پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:46 - 1399/10/11

ماجرای مونسان و منفعت ۵۰۰ میلیارد تومانی در ایساکو چیست؟

کارگرآنلاین|یکی از الزامات اساسی برای توسعه صنعت خودرو اصلاحات ساختاری در سطح بنگاه داری است. شرکت های خودروسازی برای افزایش بهره وری منابع مالی، فیزیکی و نیروی انسانی خود نیازمند اصلاحات اساسی هستند. 

یکی از الزامات اساسی برای توسعه صنعت خودرو اصلاحات ساختاری در سطح بنگاه داری است. شرکت های خودروسازی برای افزایش بهره وری منابع مالی، فیزیکی و نیروی انسانی خود نیازمند اصلاحات اساسی هستند. هرچند که چنین اصلاحاتی هنوز در شرکت های خودروسازی تبدیل به یک سنت غالب نشده ولی اخبار و شنیده ها حاکی از آن است هر از گاهی اتفاقات خوبی در دستور کار مدیران قرار می گیرد.

در تازه ترین این اصلاحات، مدیرعامل ایساکو مبادرت به انحلال شرکت بازرگانی و خدمات پس از فروش همگام نموده است. این کار در راستای تغییر ماهیت کامل ایساکو از «بازرگانی_تولیدی» به «تولیدی مطلق» صورت گرفته است که مزایای فراوانی برای ایساکو و گروه خودروسازی ایران خودرو دارد. 

تغییر ماهیت مذکور منجر به بهره مندی ایساکو از معافیت گمرکی و کاهش عوارض گمرکی از 25 درصد به 4 درصد می شود که این امر صرفه جویی چشم گیری در هزینه ها در بردارد. طبق برآوردهای تقریبی صورت گرفته، این اقدام سالانه در حدود 500 میلیارد تومان برای ایساکو صرفه جویی ایجاد می کند که در نوع خود قابل تقدیر و ستودنی است. این در حالی است که خود شرکت بازرگانی و خدمات پس از فروش همگام در بهترین حالت می توانست در سال 10 میلیارد تومان سود کسب کند. 

از نکات قابل توجه رفتار حرفه ای مدیرعامل وقت شرکت بازرگانی و خدمات پس از فروش همگام است که نه تنها در راه انحلال شرکت مذکور سنگ اندازی نکرده بلکه با همکاری و همراهی منجر به تسهیل امور شده است.

چنین تغییرات ساختاری نشان می دهد که اول اینکه ساختار صنعت خودرو به ویژه شرکت های خودروسازی نیازمند تغییرات اساسی است و دومبرای نجات شرکت های خودروسازی از زیان انباشته، اصلاح ساختار اولویت اول است و نه افزایش قیمت خودرو.

 

منبع: خط بازار
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
سامانه بتا بانک رفاه کارگران