پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00017:46 - 1400/08/03

سهم ایران در تجارت بین الملل فقط ۲ درصد!

کارگر آنلاین | دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به سهم دو دهم درصدی ایران در تجارت بین الملل اظهار کرد: این درحالیست که ما شش تا هفت درصد منابع جهانی را در اختیار داریم.

 جمشید نفر دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به نقش بزرگ و اساسی صادرکنندگان در اقتصاد کشور گفت: این نقش از سال ۱۳۹۷ به بعد با تحریم های عجیبی که علیه ایران اعمال گردید خیلی پررنگ تر شده است.

  • وی افزود: تحریم ها برای ما یک فرصت بود اما به دلیل بخشنامه های غیرکارشناسی در سه سال اخیر و افزایش ۸ تا ۱۰ برابری قیمت ارز نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم و متاسفانه به جای افزایش صادرات، شاهد کاهش صادرات بودیم.
  • نفر با اشاره به سهم ۲ دهم درصدی ایران در تجارت بین الملل اظهارکرد: این درحالیست که ما ۶ تا ۷ درصد منابع جهانی را در اختیار داریم.

دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران بر این باور است که بزرگترین مشکل صادرات ما عدم تبیین اهمیت صادرات و نقش آن در اقتصاد توسط دولتمردان و خود مردم است و لذا رسانه باید فرهنگ صادراتی و نقش آن را در اقتصاد کشور تبیین کند.

همچنین دکتر مهرداد سیادت نسب رایزن سابق بازرگانی ایران و کارشناس اقتصادی گفت: صادرات در شرایط فعلی کار بسیار سخت و دشواری است که نمی توان آن را انکار کرد.
وی به مهم ترین مشکلات صادرات در ایران اشاره و اظهارکرد: مشکل نخست اینکه عمده صادرات یعنی نزدیک ۷۰ درصد صادرات کشور ما مربوط به مواد خام و اولیه است که ارزش افزوده بالایی هم ندارند.

  • رایزن سابق بازرگانی ایران ادامه داد: ارزش هر تن کالای صادراتی ۳۷۰ دلار است درحالیکه ارزش هر تن کالای وارداتی نزدیک به ۱۲۰۰ دلار است.
  • سیادت نسب از نفت زده بودن ۷۰ درصد صادرات غیرنفتی کشورمان به عنوان چالش دوم یاد کرد و گفت: مشکل سوم هم مربوط به تمرکز صادراتی است؛ در حال حاضر حدود ۷۰ درصد صادرات کشور ما به کشورهای همسایه و ۹۰ درصد هم به دو کشور هند و چین است و فقط ۱۰ درصد تجارت ما با ۱۴۰ کشور دنیا انجام می شود درصورتیکه وابستگی به این نوع صادرات می تواند مشکل ساز باشد.

رایزن سابق بازرگانی ایران از عزم و اراده قوی دولت سیزدهم برای شناسایی، رفع موانع و تسهیل فرآیند صادرات سخن گفت و افزود: دولت برای حل مشکلات باید از صنایع با ارزش افزوده بالاتر هم حمایت و آن ها را تشویق کند تا سهمشان در آمار صادراتی افزایش یابد.

سیادت نسب یادآورشد: یکی از مشکلات صادرکنندگان به بحث دانش تجاری و شناخت آنها از بازارهای بین المللی برمی گردد و لذا بخش خصوصی باید شناخت خود را از بازارهای هدف صادراتی افزایش دهد تا حضور موفقیت آمیزی داشته باشد.

منبع: تحلیل بازار
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین