اخبار اقتصادی
چاپ00016:46 - 1398/10/24

ماجرای فروش میوه‌های لاکچری در فضای مجازی چیست؟

تا همین چند سال قبل رقابت بر سر خرید منزل و ماشین لوکس میان قشر خاصی از جامعه باب شده بود، اما حالا همه چیز رنگ ولعاب لاکچری به خود گرفته است.

به گزارش کارگرآنلاین، خرید لاکچری حالا به میوه‌های ناشناخته وگران قیمت هم رسیده است. میوه‌هایی که قیمت هر کیلو از آن‌ها به بیش از نیم میلیون تومان می‌رسد. این میوه‌ها به راحتی در شبکه‌های اجتماعی خرید و فروش می‌شوند تا وسایل مهمانی‌های لاکچری را تکمیل کنند.
به گزارش فرارو، بخشی از این میوه‌ها را نه تنها تاکنون ندیده اید بلکه نام آن‌ها را هم نشنیده اید، میوه‌های لوکس که اکثراً از کشور‌های دیگر وارد می‌شوند و زمانی که به مرحله فروش می‌رسند، تنها قشری خاص توان خرید آن‌ها را دارند. البته تعداد محدودی از این میوه‌ها در داخل کشور هم کشت شده است، اما فرقی میان قیمت وارداتی و داخلی آن‌ها نیست.

رامبوتان، دراگون فروت سفید، قرمز وزرد، لیچی، ساپوت، لونگان، منگوستین، پاپایا، پشن فروت، گواوا، استارفروت، فیسالیس کلمبیائی، ساپودیلا، دوریان، ردکارنت هلندی، سورسوپ، سالاک، کیوانو، رزاپل، تاماریلو، پاملو، سوگراپل، گرانادیلا، گوسی بری، رازبری و کاستارد تنها بخشی از میوه‌های لاکچری ست که در شبکه‌های اجتماعی خرید و فروش می‌شود.
البته به جز شبکه‌های اجتماعی در تعدادی از میوه فروشی‌ها، میادین میوه و مگامال‌های شمال شهر و مناطق مرکزی تهران نیز این میوه‌ها خرید وفروش می‌شوند. اما به این جهت که نظارتی بر خرید و فروش میوه در شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد این میوه‌های لاکچری سر از اینستاگرام و تلگرام درآورده اند. تا فروشندگان با هر قیمتی که خواستند میوه‌های لاکچری را به خریدار بفروشند.

میوه رامبوتان
برخی از این میوه‌ها مثل دراگون فروت، پاپایا تایلندی، پاملو، گواوا، استارفروت، دوریان، کیوانو، تاماریلو، رزاپل به صورت عددی فروخته می‌شود و قیمتی بین ۳۸ تا ۷۹۰ هزار تومان دارند. در میان میوه‌های عددی فروش، دوریان با ۷۹۰ هزارتومان بیشترین قیمت را دارد. البته این قیمت‌ها ثابت نیست و روزانه تغییر می‌کند.

برخی دیگر از میوه‌های لاکچری در بسته بندی‌های  ۱۰۰ ،۱۳۰، ۱۸۰، ۲۰۰ و ۳۳۰ گرمی بسته بندی می‌شوند. مثلا بسته بندی ۲۰۰ گرمی منگوستین بین ۶۷ تا ۹۰ هزار تومان قیمت می‌خورد.

بسته بندی ۱۳۰ گرمی میوه ردکارنت بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزارتومان و بسته بندی ۲۰۰ گرمی لیچی هم با قیمتی بین ۷۹ تا ۹۹ هزارتومان فروخته می‌شود. البته برخی هم میوه‌های استوایی را به صورت مخلوط و باکس مجزا به فروش گذاشته اند و هر کدام از باکس‌ها هم بین ۳۹۰ تا ۴۵۰ هزارتومان آب می‌خورد.

میوه لیچی
جالب‌تر از همه هویج‌های کوچک آمریکایی ست که در بسته بند‌های ۳۴۰ گرمی و با قیمتی ما بین ۴۵ تا ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسند. یا آناناس کوچک آمریکایی که بین ۶۵ تا ۹۵ هزارتومان قیمت دارد. البته فروشندگان برای ارسال این میوه‌ها مبلغی مابین ۲۰ تا ۳۰ هزارتومان هزینه حمل از خریدار دریافت می‌کنند.
میوه‌های لاکچری از کجا می‌آیند؟
بنابر اعلام وزارت جهادکشاورزی واردات انواع میوه، سبزی و صیفی جز برخی اقلام مانند آناناس، موز، نارگیل و انبه که میزان تولید داخل آن اندک است یا جوابگوی تامین نیاز بازار نیست ممنوع است، عرضه سایر انواع میوه وارداتی در کشور قاچاق تلقی می‌شود و دستگاه‌های نظارتی ملزم به برخورد با متخلفین هستند.

از سوی دیگر با توجه به قدرت فساد‌پزی این اقلام، امکان واردات آن‌ها با حجم بالا، بدون استفاده از کانتینر و سردخانه وجود ندارد.

اما یکی از فروشندگان میوه‌های لاکچری می‌گوید: " هرکس که دستش به این میوه‌ها برسد، می‌آورد. کل بار این میوه‌ها سود است. از مهماندار و مسافر گرفته، همه واردکننده هستند، با خودرو و اتوبوس و هواپیما با هرچه باشد، بار را می‌آورند، قیمت هم خودشان تعیین می‌کنند. بازار را دست‌شان گرفته‌اند، هرچه آن‌ها بگویند همان است. "

میوه‌های لاکچری را چه کسانی می‌خرند؟
فروشندگان میوه‌های لوکس می‌گویند که خیلی‌ها برای خرید میوه‌های خارجی پیام می‌دهند. حتی آن‌هایی که بار اول شان است و می‌خواهند طعم‌های جدیدی را تست کنند. اما اکثر سفارش‌ها متعلق با ساکنان شمال شهر است و با پیک موتوری برای شان می‌فرستیم. البته در روز یک یا دو سفارش در مناطق مرکزی شهر تهران هم داریم.

یکی از فروشنده‌های میوه‌های لوکس در اینستاگرام می‌گوید: " برخی از مشتریان تاکید می‌کنند که میوه سالم و بدون لکه باشد، وقتی می‌پرسیم برای چه؟ می‌گویند اینفلوئنسر هستیم یا برای عکاسی می‌خواهیم برخی هم می‌گویند مهمان مهمی داریم. "

او ادامه می‌دهد: "برخی از مشتری‌های ثابت مان هم برخی اوقات پیام می‌دهند که این‌ها قدیمی شده، میوه جدیدتری نیامده؟! "

با این حال مصرف این محصولات در ایران که از نظر تولید انواع میوه و تنوع آن غنی است، می‌تواند نشانه‌هایی از تغییرات در سبک زندگی و نشان‌دهنده پیامد‌های اجتماعی این تغییرات باشد.

نگاهی به بازار و تبلیغات سال‌های اخیر نشان می‌دهد واردکنندگان و حتی تولید‌کنندگان محصولات مختلف این روز‌ها بیش از گذشته در تلاشند محصولاتی تولید و عرضه کنند که به اصطلاح لوکس یا به زبان رایج در فضای عمومی جامعه «لاکچری» هستند.

بسیاری از آن‌ها برای جذب مشتریان بیشتر سعی در ارایه محصولات متفاوت و کمیابی دارند که بخشی از طبقه مرفه جامعه را -که اصولا به‌دنبال راهکار‌هایی برای ایجاد تمایز در زندگی‌شان هستند- جذب کند.
منبع: فرارو

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
سامانه بتا بانک رفاه کارگران