پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00019:05 - 1395/10/04

آیا ترافیک تهران عمدی است؟

گره کور ترافیکی پایتخت سبب شده تا در روزهای گذشته برخی این مشکل را ساختگی بدانند. موضوعی که معاون توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران به شدت نسبت به آن واکنش نشان داد.

به گزارش کارگرآنلاین، چند ماهی می شود که مدیریت شهری و پلیس راهور تهران به شدت درگیر حل مشکل ترافیک پایتخت هستند. گرهی که با تغییر رئیس پلیس راهور تهران کورتر شد. با آمدن سردار مهماندار معضل قفل شدگی خیابان های شهر به جایی رسید که نه تنها اعتراض مردمی را به دنبال داشت که اعضای شورای شهر تهران هم نسبت به آن واکنش های تندی نشان دادند. در این بین برخی ناکارآمدی مدیریت شهری، عده ای انجام اقدامات عمدی برای تغییر مکان نمایشگاه ها و در نهایت تعدادی هم قرارداد چندصد میلیونی پلیس با شرکت نمایشگاه ها را علت اصلی این واقعه عنوان کردند. موضع گیری هایی که معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران قویا آنها را تکذیب می کند و به «شهرفردا» می گوید: در حال حاضر مدیریت شهری و پلیس راهور هر دو به برگزاری نمایشگاه در سئول معترض هستند و بعضی از اظهار نظرهایی که درباره ترافیک شهر تهران درشورا مطرح می شود و معلوم نیست تعمدی است یا سهوی، درست نیست.

ناصر امانی بر این باور است که کسانی که می گویند عمدی در ایجاد ترافیک تهران وجود دارد باید با خود فکر کنند وقتی مشکلی در شهر ایجاد می شود اولین جایی که مورد سوال قرار می گیرد مدیریت شهری است. مدیریت شهری هم که برای خودش به عمد مشکل درست نمی کند و خودش را در معرض اتهام افکار عمومی قرار نمی دهد.

او تاکید می کند که این تحلیل بسیار بدبینانه است اگر بگوییم راهور و شهرداری به عمد در شهر ترافیک درست کرده اند تا عده ای را تحت فشار قرار دهند که نمایشگاه برگزار نشود. اگر قرار باشد که برای انتقال نمایشگاه به شهر آفتاب فشاری بیاوریم اول سعی می کنیم از راه تعامل باشد و در نهایت با استفاده از قانون و نه از طریق ایجاد فشار برای مردم این کار را می کنیم.

بالاخره پلیس می تواند مانع ترافیک شود؟
به گفته امانی اگر پلیس هم بخواهد مانع برگزاری نمایشگاه در سئول بشود نیازمند حکم قضایی است. پلیس جایی می تواند مستقیم عمل کند که جرم مشهودی اتفاق افتاده باشد. که این هم بر عهده پلیس راهور نیست زیرا جلوگیری از برگزاری نمایشگاه، بستن آن و ممانعت کردن وظیفه پلیس انتظامی است. پلیس راهور می تواند فقط به دلیل ایجاد ترافیک در شهر از مرجع قضایی حکم بگیرد و در آن صورت می تواند مانع برگزاری نمایشگاه شود. بنابراین راسا نمی تواند در این خصوص اقدام کند.

معاون شهردار تهران با ابراز خرسندی از اینکه از گذشته تاکنون هماهنگی کاملی میان شهرداری و پلیس راهور وجود داشته است می گوید البته این رابطه نوساناتی هم داشته و بعضا دچار یکسری مشکلات و نظرات حین کار هم شده اند اما حداقل در یک ماه گذشته و با آمدن سردار مهمان دار، رئیس پلیس شهر تهران به دلیل سابقه ای که در تهران دارد مشکلی میان آنها نبوده است.

او درباره اعتباراتی که مدیریت شهری در اختیار پلیس می گذارد هم توضیح داد. به گفته امانی این اعتبارات بر اساس مصوبات شورای اسلامی شهر تهران و مجلس شورای اسلامی بوده و در تمامی شهرهای دنیا پلیس با مدیریت شهری هماهنگ است. بنابراین هزینه های جاری و عمرانی پلیس به طور کامل از سوی مدیریت شهری تامین می شود.

کاملا هماهنگیم!
مازیار حسینی که هم اکنون سکان دار معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران است هم از ارتباط تنگاتنگ کنونی راهور با مدیریت شهری می گوید. او در پاسخ به « شهرفردا» در خصوص ترافیک تهران و اقدامات شهرداری برای تسهیل آن از هماهنگی کامل با پلیس راهور خبر می دهد و تاکید می کند که با وجود چنین هماهنگی به زودی شاهد کاهش حجم ترافیک در تهران خواهیم بود.

حسینی می گوید این معاونت برنامه هایی هم برای خرید واگن های جدید قطار و نوسازی بخشی از ناوگان اتوبوسرانی دارد که تا پایان امسال اجرایی می شوند.

معاون حمل و نقل شهردار تهران اما صحبتی درباره یک برنامه اجرایی و کارشناسی شده مشخص که چندین محقق با ساعت ها کار کارشناسی شده آن را ارئه داده باشند تا بتوان با استفاده از آن خط بطلانی بر ناامیدی از حل معمای ترافیک تهران کشید نکرد. گویی قرار است معضل ترافیک شهر با همین بحث و گمانه ها و هماهنگی ها پیش برود. راهکاری که سردار مهماندار به آن معترض بود و می گفت نمی توان با روش های سنتی تهران را اداره و ترافیک را روان کرد. باید دید با توجه به هماهنگی که مازیار حسینی هم تاکید بسیاری بر آن داشت، در روزهای آتی شاهد استفاده از کدام روش های نوین سیستماتیک در شهر هستیم که نشان دهد مدیریت شهری و به ویژه معاونت حمل و نقل قصد دارد بزرگترین مشکل پایتخت کشور را حل کند./شهرفردا

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین