پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00018:00 - 1396/08/06

وزیر خارجه آمریکا:

ایران را مزاحم می‌بینم!

«این دو کشور روابطی دارند که قرن‌هاست ادامه دارد و ما نمی‌خواهیم تمام این ارتباط را از بین ببریم اما به عراقی‌ها می‌گوییم که در برابر این نفوذ ایستادگی کنید...»

به گزارش کارگرآنلاین، وزیر امور خارجه آمریکا با ادعای نفوذ ایران در عراق گفت: این دو کشور روابطی دارند که قرن‌هاست ادامه دارد و ما نمی‌خواهیم تمام این ارتباط را از بین ببریم اما به عراقی‌ها می‌گوییم که در برابر این نفوذ ایستادگی کنید.

رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در ژنو سوئیس در پاسخ به سوالی درباره آشتی در روابط عراق و عربستان و اینکه نخست وزیر عراق، با این حال راهی تهران شده است، گفت: به نظرم آقای العبادی در این رابطه حقیقتا اظهار نظر کرده است. من اظهارات وی را در سفرش به تهران خوانده‌ام. به نظرم ما باید واقع‌گرا باشیم و این موضوع را درک کنیم و تشخیص دهیم که عراق مرزی طولانی با ایران دارد. روابط میان دو کشور قدیمی است، برای چند دهه وجود نداشته، بلکه روابط آنها برای قرن‌ها وجود داشته است. روابط مشروعی نیز در زمینه‌های تجاری، اقتصادی و شبیه آن وجود دارد که باید ادامه پیدا کند.

بنا به گزارش پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا، تیلرسون ادامه داد: آنچه ما به عراقی‌ها می‌گوئیم این است که باید ظرفیتی ایجاد کنید که بتوانید روی پای خود بایستید و در برابر این نفوذ ایستادگی کنید.

وی همچنین گفت: از نظر تاریخی قرن‌هایی طولانی است که برادران قبیله‌ای آنها در عراق حضور دارند. همه آنها یکی هستند. عراقی ها عرب هستند. عراقی‌ها، فارس نیستند. عراقی سنی باشند یا عراقی شیعه، آنها عرب شیعه عراقی هستند، ایرانی نیستند. یکی از مواردی که سعودی ها علاقمند به آن هستند برقراری مجدد روابط با برادران قبیله‌ای است.

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات برخی دیپلمات‌های اروپایی که سوریه را یک پیروزی برای ایران می‌دانند، چراکه ایران برای رئیس جمهور اسد ضروری است، گفت: من سوریه را یک پیروزی برای ایران تلقی نمی‌کنم. بلکه ایران را مزاحم می‌بینم . روسیه در آنجا موفقیت‌هایی داشته است، ما نیز موفقیت‌هایی داشته‌ایم. بنابراین، نباید به ایران برای مقابله با داعش در سوریه اعتبار داده شود. از نظر من آنها حتی از این وضعیت بهره برداری کرده‌اند. آنچه باید در سوریه انجام شود باید طبق قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل باشد، از طریق قانون اساسی جدید و انتخابات.

به گزارش ایسنا، این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که مقامات کشورمان همواره تاکید می‌کنند که حضور ایران در سوریه و عراق تنها به‌صورت مستشاری و بنا به درخواست دولت‌های مشروع این کشورها است. در حقیقت، ایران ازجمله معدود کشورهایی است که در منطقه به‌طور واقعی و موثر با گروه‌های تروریستی همچون داعش مبارزه می‌کند.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین