اگر خود ما از محصولات داخلی خرید نکنیم نباید انتظار داشته باشیم دیگران هم این کار را بکنند خرید ما از محصولات داخلی یعنی حمایت از کارگرهای داخلی و خرید ما از محصولات خارجی یعنی بیکار شدن کارگران داخلی و حمایت از کارگران خارجی.
آنچه از منظرتان میگذرد گفتوگوی خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری کارگرآنلاین با آقای قاسمیان است.
دو کمپین جالب در یک کارخانه
با خبر شدیم کارگران کارخانه زم مزم در مشهد برای حمایت از تولید ملی دست به اقدامات جالبی زدند در این زمینه با آقای قاسمیان مدیر تولید شرکت زم زم که بانی این فعالیت های فرهنگی در کارخانه زم زم مشهد بودند گپ و گفتی کوتاه داشتیم که با یک سوال در مورد علت کم شدن محصولات این شرکت در کشور شروع شد.
الان مدتهاست شاهد آنیم که محصولات زم زم در بازار کم رنگ شده به نظر شما بزرگترین مشکل عرصه تولید در عرصه کاریتان چیست؟
البته در مشهد ما فروشمان بد نیست ولی در کل، یکی از مشکلاتی که متاسفانه در جامعه ما شایع است خرید برند و تبلیغ آن است این در حالی است که در اغلب موارد کالاهای مشابه داخلی از نظر کیفی و کارایی با برندهای مشابه خارجی رقابت دارند
گفته می شود کیفیت محصولات خارجی نسبت به محصولات داخلی بهتر است و همین باعث شده تا مردم نسبت به آن محصولات رغبت بیشتری داشته باشند
نه این طور نیست ببینید ما خود مان در این مورد حتی تحقیق عملی کردیم طی یک آزمایش ساده در محیط عمومی جامعه ما چند محصول نوشیدنی را داخل لیوان بدون مشخص نمودن نام تجاری آن در اختیار مردم گذاشتیم و ارزیابی کیفی نمودیم. نتیجه آن شد که محصول تولید داخل ما بدون هیچ نشانی در یک نوشیدنی با طعم مشخص بیشتر از بقیه برندهای مشهور نوشیدنی دنیا که در بازار ایران موجود است مورد استقبال مردم قرار گرفت یعنی اینکه اگر محصولات داخلی کیفیت لازم را داشته باشند که در بسیاری از موارد نیز همینطور است ما هیچ چیزی کمتر از برندهای خارجی نداریم.
به نظر من ما باید برای حذف این فرهنگ وارداتی ( برند خریدن و برند پوشیدن) فعالیت بیشتری داشته باشیم ، اثرات زیانبار این فرهنگ از بین رفتن اعتماد ملی در عرصه تولید است همینطور از بین رفتن فرهنگ خود کفایی و شعار ما می توانیم است. این در حالی است که جامعه جوان و پویا ما دارای خلاقیت و انرژی فراوانی است و بدنبال کار و تولید ملی است.
خود شما به عنوان یکی از فعالین جامعه کارگری در این عرصه کاری هم کردید یا فقط به این موضوع معتقدید؟
نه اینطور نیست ما خودمان در محدوده خود مان تا آنجا که توانستیم سعی کردیم فعالیت موثر در این عرصه داشته باشیم و بیکار ننشستیم، ما در کمپینی که از طرف شرکت راه انداختیم و مرحله دوم آن را هم بزودی اجرا می نماییم شعاری را با متن زیر انتخاب کردیم و بر آن پافشاری می نماییم:
من یک کارگر ایرانی هستم و فقط از تولیدات داخلی با کیفیت استفاده می نمایم.
در مورد این کمپین و جزئیاتش بیشتر توضیح بدهید؟
بله، کارهای مختلفی بوده مثلا ما اعلام کردیم کسانی که از تولیدات ملی خرید کنند و فاکتور آن را برای ما بیاورند از کارگران خودمان، ما در زمان مقرر به قید قرعه به آنها جایزه می دهیم به خود کارگران بارها گفته ام اگر خود ما از محصولات داخلی خرید نکنیم نباید انتظار داشته باشیم دیگران هم این کار را بکنند خرید ما از محصولات داخلی یعنی حمایت از کارگرهای داخلی و
خرید ما از محصولات خارجی یعنی بیکار شدن کارگران داخلی و حمایت از کارگران خارجی.
غیر از این کمپین کار دیگری هم تا کنون کرده اید؟
کمپین ما جمع آوری زباله های غیر بازیافتی از محدوده شهرک صنعتی و خرید نهال از محل فروش طلای کثیف (زباله های غیر بازیافتی) و کاشت آن در محدوده شهرک صنعتی است و همچنین خرید کتاب برای کارگران شهرک صنعتی جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی که به فرموده رهبر عزیزمان علاوه بر وظیفه ملی یک واجب شرعی است.
در این حرکت از کجا می فهمید که فاکتورهایی که آورده شده درست باشد و واقعا فرد اجناس خانه خود را از اجناس داخلی تامین کرده؟
بله، این امکان هست ولی بطور کلی بنا را بر اعتماد و راستگویی گذاشتیم، چرا که هدفمان فرهنگسازی است از سویی دیگر باید این را هم بگویم که انتظار ما از دولتمردان و مسئولین مبارزه با فرهنگ مصرف گرایی و ترویج برند است بدین معنی که نباید ارگانها و سازمانهای دولتی برای مصارف خود از برندهای خارجی استفاده نمایند. هر چند ما می دانیم که عزم مدیران دولتی در این قضیه پررنگ نیست لذا ما با راه اندازی کمپین نخریدن کالای خارجی جو پایین جامعه را به سمت مبارزه با این مریضی هدایت می نماییم البته در حد توانمان.
به نظرتان غیر از بحث حمایتهای دولتی و فرهنگسازی مردمی مشکل دیگری هم در این میان وجود دارد که مانع از رشد تولیدات داخلی میشود؟
بله مشکلاتی همیشه هست ولی در حال حاضر یکی از مشکلات مهم که بیشتر قابل لمس است این است که برخی از برندهای خارجی جهت حذف شرکتهای داخلی تلاش ناجوانمردانه ای انجام می دهند یعنی با تخقیفات بیش از ۵۰ درصد کمر تولیدات داخلی را می شکنند. این یعنی اینکه حتی حاضرند با ضرر موقتی خود رقیب ایرانی را به از چرخه فعالیت بیرون کنند و به نابودی بکشند، بعد از آن آنها بازار را بصورت انحصاری در دست خواهند گرفت و قیمتها را بدون هیچ رقیبی آنطور که می خواهند تعیین می کنند. اینجاست که می بینیم نیازمند قوانین حمایتی داخلی هستیم تا ورود شرکتهای خارجی و رقابت ناسالم باعث حذف تولید داخلی و نهایتا اعتماد ملی ما نشود. سالهاست که رهبر انقلاب فعالیتهای اقتصادی داخلی را با تعبیر جهاد اقتصادی به کار می برند آنها که اهل فن هستند معنی این کلمه را بدرستی می فهمند یکی از وظایفی که ما به عنوان رزمندگان این جهاد به عهده داریم تبیین این فرمایش آقا در سطح جامعه کارگری است که خود میدان عظیم جهادی است که هم تلاش ما را برای بالاتر بردن کیفیت محصولاتمان می طلبد و هم ترویج فرهنگ مصرف داخلی را در سطوح خانواده و جامعه کارگری..
الان در جامعه جهانی خرید از برندهای مشهور یک اتفاق معمول است با این موضوع چطور می توان مبارزه کرد؟
این طور نیست، داشتن تعصب در خرید کالای داخلی مرا بیاد کشور آلمان می اندازد که مردم متعصب آن با خریدن کالاهای داخلی خود توانسته اند این کشور را به مهمترین کشور اقتصادی اتحادیه اروپا تبدیل کنند. ما نیز می توانیم اینگونه باشیم من به عنوان یکی از جامعه کارگری هرگز با خریدن کالاهای نامرغوب موافق نبوده و نیستم اما بسیاری از کالاهای داخلی از نظر کیفیت از بسیاری از کالاهای خارجی که در بازار موجود است برترند و ما با خرید از آن تولیدات یقینا شرکتهای دیگر داخلی را تشویق به بالا بردن سطح کیفی محصولاتشان خواهیم کرد
برای شرکتهای نوشیدنی مثل زم زم چه آینده ای را متصور هستید؟
کشورهای مسلمان منطقه بستر بسیار مناسبی برای فروش کالاهای ماست که با رعایت استانداردهای بین المللی که همین الان هم این استاندارد ها را دارا هستیم می توانیم در این کشورها حضور پر رنگتری داشته باشیم.
گفتگو از جمال طاهری
