جایگاه وفای به عهد در آیات قرآن چگونه است؟
به گزارش کارگرآنلاین حجتالاسلام و المسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه امروز ۲۳ خردادماه در ادامه جلسات تفسیر خود به آیه «لَیْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَکُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَکِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَالْمَلَائِکَةِ وَالْکِتَابِ وَالنَّبِیِّینَ وَآتَى الْمَالَ عَلَى حُبِّهِ ذَوِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینَ وَابْنَ السَّبِیلِ وَالسَّائِلِینَ وَفِی الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّکَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا وَالصَّابِرِینَ فِی الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِینَ الْبَأْسِ أُولَئِکَ الَّذِینَ صَدَقُوا وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ(۱۷۷ بقره)» اشاره کرد و گفت: یکی از نشانههای انسان نیک و عمل نیک این است که فرد به عهدی که بسته است وفادار بماند.
وی افزود: خداوند در این آیه اشاره فرموده است که نیکی و بر این نیست که روی خود را به سوی مشرق و [یا] مغرب بگردانید بلکه بر و نیکی این است که فرد این ویژگیهایی که در آیه برشمرده و از جمله وفای به عهد را داشته باشد؛ البته اینکه قبله، کعبه قرار داده شده است برای نظم و وحدت مسلمین است و همه باید نماز خود را به این سمت بخوانند.
رفیعی با اشاره به جایگاه عمل به عهد در قرآن و آیات متعدد در این زمینه بیان کرد: خداوند فرموده است اگر شما به عهد خود با من وفا کنید من با عهد خودم نسبت به شما وفا میکنم؛ یعنی اگر شما گناه نکنید، بر من توکل کنید، شکرگزار باشید و از من درخواست کنید من همه را اجابت میکنم و نعمتهایتان را زیاد میکنم و شما را کفایت خواهم کرد.
رفیعی با اشاره به انواع عهد گفت: عهد گاهی اعتقادی است، یعنی انسان در طول زندگی از عقیده درست توحیدی دست برندارد و مشرک نشود؛ عهد دیگر عبادی است که خداوند در عالم «ذر» از انسانها گرفته که غیر از خداوند را نپرستند.
استاد حوزه علمیه عهد گفتاری را نوع دیگر از عهد برشمرد و بیان کرد: اگر کسی عهدی در گفتار با خدا داشته باشد باید به آن عمل کند البته اگر صیغه نذر داشته باشد واجب است و در غیر این صورت به لحاظ اخلاقی باید رعایت کند.
وی عهد امامت را نوع دیگری از عهد برشمرد و تصریح کرد: خداوند به حضرت ابراهیم فرمود عهد امامت به ظالمین نمیرسد ولو اینکه از ذریه تو باشند.
رفیعی با بیان اینکه جایگاه امامت در اسلام بسیار بالاست عنوان کرد: حضرت ابراهیم اول نبی شد و بعد به مقام امامت رسید، البته این به معنای آن نیست که مقام امام بالاتر از پیامبر(ص) است بلکه گویای جایگاه امامت است.
وی با اشاره به داستان علی بن یقطین در برخورد با یکی از شیعیان و تاخیر در راه انداختن کار او و برخورد خشن امام کاظم(ع) با ایشان افزود: مسئولان باید از این مسئله درس بگیرند تا کار مردم را به تاخیر نیندازند و درهای اتاقشان را به روی مردم باز کنند تا مردم را به انقلاب بدبین نکنند.