مدیریت موفق محسوب می‌شود، حال می‌خواهد آن سازمان نیروی انتظامی‌ و ثبت‌احوال باشد یا شهرداری و اداره کل مالیاتی یا ثبت اسناد و املاک و بهزیستی یا سازمان تأمین‌اجتماعی. 
وقت شریف و گرانبهاتر از طلای ارباب‌رجوع باید آنقدر عزیز و محترم باشد که نباید برای کوچکترین کارهای اداری در صف‌های طولانی و شلوغ  ادارات و نهادها و دفاتر پلیس و بانک‌ها و دفاتر پیشخوان دولت تلف شود و در این میان نظر سنجی‌های مستمر و پایش و رصد افکار عمومی ‌با بهره‌گیری از فن‌آوری‌های نوین مانند موبایل و وب سایت و انتقال سریع و شفاف آن به مقامات ارشد و اتخاذ تصمیمات جدید براساس نظرات افکار عمومی ‌می‌تواند گامی‌ موثر برای رفع مشکلات و چالش‌های پیش رو محسوب شود.
جلب نظر افکار عمومی ‌و بالابردن میزان رضایت مخاطبان و مراجعه‌کنندگان یکی از نتایج بهره‌گیری اصولی و درست از فن‌آوری‌های نوین ارتباطات است. 
متاسفانه تاکنون از ظرفیت عظیم شبکه‌های اجتماعی بر روی موبایل در سازمان‌های اداری کشور کمترین بهره‌برداری نشده است. در کشوری که ضریب نفوذ و استفاده از تلفن‌همراه بسیار بالا است و بنا به آمار شرکت‌های اپراتور تلفن‌همراه، میزان توزیع سیم‌کارت‌های مختلف در بین مردم از جمعیت کشور نیز فراتر است، می‌توان با استفاده صحیح و کاربردی از این شبکه‌های اجتماعی مانند وایبر و واتس آپ و تانگو و لاین با کمترین هزینه بهترین خدمات را ارائه کرد. شاید بتوان گفت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران (با ارائه کلیپ در فضای وایبر) و روزنامه همشهری (با ارائه خدمت واقعیت افزوده) از پیشقراولان بهره‌برداری از این شبکه‌های اجتماعی موبایلی- البته آن هم در بعضی حوزه‌های خاص و مقیاس محدود- هستند.
سازمان تأمین‌اجتماعی با داشتن منابع انسانی نخبه و پرتلاش و کارآمد و سابقه ارزشمند و تاریخی و بی‌بدیل  در حوزه فن‌آوری اطلاعات و سرمایه کافی و وافی  می‌تواند به یکی از سازمان‌های پیشرو و اثرگذار  در عرصه فن‌آوری اطلاعات تبدیل شود و خوشبختانه با عنایت به شناخت مدیریت ارشد سازمان و اتخاذ تدابیر و سیاست‌های راهبردی، نشانه‌های این تحول از هم‌اکنون پدیدار است، چرا که پوشش و تنوع خدمات غیرحضوری سازمان روز‌به‌روز در حال توسعه و گسترش است.
به هر حال تمامی‌ سازمان‌ها و نهادهای اداری در ایران چاره‌ای جز این ندارند که خود را مطابق سیر تحولات جهانی و گسترش فن‌آوری‌های نوین ارتباطات و اطلاع‌رسانی به روز کرده و همگام با عصر دیجیتال حرکت کنند. این یک نیاز امروز و  ضرورت انکار ناپذیرفردا  است.
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
سامانه بتا بانک رفاه کارگران