چالشهای تاکسیهای اینترنتی در سال ۱۴۰۰
به گزارش کارگر آنلاین، اسنپ و تپسی، تنها بازیگران اکوسیستم تاکسیهای اینترنتی نیستند. اتحادیه صنفی کسب و کارهای مجازی تا کنون برای ۱۴۰ شرکت در این حوزه مجوز صادر کرده است. البته کمتر از نیمی از آنها در کل کشور فعال هستند.
حدود ۶۰ تاکسی اینترنتی موجود در شهرهای مختلف، سال سختی را پشت سر گذاشتند. به نظر نمیرسد شرایط در سال جاری برای آنها تغییر چندانی داشته باشد. از کرونا گرفته تا چالشهای اقتصادی، بسیاری از آنها را به مرز تعطیلی کشانده است.
رانندگان هم به ویژه از دو برند معروف این حوزه گلایههای مختلفی دارند؛ از جمله در مورد کرایه، کمیسیون، بیمه و سهیمه سوخت. البته به نظر میرسد مورد آخر ارتباطی به اسنپ و تپسی نداشته باشد و ریشه آن را باید در ناهماهنگی میان نهادهای دولتی مرتبط جست.
از آن سو، مسافران هم به کرایههای زیاد و برخی رخدادهای مربوط به امنیت در تاکسیهای اینترنتی، انتقاد دارند.
تاثیر دو سویه مشکلات اقتصادی
در همین رابطه، رضا الفتنسب، عضو هیاتمدیره اتحادیه صنفی کسب و کارهای مجازی تاکید میکند که سال جاری برای بسیاری از شرکتهای تاکسی اینترنتی با مشکلات جدی همراه است.
او مشکلات اقتصادی را چالشی مهم برای آنها میداند؛ واقعیتی که به اعتقاد الفتنسب، هم کاربران راننده و هم مسافران را تحت تاثیر قرار داده است.
عضو هیاتمدیره اتحادیه صنفی کسب و کارهای مجازی، میگوید: شرایط به گونهای است که رانندگان از پایین بودن کرایهها گلایه دارند، در نتیجه به سختی سفرها را میپذیرند. از آن طرف اما، پرداخت هزینهها برای مسافران نیز سخت شده است.
تهدید موجودیت بسیاری از شرکتها
به اعتقاد او، چنین مشکلاتی به ویژه بازیگران کوچکتر این اکوسیستم را با چالشهای جدی مواجه کرده است. منظور مجموعههایی هستند که عمدتا به صورت محلی در شهرستانهای کمجمعیت فعالیت میکنند.
الفتنسب میگوید: سال گذشته نیز برای بسیاری از این شرکت به سختی سپری شد؛ به گونه ای که تعداد زیادی از آنها به حالت نیمه تعطیل درآمدند. اگر همین شرایط در سال جاری ادامه یابد، ممکن است درصد بالایی از شرکتهای تاکسی اینترنتی، به طور کامل تعطیل شوند.