اخبار اقتصادی
چاپ00014:19 - 1400/05/05

دلیل وقوع حوادث کار در ایران چیست؟

معاون وزیر کار با اعلام دلایل وقوع حوادث ناشی از کار در کشور بر حضور بازرسان کار در کارگاهها و تشخیص صحیح و به موقع نواقص تاکید کرد.

حادثه شغلی یا حادثه ناشی از کار، به حادثه ای گفته می شود که حین انجام وظیفه شغلی یا مرتبط با آن در داخل یا خارج از محل فعالیت رخ داده و جراحت، بیماری، صدمه یا فوت از جمله پیامدهای آن به شمار می رود.

بر اساس گزارشها، حوادث ساختمانی و معدنی بیشترین آمار تلفات نیروی کار را به خود اختصاص داده و بیشتر معضلات در باب حوادث ناشی از کار در حوزه کارگاه‌های معدنی و مربوط به معادن ذغال سنگ است که استخراج آنها به روش سنتی و قدیمی صورت می‌گیرد.

بررسی های آماری نشان می دهد علیرغم آنکه معادن دارای حادثه در سال ۱۳۹۸ کاهش ۲.۲ درصدی داشته اما حوادث معدنی با ۱۴.۵ درصد افزایش رو به رو بوده است.

حاتم شاکرمی معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به دلایل عمده وقوع حوادث ناشی از کار می گوید: دو دلیل عمده عدم اجرای ماده ۸۷ قانون کار از سوی دستگاه‌های اجرایی و ایجاد و توسعه کارگاه‌ها بدون توجه به این ماده به رغم ابلاغ بخشنامه و مکاتبات، عامل اصلی این حوادث است.

وی یکی دیگر از این دلایل را، عدم استفاده از فناوری‌های روز در مسائل استخراج معادن به ویژه ذغال سنگ عنوان کرده و می‌گوید در صورت رعایت این دو موضوع حوادث ناگوار به وقوع پیوسته در سال‌های اخیر را شاهد نبودیم.

آنطور که معاون وزیر کار می گوید دلیل تعداد کم بازرسان کار و عدم تناسب تعداد آن با تعداد کارگران مشمول قانون کار در مقایسه با نرم جهانی و عدم امکان تأمین تجهیزات مورد نیاز بازرسان کار، محدودیت‌های بودجه‌ای است.

شاکرمی در عین حال بر حضور بازرسان کار در کارگاه‌های مشمول قانون کار و تشخیص صحیح و به موقع نواقص و ابلاغ در محل کارگاه پس از بازدید تاکید و خاطرنشان کرده که این موضوع  یکی از برنامه‌های معاونت روابط کار است که کاهش زمان ابلاغ نواقص به کارفرمایان را به دنبال دارد و با تحقق منابع بودجه‌ای و تأمین تجهیزات الکترونیکی مورد نیاز بازرسان کار که در دست پیگیری است، اجرایی می‌شود.

در حال حاضر آمار حاکی از آن است که حدود ۷۰ درصد حوادث ناشی از کار منجر به فوت در بخش معدن مربوط به معادن ذغال سنگ است که به اصلاح ساختارهای سنتی و استخراج به روش‌های مدرن و مکانیزه نیاز دارد.

بدون تردید ایجاد محیطی ایمن در کار از وظایف اصلی کارفرمایان در کارخانه ها، سازمانها و واحدهای تولیدی و صنعتی است و عدم رعایت اصول ایمنی توسط نیروهای کار می تواند موجب بروز حوادث و آسیبهای شغلی شود.

 بر اساس ماده  ۹۱ قانون کار، کارفرمایان موظفند برای تامین حفاظت و سلامت کارگران در محیط کار، وسایل و امکانات لازم ایمنی را تهیه کرده و در اختیار آنها قرار دهند؛ کارگران نیز ملزم به استفاده و نگهداری مناسب از تجهیزات محافظتی و بهداشت فردی و رعایت دستورالعمل های مربوطه در محیط کاری خود هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
سامانه بتا بانک رفاه کارگران