پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00014:26 - 1398/06/11

قیمت مسکن باز هم کاهش می یابد

علت دقیق گرانی مسکن اعلام شد/دلایل محاکمه عباس آخوندی کافی شد

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت :متاسفانه در سال 1392، عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی در ارتباط با اخذ مالیات بر عایدی سرمایه، بیان کرد: «ما مخالف مالیات بر عایدی سرمایه هستیم. چون اگر بر سرمایه، مالیات قرار داده شود سرمایه‌گذاری را تهدید کرده‌ایم و به معنای مخالفت با سرمایه‌گذاری است. با هر تهدید سرمایه‌گذاری مخالفت می‌کنم».
به گزارش کارگر آنلاین ، مجید کیانپور با اشاره به این‌که در حال حاضر میزان معاملات مسکن به پایین‌ترین حد خود رسیده است، گفت: طبق آمارها خرید و فروش نسبت به سال‌های گذشته بیش از 70 درصد کاهش یافته است.
وی اظهار کرد:‌ کاهش معاملات مسکن نتایج و پیامدهای مثبت و منفی را به دنبال داشته است، به طوری که با کاهش نرخ خرید و فروش مسکن، عملا تقاضا کاهش یافته و به تبع آن قیمت‌ها نیز پایین آمده است. با کاهش معاملات مسکن، سازندگان در این شرایط انگیزه‌ای برای تولید مسکن‌های جدید ندارند، چون بازار در وضعیت رکودی قرار دارد. این نماینده مجلس با اشاره به این‌که در شرایط رکود تولید مسکن کاهش یافته و خریداران و فروشندگان رغبتی برای معامله ندارند، افزود: قیمت مسکن باید بیش از پیش روند کاهشی داشته باشد و انتظار است که نرخ بازار مسکن باز هم در مسیر نزول قرار گیرد.
 
بر اساس این گزارش، مطابق آمار وزارت راه و شهرسازی طی مردادماه امسال در تهران دو هزار و 931 فقره قرارداد مسکن در سامانه املاک و مستغلات کشور ثبت شده که در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته 73.7 درصد کاهش یافته است. در مردادماه 97 تعداد قردادهای صحیح ثبت شده مسکن 11 هزار و 154 فقره بود.
 
گفتنی است بر اساس اطلاعات بدست آمده از سرشماری‌های 1390 و 1395، بیش از 70 درصد تقاضاهای خرید مسکن، تقاضاهای سرمایه‌ای است. به این معنا که خرید خانه به قصد استفاده انجام نشده و کسب سود و سرمایه‌گذاری علت تقاضا است.
 
تغییر جنس بازار مسکن از بازار مصرفی به بازار سرمایه‌ای موجب شده تا مشابه بازار ارز و سکه، شاهد هجوم سوداگران و سفته‌بازان به این بازار باشیم. این فعالیت گسترده دلالان، در نهایت منجر به نابه‌سامانی‌های فراوانی در بازار مسکن شد که در این شرایط، لزوم مبارزه با سوداگری بیش از پیش حس می‌شود.
 
به طور کلی یک از سیاست‌های مورد استفاده دولت‌ها در دنیا برای مقابله با سوداگری، استفاده از مالیات‌های تنظیمی است. اجرای سیاست‌ مالیاتی‌های تنظیمی در بازار مسکن، با توجه به افزایش هزینه‌های سوداگری در این بازار، منجر به کنترل سوداگری و نیز کمک به افزایش تولید و عرضة پایدار واحد مسکونی خواهد شد. در همین راستا مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر خانه‌های خالی دو ابزاری است که دولت می‌تواند با استفاده از آنها مانع این شود که سوداگران بیش از این خون مردم را در شیشه کنند.
 
متاسفانه در سال 1392، عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی در ارتباط با اخذ مالیات بر عایدی سرمایه، بیان کرد: «ما مخالف مالیات بر عایدی سرمایه هستیم. چون اگر بر سرمایه، مالیات قرار داده شود سرمایه‌گذاری را تهدید کرده‌ایم و به معنای مخالفت با سرمایه‌گذاری است. با هر تهدید سرمایه‌گذاری مخالفت می‌کنم».
 
یکی دیگر از مشکلات بازار مسکن، عدم تناسب عرضه و تقاضا است. برای حل این مشکل، نیاز است، سالانه دو میلیون واحد مسکونی تا سال 1405 ساخته شود. از ابتدای دولت تدبیر و امید، تولید مسکن که در دولت قبلی با طرح مسکن مهر قوت گرفته بود، وارد فضای رکود شدید شد. عباس آخوندی در این زمینه یعنی نساختن خانه برای مردم نقش جدی داشت و طی اظهار نظر‌هایی بارها به نساختن مسکن اعتراف و به آن افتخار کرد. پس از گذشت شش سال از عمر دولت و با آغاز وزارت محمد اسلامی، دولت طرح اقدام ملی مسکن را برای ساخت 400هزار واحد تا پایان سال 1400معرفی کرده است.
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین