نقش تغذیه در تربیت از نگاه امام رضا(ع)
هیچ چیز نزد خدا منفورتر و مکروهتر از کار نیست
به گزارش کارگرآنلاین، مطابق تعالیم قرآن و آموزههای اهل بیت (ع) تغذیه نه تنها بر جسم انسان تأثیرگذار است بلکه سایر خصوصیات روحی و رفتاری او را تحت تأثیر خود قرار میدهد.
قرآن در توصیهای کلی به پیامبر (ص) میفرماید: «یَا أَیُّهَا الرُّسُلُ کُلُوا مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا؛ ای پیامبران، از طیبات بخورید و کارهای شایسته کنید». این آیه عمل صالح را در گرو تغذیه از طیبات میداند و در جایی دیگر میفرماید: «فلینظر الانسان الی طعامه؛ ای انسان به غذای خود بنگر»، که این آیه هم حکایت از تأثیرگذاری تغذیه بر رفتارهای انسان دارد.
در آیه ۱۶۸ سوره بقره نیز آمده است: «یا أَیّهَا النّاسُ کُلُوا مِمّا فِی اْلأَرْضِ حَلالاً طَیِّبًا وَ لا تَتّبِعُوا خُطُواتِ الشّیْطانِ؛ ای مردم از آنچه در زمین است، حلال و پاکیزه را بخورید و از گامهای شیطانی پیروی نکنید». (۱)
تغذیه و خوراک میتواند نقش بسزایی در تکوین نفس انسان و قوای ادراکی او ایفا کند. در روایات اسلامی هم به صراحت از آثار برخی از غذاها در تقویت حافظه و ازدیاد عقل یا بالعکس خبر داده است. امام رضا (ع) میفرماید : «… اِنَّ الخَلَّ یَشُدُّ الذِّهنَ وَ یَزیدُ فی العَقلِ؛ سرکه، ذهن(انسان) را بیشتر و عقل را زیاد میکند».
رفتار و کردار آدمی همواره از توان جسمی او تبعیت میکند و فقر و ناداری که خود عامل سوء تغذیه است میتواند کارکردهای بدن را مختل کرده و باعث بروز رفتارهای ناهنجار شود. امام رضا (ع) در مذمت فقر میفرماید: المسکنة مفتاح البوس؛ بینوایی کلید بدبختی و بیچارگی است.
همانطور که اشاره شد تغذیه از طیبات و غذاهای حلال همواره در متون دینی مورد سفارش قرار داشته است. تغذیه از مالی که توسط کسب حرام بدست آمده آثار سوء و غیر قابل جبرانی در پی دارد.
مام رضا (ع) در حدیثی خوردن مال یتیم را مساوی کشتن او دانسته است چون او را به گریبان تهیدستی و بینوایی انداخته است.
تغذیه تأثیرات تکوینی بر نفس دارد
خوراکهای گوناگون سوخت و ساز بدن را تحتتأثیر قرار میدهد. در روانشناسی جدید نیز تمرکز به مغز و سیستم عصبی نهاده شده و تأثیرات زیستی بر کارکرد مغز مورد توجه واقع شده است. از این رو تغذیه تأثیرات تکوینی بر نفس دارد چرا که نفس مرتبط با بدن است و قوای ادراکی انسان تحتتأثیر آن است و تغذیه حلال و پرهیز از تغذیه با آن چه حرام است نیز بر تربیت انسان موثر است.
امامرضا (ع) میفرماید: خدای متعال هیچ خوردنی و نوشیدنی را جایز نکرده مگر آنچه در آن سود و صلاحی است و هیچ چیزی را ممنوع نکرده مگر آنچه در آن زیان و نابودی و تباهی بوده است. پس هرچه سودمند و توانبخش جسم باشد و به بدن آدمی نیرو بدهد حلال است.
اگر به کم خوردن بسنده کنید بدنهایتان سالم میماند
یکی از مواردی که بر اخلاق آدمی و روحیات روانی او موثر است پرخوری و زیاده روی در خوردن است. امام رضا(ع) در این زمینه می فرماید: اگر مردم در خوردن به کم بسنده می داشتند، بدنهایشان سالم بود.
بنگر که چه چیز با تو و با معدهات سازگار است
امام رضا (ع) همچنین در این زمینه میفرماید: بدن همانند زمین پاک و آماده برای زراعت است که اگر در آبادانی و آب دهی به آن مراقبت شود، به گونهای که آب، نه بیشتر از نیاز به آن برسد تا آن را غرق کند و نه از اندازه کمتر باشد تا آن را به خشکی گرفتار سازد، آبادانیاش استمرار مییابد و خرمیاش بیشتر میشود و کشت آن برکت مییابد. اما اگر از آن غفلت شود، به تباهی میگراید و علف هرز در آن میروید. بدن چنین حکایتی دارد و تدبیر آن در خوراک و نوشیدنی، چنین است. پس سامان و سلامت مییابد و عافیت در آن ریشه میگسترد. بنگر که چه چیز با تو و با معدهات سازگار است و تن تو با چه چیز نیرو می گیرد و چه خوردنی و نوشیدنی ای برای بدنت سالمتر است، همان را برای خویش مقرر بدار و خوراک خود گیر.
در سیره تربیتى- بهداشتی امام رضا(ع) علاوه بر توجه به سایر ابعاد، به رعایت بهداشت، تغذیه سالم و نیز عوامل غیر مادى مؤثر در سلامتى مانند صدقه و عقیقه (نوعی قربانی کردن برای نوزاد تازه متولد شده) توجه خاص شده است. امام رضا (ع) عقیقه کردن براى پسر و دختر، نامگذارى، تراشیدن موهاى سر نوزاد در روز هفتم و معادل وزن موها طلا یا نقره صدقه دادن را لازم شمرده و فرمودهاند: فرزندانتان را در روز هفتم ختنه کنید؛ زیرا ختنه باعث پاکى بیشتر و رشد سریعتر آنان مىشود.
آن حضرت ضمن توجه به نکات تربیتی از رعایت نکات تغذیهای غافل نبوده و همواره به تغذیه صحیح سفارش میکردند. یحیى صنعانى مىگوید: در «منا» بر حضرت رضا(ع) وارد شدم، در حالى که جواد(ع) در دامان حضرت نشسته بود و حضرت به او موز مىداد.
پرهیز نخوردن نیست، کم خوردن است
همانطور که اشاره شد در روایات از پرخوری نهی شده است؛ چرا که کسی که پرخوری میکند نمیتواند عبادت را با توجه و حضور انجام دهد و عابد حقیقی نیست و غذای زیاد مانع حضوردر عبادت است و کسی که عابد حقیقی است و مشتاق عبادت است به کمترین مقدار غذا اکتفا میکند تا در عبادت موفق باشد. از این رو امام رضا (ع) میفرماید: پرهیز از یک چیز، واگذاردن آن نیست. پرهیز از یک چیز تنها کم خوردن از آن است. و درجایی دیگر میفرماید: هیچ چیز نزد خدا منفورتر و مکروهتر از پرخوری نیست.