عدم ابطال ابطال توافقنامه بین نیروی مقاومت بسیج و سازمان تأمین اجتماعی/
پذیرش حق بیمه رزمندگان و بسیجیان قبل از تاریخ توافقنامه با تأمین اجتماعی الزامی نیست
شاکی دادخواستی به طرفیت سازمان تأمین اجتماعی و نیروی مقاومت بسیج به خواسته ابطال توافقنامه بین نیروی مقاومت بسیج و سازمان تأمین اجتماعی به دیوان عدالت اداری تقدیم کرده که به هیأت عمومی ارجاع شده است. متن مقرره مورد شکایت به قرار زیر می باشد:
- «به منظور گسترش و تعمیم بیمه تأمین اجتماعی جهت آن دسته از رزمندگان و بسیجیان فعال که فاقد پوشش بیمهای بوده و حسب مأموریت نیروی مقاومت بسیج، مسئولیت انجام وظایف محوله را بر عهده داشته و در جهت توسعه بسیج با رویکرد ارائه خدمت به نیروهای بسیجی و با هدف ایجاد توانایی لازم و برطرف ساختن هر نوع محدودیت در زمینه بهرهمندی از خدمات تأمین اجتماعی توافق گردید.
- الف: سازمان تأمین اجتماعی بسیجی بودن را به عنوان حرفه مورد پذیرش قرار داده و رزمندگان و بسیجیان فعال که کمتر از پنجاه سال سن دارند، از تاریخ ۱/۱/۸۴ تحت پوشش قانون تأمین اجتماعی قرار میگیرند. در مورد سایر رزمندگان و بسیجیان فعال بالای ۵۰ سال سن توافق گردید متعاقباً مذاکرات جهت حصول نتیجه برابر ضوابط مربوطه ادامه یابد.
ب: لیست اسامی رزمندگان و بسیجیان فعال بند (الف) تدریجا بر اساس معرفی نیروی مقاومت بسیج برای سازمان تأمین اجتماعی ارسال خواهد شد، بدیهی است ملاک تاریخ احتساب سابقه و برقراری حمایتهای مندرج در قانون برای هر یک از مشمولین از تاریخ اولین لیست ارسالی برای آنان خواهد بود.
ج: نیروی مقاومت بسیج کارفرما و مسئولیت پرداخت حق بیمه رزمندگان و بسیجیان فعال تحت پوشش را بر عهده خواهد داشت و صرفاً لیستهای ارسالی و تغییرات بعدی آن ملاک محاسبه برای حق بیمه خواهد بود.
د: مبنای کسر حق بیمه و برقراری حمایتها، بر اساس حداقل دستمزد هر سال میباشد که سازمان و نیروی مقاومت بسیج هر دو متعهد به رعایت آن میباشند.
ه: حمایتهای برقراری شامل: درمان، بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت طبق مقررات تأمین اجتماعی و برابر ضوابط اجرایی مورد عمل سازمان میباشد.
و: سازمان تأمین اجتماعی و نیروی مقاومت بسیج با تشکیل کمیته مشترکی با حضور کارشناسان ذیربط، حداکثر تا پایان سال جاری کلیه اقدامات مقتضی را جهت اجرایی شدن تا حصول نتیجه به عمل خواهند آورد».
دلایل شاکی برای ابطال مقرره مورد شکایت:
شاکی به موجب دادخواستی اعلام کرده است:
مطابق با توافقنامه مورد شکایت، سنوات رزمندگان و بسیجیان فعال، قبل از تاریخ ۲۴/۱/۱۳۸۴ در نظر گرفته نشده و احتساب نمیگردد و این توافقنامه در دادنامه شماره ۱۵۴۹ شعبه ۴۵ بدوی به ضرر اینجانب مورد استناد قرار گرفته است.
۱. قبل از توافقنامه مورد شکایت نیز قانون کار (مصوب ۱۳۲۵) حاکمیت داشته و تفاهمنامه یادشده نمیتواند حقوقی که بر اساس قانون کار برای اشخاص قبل از تاریخ ۲۴/۱/۱۳۸۴ پیش آمده است را تضییع نموده یا شمول قانون کار را از آنان بازدارد. حتی اگر قانونی نیز به جای توافقنامه مذکور به تصویب میرسید، طبق ماده ۴ قانون مدنی، عطف بما سبق نمیشد.
۲. با توجه به نسبیت قراردادها، هر تفاهمنامه صرفاً نسبت به طرفین تعهدآور و الزامآور بوده و تفاهمنامه بین دو طرف، نمیتواند تضییعکننده حقوق مکتسبه شرعی و قانونی اشخاص ثالث باشد.
۳. از جهت شرعی، پرداخت حق بیمه توسط کارفرما (وفق قوانین مصوب مجلس که به تأیید شورای نگهبان رسیده است)، حق شرعی اشخاص مشمول بوده و حقالناس محسوب میگردد و توافقنامه مورد شکایت که سنوات قبل از تاریخ ۲۴/۱/۸۴ را از شمول قانون کار و قانون تأمین اجتماعی خارج کرده است، باعث از بین رفتن حق شرعی شهروندان شده و خلاف شرع محسوب میگردد.
همچنین شاکی در پاسخ به اخطار رفع نقص، در نامهای (بدون تاریخ و شماره) که در صفحات ۱۱- ۱۵ پرونده به ثبت رسیده، اعلام کرده است:
[برخی موارد عیناً مشابه متن شکایت فوقالذکر میباشد. موارد غیرمشابه عبارتست از]:
مواد قانونی که مصوبه مورد شکایت با آن مغایرت دارد، عبارتند از: ۱. ماده ۲ و ۱۴۸ قانون کار؛ ۲. بند الف ماده ۴ و ماده ۳۲ و ۳۶ و ۳۹ قانون تأمین اجتماعی؛ ۳. ماده ۱۲۴ و تبصره ماده ۳۲ قانون مدیریت خدمات کشوری؛ ۴. ماده ۴ قانون مدنی.
- طبق ماده ۳۲ و ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی حق بیمه باید به مأخذ کل درآمد ماهانه احتساب و دریافت شود. کارفرما باید طبق تکلیف قانونی در ماده ۳۹ قانون مذکور و آییننامه اجرایی آن، صرف نظر از نوع قرارداد و ساعت کارمزد روزانه صورت مزد و حقوق و مزایای حق بیمه مشمولان را با درج ساعت کارکرد و حداقل و حداکثر حقوق تنظیم و در مهلت مقرر به شعبه ذیربط ارسال کند.
- با توجه به مواد ۱۲۴ و تبصره ماده ۳۲ قانون مدیریت خدمات کشوری و همچنین ماده ۲ و ۷ قانون کار، کارگر میتواند «هر عنوانی (اعم از کارمند و…)» داشته باشد و همچنین میتواند «مزد یا حقوق» دریافت کند.
مفهوم مخالف ماده ۱۸۸ قانون کار نیز اصل شمول قانون کار بر بخش دولتی را به ذهن متبادر میکند. چرا که از بین کارکنان این بخش، فقط اشخاص مشمول قوانین استخدامی خاص را از شمول قانون کار خارج میکند؛ فلذا هر کدام از اشخاص یادشده که مشمول قوانین استخدامی خاص نباشند، مشمول قانون کار خواهند بود.
طبق قانون کار، مزد ساعتی مزدی است که کارگر بابت کار ساعتی دریافت مینماید، که نباید در هفته کمتر از ۴۴ ساعت یا در ماه کمتر از ۱۷۶ ساعت باشد. کلیه فعالیتهایی که در قبال پرداخت مزد صورت میگیرد یا اشتغال برای دیگری یا به نفع دیگری بوده است، مشمول قانون کار بوده و نحوه و میزان فعالیت، تأثیری در این امر ندارد. بنابراین قراردادهای ساعتی و پارهوقت نیز مشمول قانون کار میباشند (بر اساس بند الف ماده ۴ قانون تأمین اجتماعی و همچنین ماده ۳۶ قانون مذکور).
بنابراین سپاه نیز در صورتی که کارکرد بسیجیان پارهوقت را به عنوان بسیجی ویژه قبول ندارد، باید طبق مقرررات فوق عمل نموده و قبل از تاریخ تفاهمنامه نیز حق بیمه را پرداخت کند.
*در پاسخ به شکایت مذکور، مدیر کل امور حقوقی و قوانین سازمان تأمین اجتماعی به موجب لایحه شماره ۳۱۰/۱۴۰۰/۷۱۰۰ (مورخ ۲۹/۱/۱۴۰۰) به طور خلاصه توضیح داده است که:
دفاعیات شکلی:
با توجه به رای وحدت رویه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره ۱۴۹۷ (مورخ ۱۴/۱۲/۱۳۸۶) که در موضوع مورد شکایت صادر گردیده و همچنین رای وحدت رویه هیأت عمومی به شماره ۱۴۸ (مورخ ۲۲/۲/۱۳۹۳) که در خصوص دریافت حق بیمه بر مبنای مقررات تأمین اجتماعی از معلمان حقالتدریس میباشد، موضوع مشمول ماده ۸۵ است.
دفاعیات ماهوی:
۱. سازمان تأمین اجتماعی از سال ۱۳۸۳ با انعقاد توافقنامه با کارگزاران ذیربط اقدام به بیمه کردن افراد فاقد نظام حمایتی خاص و رابطه مزدبگیری تحت عنوان بیمه توافقی نموده، که از جمله آن میتوان به بیمه طلاب و روحانیون، رزمندگان و بسیجیان فعال، پزشکان و پیراپزشکان و… اشاره نمود.
۲. طبق توافقنامههای منعقده، مشمولین بیمههای توافقی، فاقد رابطه استخدامی و مزدبگیری و هر گونه پوشش بیمه میباشند. این اشخاص، صاحبان حرف و مشاغل آزادند که مشمول قانون اصلاح بند «ب» و تبصره ۳ ماده ۴ قانون تأمین اجتماعی (مصوب ۳۰/۶/۱۳۶۵) بوده و صرفاً به جای پرداخت حق بیمه به صورت انفرادی، مؤسسه تأمین درمان بسیجیان، به نمایندگی به عنوان کارگزار متولی جمعآوری کل حق بیمه از مشمولین فوق و واریز آن به سازمان به صورت تجمیعی اقدام مینماید. لازم به توضیح است که رابطه مزدبگیری بین افراد مشمول و کارگزار وجود ندارد و کارگزار، کارفرما محسوب نمیگردد و تنها متعهد به جمعآوری حق بیمه و واریز آن به سازمان میباشد.
۳. طبق ماده ۷ قانون تأمین اجتماعی، افراد شاغل در فعالیتهایی که تا تاریخ تصویب این قانون، مشمول بیمههای اجتماعی نشدهاند، به پیشنهاد هیأت مدیره و تصویب وزیر رفاه اجتماعی مشمول مقررات این قانون خواهند بود.
ماده مذکور در خصوص شمول فعالیتهای مختلفی است که افراد در آن دارای رابطه مزدبگیری میباشند، که به موجب آن قانونگذار مهلتی برای تحت پوشش قرار دادن افراد تعیین کرده و بدین ترتیب سازمان تأمین اجتماعی تکلیف و مسئولیت خود در خصوص بیمه نمودن اشخاص و صنوف واجد شرایط را با توجه به تعهد کارفرما مبنی بر پایدار بودن پرداخت حق بیمه انجام داده است. در حالی که کارگزاران یادشده کارفرما محسوب نمیگردند و تکالیف مقرر در قانون تأمین اجتماعی که بر عهده کارفرما قرار دارد -از جمله مواد ۴۰، ۴۷، ۴۸ و ۵۰ قانون تأمین اجتماعی- متوجه کارگزاران (مؤسسه تأمین درمان بسیجیان) نمیباشد.
بنا به مراتب فوق و طبق قانون اصلاح بند «ب» و تبصره ۳ ماده ۴ قانون تأمین اجتماعی و آرای هیأت عمومی فوقالذکر که قرارداد سازمان با نهضت سوادآموزی و معلمان حقالتدریس که بر اساس تاریخ تنظیم قرارداد (تاریخ شمول) تحت پوشش بیمه قرار گرفتهاند را مورد تأیید قرار داده است، رد شکایت مورد تقاضاست.
پرونده شماره ه ع/۹۹۰۲۹۶۰ مبنی بر درخواست ابطال توافقنامه بین نیروی مقاومت بسیج و سازمان تأمین اجتماعی (در خصوص گسترش و تعمیم بیمه تأمین اجتماعی برای آن دسته از رزمندگان و بسیجیان فعال که فاقد پوشش بیمهای میباشند)، در جلسه مورخ ۸/۶/۱۴۰۰ هیأت تخصصی کار، بیمه و تأمین اجتماعی مورد رسیدگی قرار گرفت و اعضا به شرح زیر اقدام به صدور رای نمودند:
رای هیأت تخصصی کار، بیمه و تأمین اجتماعی
- نظر به اینکه اولاً توافقنامه مورد شکایت، شامل آن دسته از رزمندگان و بسیجیان فعال است که فاقد پوشش بیمهای بوده و مسئولیت انجام وظایف محوله را حسب مأموریت نیروی مقاومت بسیج بر عهده داشتهاند و منصرف از بسیجیان کارمند و کارگر مشمول بیمه میباشد.
- ثانیاً مطابق ماده ۴۸ قانون تأمین اجتماعی (مصوب ۳/۴/۱۳۵۴) که بیان میدارد «از تاریخی که سازمان با توجه به ماده ۷ این قانون گروه جدیدی را مشمول بیمه اعلام نماید، ملزم به انجام تعهدات قانونی طبق مقررات نسبت به بیمهشدگان خواهد بود و کارفرمایان موظفند حق بیمه را از همان تاریخی که گروه مزبور مشمول بیمه اعلام شده است به سازمان بپردازند»، سازمان تأمین اجتماعی نسبت به ماقبل انعقاد توافقنامه مورد شکایت تعهدی ندارد.
- ثالثاً با تنقیح مناط از آرای هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره ۱۴۹۷ (مورخ ۱۴/۱۲/۱۳۸۶) که بیان میدارد «آموزشیاران نهضت سوادآموزی براساس توافق سازمان تامین اجتماعی و نهضت سوادآموزی از تاریخ ۱/۱/۱۳۷۵ با تنظیم قرارداد تحت پوشش مقررات بیمه قرار گرفتهاند و الزام به پرداخت حق بیمه بابت سنوات قبل از آن توسط نهضت مذکور و قبول آن از طرف سازمان تأمین اجتماعی مجوز قانونی ندارد» و شماره ۱۴۸ (مورخ ۲۲/۲/۱۳۹۳) که اعلام داشته است «سازمان تأمین اجتماعی بر اساس بخشنامه شماره ۵۸۹- ۲۸/۱۰/۱۳۶۷، کلیه کارکنان غیر مشمول نظام حمایتی خاص دستگاههای دولتی را از تاریخ ۱/۹/۱۳۶۷ مشمول بیمه قرار داده است و… الزام آموزش و پرورش به پرداخت حق بیمه ایام کارکرد واقعی اشخاص مذکور و الزام سازمان تأمین اجتماعی به دریافت حق بیمه بر مبنای مقررات تأمین اجتماعی از تاریخ ۱/۹/۱۳۶۷ صحیح و موافق مقررات میباشد»، بنابراین امکان الزام به پرداخت و پذیرش حق بیمه بسیجیان دارای شرایط، قبل از تاریخ توافقنامه مورد شکایت وجود ندارد.
- بنا به مراتب فوق، توافقنامه بین نیروی مقاومت بسیج و سازمان تأمین اجتماعی، به اتفاق آرای اعضای هیأت تخصصی کار، بیمه و تأمین اجتماعی، مغایرتی با قوانین و مقررات نداشته و خارج از حدود اختیارات مقام تصویبکننده تشخیص نگردید. این رای به استناد بند ب ماده ۸۴ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۹۲ ظرف مهلت بیست روز از تاریخ صدور از جانب رئیس محترم دیوان عدالت اداری یا ۱۰ نفر از قضات محترم دیوان عدالت اداری قابل اعتراض است.
محمدجواد انصاری- رئیس هیأت تخصصی کار، بیمه و تأمین اجتماعی دیوان عدالت اداری