پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:54 - 1396/05/04

روحانی در حاشیه جلسه هیات دولت:

واکنش روحانی به تصویب تحریم‌های جدید در مجلس نمایندگان آمریکا

رییس‌ جمهور با تاکید بر اینکه در برابر حرکت جدید کنگره آمریکا حتماً پاسخ لازم را خواهیم داد ، از واشنگتن خواست با احترام به حقوق ملت ایران، از تجربه 40 سال خصومت خود درس بگیرد.

به گزارش کارگرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت، با اشاره به خصومت‌های ادامه دار آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران، گفت: مردم ما با این خصومت‌ها آشنا بوده و به آن عادت داشته و راه مقابله‌ با این سیاست ها را نیز به خوبی می دانند.

رییس جمهور تاکید کرد: ملت ایران می دانند که باید در برابر دشمنانشان به خوبی ایستادگی و مقاومت کنند چرا که طی این 40 سال،  همواره و هر روز با تحریم‌ها و فشارهای متنوع و اتهام‌های ناروا از سوی دستگاه های‌ تبلیغاتی و سیاسیون آمریکا، مواجه بوده اند.

روحانی با بیان اینکه آن روزهایی را که رییس مجلس نمایندگان آمریکا، نه تنها دولت بلکه ملت ایران را یاغی می‌خواند ، فراموش نکرده ایم ، گفت: خصومت آمریکایی ها، تنها خصومت با نظام جمهوری اسلامی ایران نیست، بلکه برای آنها مقاومت، ایستادگی و الگو بودن ملت ایران قابل تحمل نیست و نمی توانند بپذیرند که در این منطقه حساس یک کشور، اینچنین دارای استقلال و تأثیرگذاری در منطقه باشد.

رییس جمهور اظهار داشت: همه نگرانی آنها این است که ایران به عنوان یک کشور بزرگ و مستقل که تحت نفوذ سیاست‌های غربی و بویژه آمریکا نیست، در این منطقه حضور دارد و در برابر فشارهای آنها ایستادگی و مقاومت می کند.

دکتر روحانی تاکید کرد: اینگونه تحریم‌ها بر ملت ایران تأثیرگذار نیست و نه مقاومت مردم و ایستادگی نظام جمهوری اسلامی ایران را کاهش می‌دهد و نه راه و روش و سیاست‌های ما را تغییر خواهد داد.

رییس جمهور افزود: سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران سیاست‌های مستقل، بر مبنای اسلام و آراء مردم است؛ و رأی و نظر مردم مبنای عمل خواهد بود و همه انتخابات‌ها از جمله انتخابات گذشته نشان داد که مردم ما نسبت به سرنوشت خودشان تا چه اندازه حساس هستند.

وی با بیان اینکه دست و پای آمریکایی‌ها بعد از توافق برجام در زمینه تحریم‌ مقداری بسته شده است، گفت: قبل از توافق برجام آمریکایی‌ها به هر بهانه‌ای یک تحریم جدید علیه ملت ایران وضع می‌کردند و تلاش آنها بر این بود تا این تحریم ها فرامرزی بوده و اروپا و کشورهای دیگر را هم تحت تأثیر قرار دهند و حتی این تحریم ها را به شورای امنیت برده و در سطح جهان عمومی کنند.

رییس جمهور ادامه داد: برجام دست و پای آمریکا را هم برای بردن این گونه تحریم‌ها به بهانه مسایل سلاح کشتار جمعی و هسته‌ای به شورای امنیت و هم در راستای وضع تحریم های جدید بسته است. لذا در همین لایحه‌ای که مجلس نمایندگان آمریکا تصویب کرده و علی القاعده به سنا خواهد رفت،  می‌بینید تحریم نسبت به ایران با تحریمی که نسبت به کره شمالی یا روسیه مطرح است بسیار تفاوت دارد. تحریم‌های ایران در واقع تکرار تحریم‌های گذشته بودو این نشان آن است که حربه تحریم آمریکا نسبت به گذشته بسیار کند شده است.

روحانی با تاکید بر اینکه باید همواره هوشیاری‌مان را حفظ کنیم، خاطرنشان کرد: ما راه و شیوه سیاسی‌مان را از قرآن و پیامبر(ص) آموخته ایم.

رییس جمهور با اشاره به آیاتی از سوره انفال، اظهار داشت:  خداوند در این آیات به پیامبر(ص) می‌فرماید "تو با مشرکین معاهده و پیمان بستی و هیچ‌وقت تو پیمان نشکستی؛ همیشه آنها شکستند و هر بار که پیمان شکنی شروع شد از طرف مشرکین و کفار شروع شد." قرآن به ما می‌آموزد که ما مسلمان‌ها تابع راه پیامبر هستیم و هرگز آغازگر شکستن عهدها و پیمان‌ها نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه خداوند به پیامبر(ص) می فرماید "اگر دیدی دشمنان می‌خواهند خیانت بکنند و عهد را زیر پا بگذارند، تو هم مساوی و معادل همان کار را بکن."، گفت: اگر دشمن بخشی از عهد را زیر پا گذاشت ما هم بخشی را زیر پا می‌گذاریم و اگر همه عهد را زیر پا گذاشتند، ما هم عهد را زیر پا خواهیم گذاشت.

رییس جمهور با اشاره به تاکیدات قرآن کریم مبنی بر تقویت قدرت و بنیه دفاعی مسلمانان و کشورهای اسلامی، خاطرنشان کرد: ما باید همیشه بنیه دفاعی‌مان را تقویت کنیم و در این راستا تمام سلاح‌های دفاعی‌مان را، بدون توجه به نظرات دیگران تقویت خواهیم کرد و راهمان را در مسیر اقتدار  بنیه دفاعی‌ کشور ادامه می دهیم.

روحانی با بیان اینکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعم از ارتش، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی و نیروهای امنیتی مورد حمایت ملت بزرگ ایران هستند، گفت: اینها قدرتی هستند که قرآن در باره آنها می‌گوید «تُرهِبونَ بِه‌ عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّکُم» و در برابر دشمنان این ملت، نیروهایی بازدارنده هستند.

رییس جمهور افزود: البته قرآن به این نکته هم سفارش دارد که اگر دشمنان واقعا به دنبال صلح بوده و خواستند دشمنی را کنار گذاشته و با شما رفتار درست داشته باشند،  شما هم همان کار را بکنید و راه صلح و سلم را داشته باشید.

وی با بیان اینکه آیات سوره انفال سیاست مسلمان‌ها و قدرت‌های اسلامی و از جمله جمهوری اسلامی ایران را در برابر دشمنان و چگونگی عهدها و پیمان‌شکنی‌ها، بنیه دفاعی و صلح و سلم را به خوبی برای ما تبیین کرده و ما همه را باید کنار هم بخوانیم، گفت: اینطور نباشد که یک آیه را بخوانیم و آیه دیگر را فراموش کنیم چرا که همه این آیات کنار هم بوده و ما را در مسیر راه مصلح جامعه و مسلمان‌ها هدایت می‌کند.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران مطمئناً در برابر حرکت جدید کنگره آمریکا، عکس‌العمل متقابل نشان خواهد داد، گفت: در اولین قدم مجلس شورای اسلامی در این زمینه قدم‌های خودش را برخواهد داشت و هر قدم دیگری هم لازم و مورد نیاز بدانیم برای تقویت و مصلحت کشورمان برداشته و بدون توجه به تحریم‌ها و سیاست‌های آنها به راه خودمان ادامه خواهیم داد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها 40 سال فشار، تحریم، تحریک و بسیج برخی از کشورهای منطقه علیه ملت ایران را تجربه کرده و در همه مراحل با شکست مواجه شده اند، خاطرنشان کرد: آمریکایی ها باید از شکست‌های پیاپی خودشان در مواجهه با ملت ایران، درس عبرت بیاموزند.

رییس جمهور تاکید کرد: اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند این منطقه حساس، منطقه باثبات و امن‌تری بوده و  آبراه‌های حساس این منطقه، آبراه‌های امنی برای دنیا باشد، باید دست از این سیاست‌ها بردارند و‌ بدانند نظام، رهبری شجاع و دولت مقتدر جمهوری اسلامی ایران  و ملت ایران هرگز تحت تأثیر اینگونه توطئه‌ها و تحریکات قرار نمی‌گیرد و راه خودش را ادامه می‌دهد.

روحانی ادامه داد: تنها راه باقیمانده برای آمریکا، اینست که به حقوق ملت ایران و به نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی ایران، احترام بگذارد و بداند تنها در سایه احترام و احقاق حقوق مردم و پیش گرفتن راه مسالمت و صلح منافع مردم آمریکا نیز بهتر می‌تواند تأمین شود.

رییس جمهور اظهار داشت: ما مخالف منافع دیگر کشورها نیستیم و می‌خواهیم کشورهای دیگر به منافعشان برسند، اما اعمال تحمیل و فشار را نمی‌پذیریم و در برابر فشار و تحریم مقاومت کرده و عمل متقابل انجام خواهیم داد.

دکتر روحانی اظهار امیدواری کرد همه کشورهای منطقه در آینده روی صلح، صفا و امنیت  را ببینند و روزی بیاید که آمریکایی‌ها هم در مسیر عقلانیت قرار گرفته و بدانند تنها راه موجود احترام، تواضع و تسلیم در برابر خواسته‌های به حق ملت بزرگ ایران است.

رییس جمهور همچنین در آغاز سخنان خود ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه(س) و امام رضا(ع) و ایام دهه کرامت به مردم ایران و همه شیعیان و مسلمانان جهان، گفت: دهه کرامت، دهه‌ای است که هم باید در این ایام به آثار وجودی این بقاع متبرکه در قم و مشهد بپردازیم و هم بتوانیم خود را به اخلاق، راه و سیره خاندان رسالت نزدیک کنیم.

وی با اشاره به اینکه برکات‌ بارگاه حضرت معصومه(س) در قم و یا امام رضا (ع) در مشهد مقدس بر کسی پوشیده نیست، اظهار داشت: امروز بزرگترین حوزه علمیه و مرکز علمی شیعه در سطح جهان که تمام دنیای علم را تحت تأثیر خود قرار داده، حوزه علمیه قم به عنوان مرکز علمی جهان تشیع است.

رییس جمهور با بیان اینکه نهضت و انقلاب اسلامی از  قم و از کنار حرم حضرت فاطمه معصومه(س) آغاز شده و ریشه دارد، گفت: همه سخنرانی‌های مهم، معمولاً در کنار حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و در مسجد اعظم بود. بسیاری از تظاهرات در سال های 41 و 42 و سال‌های بعد یا از صحن مطهر و یا از مدرسه فیضیه شروع می‌شد.

 دکتر روحانی خاطرنشان کرد: پس از تبعید امام برای دوره ای مسجد بالا سر حضرت معصومه(ص) محل مبارزه شده بود و در سخت‌ترین شرایطی که بعد از تبعید امام در سال 43 داشتیم، در جوار حرم مطهر حضرت معصومه(س) بود که راه، مسیر و حرکت انقلابی هیچ گاه خاموش نشد و باقی ماند تا روزی که انقلاب ما به پیروزی رسید.

رییس جمهور حضرت علی بن موسی الرضا(ع) را ملجأ و پناه همه شیعیان و مسلمانان جهان دانست و افزود:  واقعاً مردم ما وقتی در کنار حرم امام رضا(ع) قرار می‌گیرند، آرامش خاصی را در زندگی خودشان احساس می‌کنند و آنجا بوی بهشت به مشام همه علاقمندان علی بن موسی الرضا(ع) می‌رسد و حال و هوای همه را عوض می‌کند؛ این ازدحام جمعیت از سراسر جهان اسلام و تشیع برای زیارت مضجع امام هشتم برای همه ملت ایران مغتنم و موجب افتخار است.

روحانی اظهار امیدواری کرد بتوانیم راه و مسیر پیامبر و خاندان رسالت را ادامه بدهیم؛ بویژه نسل جوان و دختران و پسران ما بتوانند آن راه را ادامه دهند و ایران الگو و نمونه‌ای برای عمل به سیره خاندان رسالت و اجرای احکام اسلامی باشد.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین