سئو چیست؟ انواع سئو به چند دسته تقسیم بندی می شود؟
ابتدا لازم است توضیح مختصری دربارهی سئو بدهیم:
سئو چیست؟
سئو فرایند بهینهسازی سایت است، به زبان سادهتر سئو راهکاری است که میتوانید رتبهی سایت خود را در موتورهای جستجویی مثل گوگل افزایش دهید و با رعایت اصول سئو و انجام گامبهگام مراحل آن هم میتوانید در رتبههای بالای گوگل قرار بگیرید، همین امر موجب دیده شدن سایت و افزایش فروش و بازدهی بالا میشود.
چرا سئو مهم است؟
اصول سئو قواعد و مقررات نسبتاً ثابتی دارد که بهکارگیری آنها رتبه سایت را افزایش میدهد. الگوریتمهای گوگل مدام در حال تغییر هستند زیرا گوگل بهصورت مستمر الگوریتمهای خود را بهروزرسانی میکند پس
برای موفقیت در سئو باید خودتان را همگام با گوگل بروز رسانی کنید.
اکنون با چند اصطلاح مهم درزمینهی اصول یادگیری سئو آشنا شوید:
سئو داخلی (on page) چیست؟
سئو داخلی درواقع بر روی برگه یا آدرس سایت متمرکز است و آن را از لحاظ فنی، بررسی و بهینهسازی میکند.
سئو خارجی (off page) چیست؟
سئو خارجی برخلاف سئو داخلی مجموعه کارها و اقداماتی است که خارج از محیط سایت و برای بهبود سایت انجام میشود، درواقع میتوان گفت سایت خود را در سایتهای معتبر دیگر معرفی و تبلیغ میکنید.
بیشتر فعالیتهای سئو خارجی حول محور لینک سازی است.
سئو تکنیکال چیست؟
تأثیر سئو تکنیکال بر روی ظاهر سایت، تنظیمات کلی، کیفیت محتوا و مسائل فنی است. برای رعایت سئو تکنیکال، سایت علاوه برداشتن محتوای خوب و مشتریپسند نباید هیچگونه مشکل فنی داشته باشد و قابلاجرا در تمامی دستگاههای الکترونیکی مانند لپ تاپ، تبلت، موبایل و ... باشد.
سئو کلاهسفید چیست؟
افرادی که دستورهای سئو را گامبهگام و تمام و کمال اجرا میکنند و با پیروی از قواعد گوگل سعی دارند تا رتبه سایت خود را ارتقا دهند و به جایگاه مناسبی در گوگل دست پیدا کنند و در اصطلاح اصول اخلاقی سئو را پیش میگیرند کلاهسفید گفته میشود.
روش کلاهسفید شاید کمی وقتگیر و زمانبر باشد اما نتایج حاصل از آن، عمر طولانیتری داشته و گوگل بهراحتی جایگاه شما را حفظ میکند.
سئو کلاهسیاه چیست؟
در سئو کلاهسیاه افراد تظاهر میکنند که به تمام قوانین و مقررات موتورهای جستوجو احترام میگذارند و آنها را انجام میدهند، با این روش خیلی زود به رتبههای بالای موتورهای جستوجو میرسند ولی به همان سرعت نیز سقوط خواهند کرد، در برخی شرایط هم ممکن است گوگل آنها را برای همیشه از نتایج جستجوی خود پاک کند که در اصطلاح به آن پنالتی شدن سایت میگویند.
سئو کلاه خاکستری چیست؟
افرادی که سعی میکنند با راه رفتن بر روی خط قرمزها گوگل را متوجه زیر پا گذاشتن قوانین و اصول سئو نکنند، این روش ریسک کمتری نسبت به روش کلاهسیاه دارد اما بازهم در صورت برملا شدن ممکن است مشکلات بسیاری برای سایت ایجاد کند.
اکنون لازم است کمی هم در مورد یکی از مهمترین بخشهای تولید محتوا که بهنوبهی خود نقشی اساسی در سئو سایت دارد بحث کنیم:
کلمه کلیدی یا (keyword) چیست؟
حتماً توجه کردهاید که هرگاه به سراغ اصول یادگیری سئو رفتهاید با کلمه کلیدی یا key word مواجه شدهاید. یکی از ارکان اصلی تولید محتوا کلمه کلیدی است که سایت با توجه به آن در موتورهای جستجو سرچ میشود و از همان طریق به کاربران نشان داده میشود.
انتخاب یک کلمه کلیدی و تکرار آن در متن تا سال 2012 بسیار حائز اهمیت بود اما از سال 2017 الگوریتمهای گوگل تغییر کردهاند و بسیار هوشمندانهتر شده اند، اکنون موتورهای جستجو خودشان کلمات کلیدی را شناسایی و صفحات را بهطور خودکار موضوعبندی و مرتب میکنند.
گوگل رسماً اعلام کرده است که دیگر از کلمه کلیدی متا برای تشخیص موضوع محتوا استفاده نمیکند.
اما همهی اینها به این معنی نیست که کلمات کلیدی بیاهمیت هستند! کلمات کلیدی همچنان باقدرت تمام در سئو تأثیر میگذارند، ما از کلیدواژهها در شبکههای اجتماعی، لینک سازیهای داخلی و خارجی و … استفاده میکنیم و اگر کلیدواژهای وجود نداشته باشد، درواقع بخش مهمی از ستونهای سئو فرو میریزد.
نتیجه:
اگرچه الگوریتمهای سئو بهطور مداوم در حال تغییر هستند اما اصول و تکنیکهای ثابتی نیز دارند که بهکارگیری آنها مؤثر بوده و به ارتقای رتبه سایت کمک میکند و بدون استفاده از این تکنیک هرگز نمیتوانید سایت خود را به رتبههای برتر موتورهای جستجو برسانید.
توجه داشته باشید که پس از آشنایی و آموزش اصولی سئو تنها چیزی که نیاز دارید کمی صبر و پشتکار است.
یادگیری اصولی و گامبهگام بهترین راهکار برای درک مفاهیم اصول سئو بوده که این ابزار خود زیر مجموعه دیجیتال مارکتینگ می باشد که میتواند موفقیت شما در بین رتبههای برتر گوگل تضمین کند.