میزان ثواب فرزندآوری و فرزندپروری در بیان قرآن کریم
پاداش خداوند برای فرزندآوری و فرزندپروری
به گزارش کارگرآنلاین یک محقق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در قم با اشاره به لزوم بازگشت مجدد به آموزههای اسلامی در زمینه ثواب فرزندآوری و تربیت فرزند، گفت: خداوند دوران بارداری را که زن با تمام هستی و جان خود برای به وجود آوردن انسان دیگر تلاش میکند به جهاد تشبیه کرده و پاداشی چون آن برای آن درنظر آورده است.
حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا قائمیمقدم، محقق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم با اشاره به اینکه موانع مختلفی در زمینه فرزندآوری ذکر شده است، گفت: اشتغال بانوان، مشکلات اقتصادی و بسیاری عوامل مادی در این زمینه مورد توجه قرار میگیرد اما به نظر میرسد مشکلات اصلی، مربوط به امور فرهنگی و مربوط به سبک زندگی است.
وی با اشاره به اینکه مسایل فرهنگی در این زمینه از پیش از انقلاب آغاز شده و پس از آن نیز تبلیغ شده است، ادامه داد: تبلیغ سبک زندگی «فرزند کمتر، زندگی بهتر»، تبدیل به فرهنگی در جامعه امروزی ما شد و نگاه جامعه اسلامی را به داشتن فرزند، فرزندپروری و تولید نسل دچار دگرگونی کرد و باعث شد امروز به اینجا برسیم که در جامعه نگاه به فرزندآوری و فرزند پروری، نگاهی متفاوت نسبت به گذشتگان و به ویژه توصیه های اسلامی و دینی در این مورد باشد.
قائمیمقدم با اشاره به تبلیغاتی که رسانهها در این زمینه انجام میدهند، افزود: فیلمها، سبک زندگیهای توام با خوشگذرانی و راحتطلبی، چشم و همچشمی و فرهنگ مصرفگرایی موجب شد نگاه به فرزند داشتن تغییر کند و آوردن فرزند و پرورش آن نوعی مشقت تلقی شود.
وی گفت: نگاه مردم و برخی افراد در زمینه فرزندآوری، مساوی با افزایش سختیها و تحمل مشقات است و به دلیل، نداشتن فرزند برابر با نوعی آسایش و آرامش تلقی میشود که با طبیعت راحتطلبی انسان نیز سازگار است و به این ترتیب نگاه به آوردن فرزند در جامعه تغییر کرد.
قائمیمقدم با اشاره به اینکه در قرآن تشویقهایی برای آوردن فرزند، مطرح شده است، تصریح کرد: روایات فراوانی در مورد اجر و پاداش فرزند داشتن و فرزندآوری مطرح شده و حتی جزئیاتی چون اجر و پاداش بانوان از زمان آغاز بارداری و طول مدت آن و در مدت زایمان مورد توجه قرار گرفته و خداوند طی همه این مسیرها را به جهاد تشبیه کرده است.
وی ادامه داد: خداوند دوران بارداری را که زن از هستی و جان خود برای به وجود آوردن انسان دیگر تلاش میکند به جهاد تشبیه کرده است و پاداشی چون آن برای آن درنظر آورده است.
قائمی مقدم ادامه داد: حتی اقداماتی که مادر در مسیر تربیت فرزند انجام میدهد نیز مورد نظر قرار گرفته و پاداشی برای آن در نظر گرفته شده است و حتی بوسیدن و شاد کردن و خنداندن فرزند نیز در این زمینه فرو گذار نشده و در اسلام روایات بسیاری برای آن آمده است.
وی با انتقاد نسبت به اینکه اجر و پاداشهایی که خداوند در این زمینه مطرح و یا در روایات به آنها پرداخته، کمتر مورد توجه قرار گرفته است، افزود: غفلت از این تشویقها، پاداشها، اجر و ثوابهایی که دین اسلام برای فرزندآوری و نگهداری از فرزند آورده است موجب میشود نگاه خانوادهها و دختران در این زمینه محدود و منعطف به دشواریها و مشکلاتی شود که ناشی از نگرش صرف مادی و ماتریالسیستی غربی است.
قائمی مقدم افزود: در حالیکه با طرح این مسایل در مدارس، دانشگاهها و توجه مسئولان به این نکات، نتایج فرخندهای در پی میآید و نوع نگاه افراد در این زمینه نسبت به فرزندآوری تغییر کند.
وی افزود: لازم است بازگشت مجددی نسبت به آموزههای اسلام در این زمینه ایجاد شود و با طرح آنها علاوه بر اینکه اهمیت فرزند و مسایل مربوط به آن را مطرح میکنیم در کنار آن قناعت و صبر و استقامت و فرهنگ دوری از تجملات و تلاش و پکوششو توکل به خداوند را بیش از این مورد توجه قرار دهیم.
وی با اشاره به اینکه خداوند رازق همه انسانها است، افزود: نگرانی ما انسانها نسبت به خوراک و امکانات فرزند نگاهی ناشایست است و اگر این مباحث در جامعه مطرح شود دیدگاه و سبک زندگی تغییر میکند و شاهد برکات آن در جامعه اسلامی خواهیم بود.
قائم مقدم با اشاره به آسیبهای مختلفی که سیاست تجدید نسل در پی دارد، گفت: این مسئله قطعا بر سلامت بانوان از نظر روحی و ر وانی موثر خواهد بود که خود قابل تامل و طرح است اما به لحاظ مباحث سیاسی هر کشور و امتی به کثرت خود مباهات میکنند و پیامبر نیز میفرمایند: ازدواج کنید و فرزند آورید که من به شما مباهات میکنم.. تا جایی که پیامبر به فرزند سقط شده نیز توجه کرده اند و افراد را از عقب نشینی نسبت به آوردن فرزند در این گونه موارد نهی کردهاندو این نشاندهنده آن است که کثرت جمعیتی برای هر امتی از اهمیت بسزایی برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه کاهش فرزندآوری موجب پیری جمعیت میشود، افزود: این مسئله آسیبهای را در پی دارد که صنعت و سیاست، فرهنگ و اشتغال و .. را دچار مشکل میکند و سلطههای سیاسی را در پی خواهد داشت که وحدت و یکپارچگی فرهنگی را از هم میپاشد.