پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:03 - 1396/08/06

اعتراف سخنگوی «اتحادیه میهنی کُردستان» به شکست

«سعدی احمد پیره» معتقد است زمان برگزاری رفراندوم مناسب نبود و اقلیم کردستان نیازمند زمان بیشتری بود تا مسائل سیاسی و جغرافیایی این موضوع را حل‌وفصل می‌کرد.

به گزارش کارگرآنلاین،  اتحادیه میهنی کردستان عراق به‌عنوان بخشی از بدنه اصلی حکومت اقلیم کردستان نقش مهمی را در تحولات این منطقه از عراق داشته است. موضوع رفراندوم هم در زمره موضوعاتی است که مسعود بارزانی با همکاری و همراهی تعدادی از اعضای دفتر سیاسی این حزب در 25 سپتامبر گذشته آن را اجرایی کرد اما روند تحولات پسارفراندوم در عرصه داخلی و خارجی برخلاف تصورات و پیش‌بینی‌های اکراد عراقی بود، تصوراتی که در نهایت به تثبیت حاکمیت دولت مرکزی در مناطق مورد منازعه ختم شد.

سعدی احمد پیره عضو دفتر سیاسی و سخنگوی اتحادیه میهنی کردستان در گفتگویی که متن کردی آن در سایت sharpress منتشر شده است به بیان نکاتی پیرامون رفراندوم و تعلیق آن از سوی حکومت اقلیم و دیگر مسائل مرتبط با این منطقه از عراق پرداخته است.

وی در خصوص اعلام تعلیق نتایج رفراندوم اقلیم کردستان از سوی حکومت محلی گفت: اقدام حکومت اقلیم کردستان با درخواست دوستانمان و در جهت آغاز گفتگوهای جدید با حکومت مرکزی عراق است و تعلیق یا پایبندی به نتیجه رفراندوم چیزی از ذهنیت مردم نسبت به اهداف خود نمی‌کاهد.

این عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان تأکید کرد که رفراندوم در زمان هرگونه مذاکره و گفتگو با بغداد مبنا نخواهد بود اما در صورت شکست مذاکرات همچنان به‌قوت خود باقی خواهد ماند.

سعدی احمد پیره در پاسخ به سؤالی پیرامون درخواست مردمی جهت جدایی از عراق و رسیدن به استقلال اذعان کرد: در صورتی که شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی مساعد رسیدن به اهداف نباشد هدایت مردم به‌سمت و سوی دیگر، اشتباه است.

وی پیرامون پیشنهادات ارائه‌شده به سران سیاسی کُرد پیش از برگزاری رفراندوم هم گفت: تنها نامه‌ای از وزیر امور خارجه آمریکا دریافت شد که در آن در قبال عقب‌نشینی از برگزاری رفراندوم، تضمین برگزاری مذاکرات و به نتیجه رسیدن آن داده شده بود. اگر ما با کشورهای ایران و ترکیه مرز مشترک نداشتیم یا دارای مرز دریایی بودیم شرایط به‌مراتب مساعدتر بود.

سخنگوی اتحادیه میهنی کردستان با اذعان به شکست شورای عالی رفراندوم گفت: لازم است انتقادات را پذیرا باشیم و به مردم خود اعلام کنیم که مطالعه و پیش‌بینی ما از اوضاع این‌گونه نبود، به‌ویژه مواضع ایران و ترکیه که حتی از مواضع حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق هم شدیدتر بوده است.

پیره در خصوص درخواست حکومت مرکزی عراق پیرامون واگذاری مدیریت مناطق مرزی مشترک با کشورهای همسایه عراق و فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه به حکومت مرکزی هم گفت: بر اساس قانون اساسی این بخشی از حقوق حکومت بغداد است اما در صورتی که اشخاص دیگری را از خارج از اقلیم کردستان جهت اداره این اماکن تعیین کنند اشتباه است، بهتر آن است که این افراد از ساکنین اقلیم کردستان باشند یا از کارمندان اقلیم کردستان با نظارت مستقیم بغداد باشند.

وی در پاسخ به سؤالی پیرامون اتهام‌زنی جریان خاص سیاسی به اتحادیه میهنی کردستان و توافق با ارتش عراق با هدف ورود به کرکوک گفت: در اقلیم کردستان ضعف سیستم قضایی موجب ایجاد چنین فضای اتهام‌زنی و شایعه‌پراکنی شده است اما اتحادیه میهنی مصر به تحقیق در این زمینه است و کمیته‌ای را با این هدف تشکیل داده است.

عضو شورای سیاستگذاری اقلیم کردستان به موضوع تعویق زمان برگزاری انتخابات کردستان عراق هم اشاره کرد و گفت: واقعیات اقلیم کردستان از جمله حضور شما زیادی از آوارگان می‌طلبید که زمان برگزاری انتخابات اقلیم به تعویق بیفتد. هشت ماه زمان مناسبی برای زمینه‌سازی برگزاری انتخابات نیست و لازم است این زمان حداقل یک سال باشد.

موضوع استعفای مسعود بارزانی از پست ریاست اقلیم کردستان هم از دیگر موضوعاتی است که سخنگوی اتحادیه میهنی کردستان به آن اشاره کرده است. وی گفت: اطلاعات خاصی از این موضوع ندارم اما عرف جهانی می‌گوید زمانی که کسی در اجرای پروژه مورد نظر خود موفق نبوده است از مسئولیت‌های خود استعفا می‌دهد، به‌عنوان مثال، استعفای جمال عبدالناصر رئیس‌جمهوری مصر، اما اینکه بارزانی استعفا خواهد داد یا نه، موضوعی است که تنها حزب دموکرات کردستان عراق قادر به پاسخگویی آن هست.

عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان، حکومت اقلیم کردستان را در فروش مستقیم نفت از طریق ترکیه شکست‌خورده نام برد و گفت: همچون گذشته بر این باورم که نفت اقلیم کردستان از طریق شرکت ملی نفت عراق صادر و بودجه اقلیم هم از سوی بغداد تأمین گردد.

سعدی احمد پیره گفت: زمان برگزاری رفراندوم مناسب نبوده است و ما نیازمند زمان بیشتری بودیم تا مسائل سیاسی و جغرافیایی این موضوع را حل‌وفصل می‌کردیم.

وی با اعتراف به مسائل و مشکلات داخلی اتحادیه میهنی کردستان هم گفت: اوضاع داخلی اتحادیه میهنی از این بدتر نخواهد شد و در آینده کنگره حزب هم برگزار و روحی تازه در نهادهای آن دمیده خواهد شد زیرا در غیر این‌صورت مشکلات قابل حل‌وفصل نخواهند بود.

سخنگوی اتحادیه میهنی کردستان در پاسخ به سؤالی پیرامون تعیین جایگزین جلال طالبانی در پست دبیرکلی این حزب گفت: تعیین شخصی با همان ویژگی‌های مرحوم طالبانی در اتحادیه میهنی مشکل است، ممکن است تعیین دبیرکل در آن زمان دارای اهمیت بوده باشد اما در شرایط جدید لازم نباشد.

سعدی احمد پیره در بخش پایانی گفتگوی خود به موضوع جدایی برهم احمد صالح از اتحادیه میهنی و تشکیل ائتلاف برای دموکراسی و عدالت پرداخت و گفت: این جدایی بر اوضاع اتحادیه میهنی کردستان تأثیرگذار خواهد بود زیرا برهم صالح معاون دوم دبیرکل و شخصیت فعالی بوده است اما موقعیت وی در خارج از اتحادیه میهنی با دوران عضویت و مسئولیت در این حزب متفاوت خواهد بود.
منبع: تسنیم

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین