پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:16 - 1397/11/27

اثربخشی ارتباطات در تبلیغات و روابط عمومی (تحلیل ارتباطات چیست؟)

برای دستیابی به ارتباطات اثربخش، لازم است برنامه­‌ریزی لازم بر اساس تحلیل ارتباطات، قبل از اقدامات انجام شود. همچنین اثربخشی روابط عمومی و فعالیت‌های ارتباطی، به تحلیل کامل عناصر ارتباطی بستگی دارد.
کارگر آنلاین : برای دستیابی به ارتباطات اثربخش، لازم است برنامه­‌ریزی لازم بر اساس تحلیل ارتباطات، قبل از اقدامات انجام شود. همچنین اثربخشی روابط عمومی و فعالیت‌های ارتباطی، به تحلیل کامل عناصر ارتباطی بستگی دارد.
 
ما برای شناخت کامل و تحلیل ارتباط، نیازمد تحلیل فرستنده، تحلیل پیام، تحلیل کانال ارتباطی، تحلیل گیرنده، تحلیل تأثیرات، تحلیل پارازیت، و تحلیل شرایط وقوع ارتباط هستیم. با مقاله‌ی تحلیل ارتباطات همراه باشید:
 
1) تحلیل فرستنده
در تحلیل فرستنده حداقل بایستی اعتبار فرستنده را مدّ نظر قرارداد. اعتبار فرستنده به موارد زیر وابسته است:
 
الف: قبل از برقراری ارتباط (اعتبار اولیه: ظواهر و سوابق)
ب: حین برقراری ارتباط (اعتبار ثانویه: عملکرد)
ج: بعد از برقراری ارتباط (اعتبار نهایی: اولیه ثانوی)
2) تحلیل پیام
روش مرسوم تحلیل محتوا با محوریت تحلیل پیام انجام می‌گیرد. در تحلیل پیام بایستی به تحلیل انواع پیام شامل موارد زیر توجه کنیم:
 
فی نفسه (اصلی)
برداشتی (فرستنده)
ارسالی (فرستنده)
دریافتی (گیرنده)
ادراکی (گیرنده)
3) تحلیل کانال (رسانه)
با این پیش فرض مک لوهان که «رسانه همان پیام است»، تأکید بر توانمندی‌های ذاتی رسانه­‌ها دارد و اینکه هر کدام از رسانه­‌ها تأثیرات متفاوتی بر مخاطبان دارند، حتی با پیام‌های مشترک. زیرا ارتباطات رو در رو، رسانه­‌های فردی، رسانه­‌های جمعی و روش‌های نوین ارتباطی در ذات خود، افراد را به گونه‌­های متفاوتی جذب کرده و به گونه­‌های متفاوت بر آن‌ها تأثیر می­گذارند.
 
4) تحلیل گیرنده
مخاطبان به دلیل تفاوت‌های فردی، به گونه‌­های متفاوتی از فرستنده، رسانه، پیام و… تأثیر می‌­پذیرند.
 
جنس (مرد و زن)
سواد (بیسواد/ کم سواد/ بزرگسال)
مذهب
فرهنگ
سن (خردسال/ میانسال/ بزرگسال)
پایگاه (اجتماعی و اقتصادی) افراد، سهم عمده­ای در شدت و سرعت انتقال پیام دارند.
5) تحلیل تأثیرات
هر چند شدت، سرعت، جهت، و قدرت تأثیرات ارتباطی به توانمندی‌های فرستنده، نوع، و اندازه‌ی پیام، ویژگی‌ها و شرایط گیرنده، وجود پارازیت، و نوع رسانه بر می­‌گردد، اما بیش از هر چیزی تحت تأثیر شدید شرایط زمانی، مکانی و اجتماعی وقوع ارتباط است.
 
همه‌­ی این شرایط تأثیرات پیش­بینی شده (تأثیرات آنی)، پیش­بینی نشده (پیامدهای آتی) را برای فرستنده، گیرنده و اجتماع در پی دارد.
 
6) تحلیل پارازیت
پارازیت‌های نرم افزاری (ویژگی‌های خاص فرستنده و گیرنده و …)، پارازیت‌های سخت افزاری و پارازیت‌های ساختاری بایستی در تحلیل ارتباط مورد توجه قرار گیرد.
 
7) تحلیل شرایط وقوع ارتباط
تحلیلگر ارتباط بایستی به شرایط وقوع ارتباط و طور ویژه به شرایط زمانی و مکانی وقوع آن توجه و تأکید داشته باشد.
 
در میان فعالیت‌های روابط عمومی، آنچه میزان اثربخشی آن بیش از سایر فعالیت‌های بایستی مورد توجه قرار گیرد، بررسی اثربخشی پیام‌های تبلیغاتی است؛ زیرا بخش عمده­ای از فعالیت‌ها و هزینه­‌های روابط عمومی صرف تبلیغات می‌­شود.
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
سامانه بتا بانک رفاه کارگران