پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00022:15 - 1396/06/26

اقدام نسنجیده ترامپ

حرکت ایران به سوی بمب اتمی!

«اگر بمب هسته ای در آینده ایران جایی داشته باشد، وجود آن به خاطر تفکری که به رهبران ایران نسبت داده می شود و مسخره و غیر واقعی به نظر می رسد، نخواهد بود؛ بلکه علت آن می تواند چانه زنی و دبه درآوردن دولت آمریکا نسبت به تعهدات خود و نابود کردن توافق هسته ای باشد...»

به گزارش کارگرآنلاین، پایگاه آمریکایی "نشنال اینترست" (National Interest)  با انتشار گزارشی تحت عنوان "ایران و بندهای مربوط به غروب هسته ای" به دولت ترامپ هشدار داده است که برای حفظ منافع آمریکا، به اقدامات مخرب خود نسبت به توافق هسته ای پایان دهند.

در  این گزارش می خوانیم: «دونالد ترامپ به عنوان یکی از سرسخت ترین مخالفان توافق هسته ای، در حالی که چند سال از اجرای توافق گذشته است، عنوان می کند که این توافق با منافع ملی آمریکا سازگار نیست و ایالات متحده باید از آن خارج شده و به تعهدات خود یعنی مطالبی که بخشی از توافق بوده و آمریکا آن را امضا کرده است، پایبند نباشد.

مخالفان توافق هسته ای که ایران را بسیار کمتر از آمریکا قابل اعتماد معرفی می کنند، با وجود امضا شدن توافق توسط آمریکا هنوز حول محور بندهای توافق هسته ای تحت عنوان "غروب هسته ای" مانور می دهند و آن را مشکلی بزرگ معرفی می کنند و مدعی هستند این بندهای توافق به معنای دسترسی ایران به تسلیحات هسته ای در یک دهه آینده خواهد بود؛ این شیوه برخورد حاکی از عدم صداقت آن ها است و به روشنی نشان می دهد که "غروب هسته ای" تنها یکی از مواردی است که آن ها به عنوان نقص معرفی کرده و برای حمله به توافق هسته ای از آن استفاده می کنند.

گویا استانداردی که آن ها برای قیاس های خود مورد استفاده قرار می دهند آن است که آمریکا باید به هر چیزی که دوست دارد -آن هم در هر موضوعی- دست یابد؛ امری که [در روابط بین الملل] محال به نظر می رسد. در عین حال آن ها امیدوارند که مخاطبانشان به جایگزین واقعی "برنامه جامع اقدام مشترک" نیز توجه ای نکنند؛ یعنی نبود یک توافق و عدم وجود هیچگونه محدودیت ویژه ای برای ایران.

اکنون گفتگوهایی در رابطه با این موضوع وجود دارد که محدودیت های زمانی توافق هسته ای باید افزایش یابد؛ برخی دیگر نیز به دنبال آن هستند که موضوعاتی که به توافق هسته ای ربطی ندارد را به آن بچسبانند.

دست کم باید گفت توافق هسته ای به ایجاد یک کانال ارتباطی میان ایران و آمریکا منجر شده بود که مقامات دولت آمریکا می توانستند از آن برای رسیدگی به دیگر مشکلات استفاده کنند. این یکی از منافع جانبی توافق هسته ای بود که کانال ارتباطی مفیدی در سطح وزیر امور خارجه بوجود آورده بود که اکنون به علت عدم تمایل آمریکا بسته شده است. در صورتی که آمریکا بخواهد در رابطه با هر یک از تعهدات خود بر اساس توافق هسته ای کوتاهی کند و دبه درآورد، بدترین محیط برای دستیابی به توافقات دیگر در رابطه با محدودیت های زمانی، موشک های بالستیک و یا هر چیز دیگری به وجود خواهد آمد.

اگر آمریکا به تعهدات کنونی خود نسبت به توافق هسته ای پایبند نباشد، ایران چگونه در آینده محدودیت ها و تعهدات بیشتری را خواهد پذیرفت و در مقابل درخواست های بیشتر از سوی ما تسلیم خواهد شد؟ مانند تمامی توافقات بین المللی هر کشور باید چیزی را بدهد تا در مقابل چیزی دریافت کند.

اشخاصی که نسبت به بندهای مربوط به غروب [پایان محدودیت های ایران بر اساس] توافق هسته ای ابراز نگرانی می کنند به دنبال انتشار این داستان هستند که رهبران ایران یک  استراتژی فریب کارانه و بلند مدت را دنبال می کنند که بر اساس آن، کشورهای 1 5 را به سوی یک توافق هسته ای با محدودیت زمانی کشانده اند تا پس از انقضای زمان آن، به سرعت بمب هسته ای خود را تولید نمایند.

نه تنها هیچ شاهدی بر وجود چنین تفکری میان رهبران ایران وجود ندارد بلکه چنین داستانی غیر ممکن است؛ اگر رهبران تهران دستیابی به بمب هسته ای را در رستای منافع ملی ایران می دانستند، با پذیرفتن یک توافق هسته ای که بر اساس آن بخش های عمده ای از برنامه هسته ای این کشور غیرفعال شده و برچیده می شود و زمان دستیابی آن ها به بمب هسته ای را به صورت قابل توجه ای افزایش می دهد و این کشور را تحت سخت ترین رژیم نظارتی هسته ای تاریخ قرار می دهد، عجیب و قریب ترین راه ممکن برای دستیابی به استراتژی خود را انتخاب کرده اند.

اگر بمب هسته ای در آینده ایران جایی داشته باشد، وجود آن به خاطر تفکری که به رهبران ایران نسبت داده می شود و مسخره و غیر واقعی به نظر می رسد، نخواهد بود؛ بلکه علت آن می تواند چانه زنی و دبه درآوردن دولت آمریکا نسبت به تعهدات خود و نابود کردن توافق هسته ای باشد.»
منبع: جام نیوز

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین